مراحل متعددی طی می شود تا یک محصول، تولید شده و مورد استفاده قرار گیرد. از مهمترین آنها می توان به خلق ایده و ساخت قالب اصلی اشاره کرد که پس از انجام دیگر مراحل تولید، محصول نهایی وارد بازار می شود. در گذشته ایده اولیه، توسط هنرمند صنعتگر به شیوه سنتی توسط ابزار دست روی فلز نقره یا موم، قالب سازی شده و نتیجه کار برای تولید انبوه وارد سایر مراحل می شد.
این کار نیازمند مهارت، تجربه و دقت بالا و البته صرف زمان زیادی بوده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش کار در مرحله قالب سازی تغییر کرده و این بخش توسط نرم افزارهای مختلف روز دنیا نظیر راینو و ماتریکس انجام می شود، به این صورت که بعد از تایید ایده اولیه، طرح توسط افراد متخصص در نرم افزار به صورت سه بعدی مدل می شود و این مدل توسط دستگاه های پیشرفته با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و به عنوان قالب اصلی برای تولید مورد استفاده قرار می گیرد.
استفاده از نرم افزار ویژگی های منحصر به فردی دارد؛ از جمله افزایش سرعت و دقت، کاهش خطا، امکان کنترل وزن محصول، کیفیت بالای قالب و امکان ساخت قالب های پیچیده و خاص را به طراح می دهد.
این نرم افزارها کمک بسزایی در افزایش کمیت و کیفیت تولیدات این صنعت داشته اند. البته این روش نیز نیازمند تخصص و کسب تجربه بالایی است. با اینحال افراد با سرعت بیشتری نسبت به روش قبل می توانند به عنوان طراح وارد بازار کار شوند. از نگاه من طراحی و مدل سازی دو جزء جدانشدنی این حرفه است.
از داستان هم می شود ایده گرفت
دنیای طراحی دنیای گسترده ای است. اینکه چگونه یک ایده به ذهن طراح می رسد گاه آگاهانه و گاه ناخودآگاه است. در برخی موارد طراح با هدف و چارچوب فکری مشخص با الگوگیری از زمینه هایی مختلف نظیر طبیعت، حیوانات، گرایش های مذهبی، آداب و رسوم اقوام مختلف، اسطوره های تاریخی یا سبک های مختلف هنری و ... به خلق ایده می پردازد اما گاه یک اتفاق، یک کتاب، یک تابلو نقاشی یا حتی قسمتی از یک داستان می تواند جرقه ایده را در ذهن طراح بزند. البته مقوله طراحی را می توان به دو بخش عده تقسیم کرد، Design & Redesign.
در دیزاین پس از بررسی نیاز و تفکر، ایده و طرح جدید برای یک محصول خلق می شود اما در مقوله ری دیزاین روش به گونه ای دیگر است. به عنوان مثال در کار طراحی جواهرات گاه یک طرح در بازار مورد استقبال قرار می گیرد و نیاز به گسترش همان سبک با حفظ اصول اولیه وجود دارد و گاه طرح پذیرفته شده در بازار به علت بازخوردهایی از سوی مشتری نیازمند طراحی مجدد می شود.
از این رو، ما باز هم پس از جمع آوری اطلاعات و بررسی های دقیق در جهت کاهش نکات منفی و تقویت نکات مثبت کار، نهایت تلاش خود را انجام می دهیم تا با ارائه بهترین محصول به جذب رضایت مشتری منتهی شود.
طراحی ها برای سنین و سلیقه های مختلف با هم متفاوت است
گاهی اوقات یک طراح جواهرات برای یک سلیقه فردی طراحی می کند و گاه برای سلیقه جمعی. زمانی که طراحی برای فردی خاص انجام می شود، کار به مراتب آسان تر است، چرا که نیاز و سلیقه او کاملا مشخص است اما در مواقعی که می خواهیم برای سلیقه جمعی کار کنیم، که بخش اعظم کار ما در این زمینه است، نکات بیشتری باید مورد توجه قرار گیرد که در نهایت مطلوبیت و مقبولیت طرح بالا برود. اولین نکته شناخت کامل بازار هدف و توجه به پارامترهای تاثیرگذار بر طراحی مانند رده سنی افراد است.
بخش اعظم مشتریان ما خانم ها هستند. قاعدتا طرحی که مورد پسند یک خانم میانسال است کاملا متفاوت خواهد بود با سلیقه یک بانوی جوان و حتی یک کودک، در نتیجه سعی ما بر آن است که با مطالعه روی سلایق و نیازهای سنین مختلف6، ویژگی های روانشناختی آن رده سنی، المان ها و طرح های جذاب آن دوره، مد روز و البته مطالعه بازار داخلی و خارجی را انجام دهیم که تمام سلایق را پوشش دهد. البته باید توجه کنیم که این سلایق قطعی و ثابت نیستند، پس این روند تحقیقاتی جزء جدانشدنی کار ماست.