اهمیت عقیم سازی:
امروز میخواییم در مورد لزوم و اهمیت عقیم سازی با شما صحبت کنیم.
شاید بارها در صفحات مجازی و اینستاگرام در مورد عقیم سازی شنیده باشید و هنوز مردد باشید که بالاخره عقیم سازی لازمه یا نه؟

همانطور که میدانید سگ های نر در سن 6 ماهگی و سگهای ماده در نژادهای مختلف در  سن 7 تا 14 ماهگی به بلوغ می رسند و همزمان به بلوغ رسیدن، یکسری تغییرات هورمونی و رفتاری در بدنشون اتفاق میفته: مثل تغییرات اشتها، پارس کردن، انزوا پرخاشگری گاهی اوقات فرمان ناپذیری نشانه گذاری و رفتارهای جنسی ...

جراحی عقیم سازی در حیوانات ماده  باعث جلوگیری از آبستنی نا خواسته و تولد توله های ناخواسته، جلوگیری از آبستنی کاذب، کیست های تخمدانی،سرطان های رحم و پستان، پیومتر یا عفونت های رحمی میشه و در نهایت اگه در سن مناسب عقیم بشه که اون سن قبل از اولین فحلی هست ازین بیماری ها جلوگیری میشه و باعث فرمانپذیری و مطیع تر شدن پت و افزایش طول عمر و سلامت پت ها میشه.

و همچنین سن مناسب عقیم سازی در حیوانات نر 4 تا 6 ماهگی هست که از یکسری از سرطان های پروستات مثل بزرگ شدن پروستات و نئوپلاسم های بیضه و مشکلاتی که متعاقب این بیماری ها پیش میاد جلوگیری میشه.

بعضی از صاحبین پت نگران افسردگی پس از عقیم سازی در پت هاشون هستند و حتما باید در نظر داشته باشند که افسردگی و آرام تر شدن دو واژه کاملا متفاوت با بار معنایی متفاوت هستند.بعد از عقیم سازی با کاهش سطح هورمون ها و به صفر رسیدن میزانشون تا حدود قابل توجهی فرمان پذیری افزایش پیدا میکنه  ولی افسردگی که به خودی خود یک بیماری هست براشون اتفاق نمیفته و در واقع ناهنجاری های رفتاری کاهش پیدا میکنه ولی میزان نشاطتشون تغییری نمیکنه و بعد از گذروندن دوره نقاهت میتونن با سگ های دیگه بازی کنند و اگه سن عقیم سازی مناسب باشه و روزانه برای تخلیه انرژی پت وقت گذاشته بشه پت فرمانپذیر و با نشاطی خواهند داشت.

 

 

دوره نقاهت پس از جراحی عقیم سازی:
دوران نقاهت نسبت به سایر جراحی ها بسیار کوتاه است و بمدت یک هفته باید از الیزابت کلار استفاده بشه تا پت محل جراحیشو لیس نزنه و پانسمان روی محل جراحی کنده نشه.

حتما حتما توجه کنید جراحی عقیم سازی در مرکز تخصصی دامپزشکی و توسط دامپزشک متخصص جراحی انجام بشه.چون متاسفانه شاهد مراجع متعدد به علت بروز عفونت در موضع جراحی هستیم که بدلیل غیر اصولی کار کردن و عدم رعایت اصول بهداشتی چنین مواردی پیش میاد.بخیه ها معمولا جذبی هستند و نیازی به کشیدن نداره و محل برش جراحی بسیار کوچک هست بعد از جراحی اسکار جراحی نمیمونه.

یکی از دغدغه های صاحبین پت چاقی بعد از عقیم سازی هست!حتما در نظر داشته باشید عقیم کردن پتتونو چاق نمیکنه بلکه غذای بیش از حد و فعالیت کم باعث چاقی میشه.استفاده از غذای خشک مخصوص برای سگهای عقیم شده و فعالیت روزانه مناسب باعث پیشگیری از چاقی در سنین بالاتر میشه.

اگه میخوایین زندگی با کیفیت و سلامت به پت خودتون هدیه بدین عقیم سازی رو جدی بگیرید.