چه ویروس هایی هم خانواده ی کووید 19 هستند؟

ما سال 2003 ویروس سارس را داشتیم که اپیدمی شد، ویروس مرس را داشتیم که چند سال پیش باز اپیدمی شد که البته اپیدمی خیلی گسترده ای ایجاد نکرد ولی این دو ویروس که جزئی از خانواده ی کرونا ویروس ها هستند ابتدا در واقع تجربیاتی را به ما دادند که ما در این ویروس جدید هم می توانیم از آن تجربیات استفاده کنیم. ببینید در خصوص ویروس سارس بعد از مدتی که کل دنیا را درگیر کرد به طور ناگهانی محو شد و چرخش ویروس متوقف و حتی مطالعاتی که در این زمینه برای مداوای بیماران طراحی شده بود به علت اینکه کیس به آن اندازه پیدا نشد متوقف شد.

در خصوص ویروس مرس هم که کرونا ویروسی بود که از شتر به انسان منتقل شد بیشتر در عربستان بود و در خاورمیانه، باز هم همینطور. بعد از یک مدتی چرخش ویروس متوقف شد بدون اینکه دانشمندان علت آن را متوجه شوند. البته تجربیاتی که بشر در طول این دو ویروس پیدا کرد در این ویروس جدید و درمان این ویروس جدید به درد خورد که اگر خواستید خدمت شما عرض می کنم. در خصوص روندی که الآن ویروس دارد طی می کند به نظر می آید که چرخش ویروس در حال توقف است. (البته این نظر شخصی بنده است) در چین هم سه ماهی در واقع ویروس اوج گرفت و بعد شیوع آن در واقع بسیار کاسته شد ولی این به این معنا نیست که ما ابزارهای محافظتی خود را در واقع کنار بگذاریم یا آن توصیه ها را رعایت نکنیم. فقط در واقع یک امیدواری هست. من تجربیایی که از ویروس های هم خانواده ی آن داریم را عرض می-کنم. این هم یک نظریه است که امکان دارد در واقع این چرخش ویروس خود به خود متوقف شود و ما این امید را داشته باشیم که ویروس برنگردد.

ما تجربیاتی داریم از ویروس آنفولانزا و به خصوص آن آنفولانزایی که سال 1918 یک پاندمی گسترده در کل دنیا ایجاد کرد و می گویند 20 میلیون نفر را کشت. چرخش این ویروس 2 سال طول کشید. اطلاعاتی که حالا ویروس شناسان برجسته یا متخصصین عفونی جاهایی که اظهار نظر می کنند می گویند که ممکن است دوباره اوج بگیرد به چرخه برگردد، یکی دو سال بماند، در واقع تجربیاتی هست که از آن ویروس وجود دارد. دو ویروس آنفولانزا و کرونا ویروس نبود. به هر حال تمام این نظرات وجود دارد. آن چه که مربوط به کرونا ویروس می شود علیرغم اینکه در غرب پر سر و صدا بوده ولی با سرعت محو شده است. هیچ چیزی نمی شود گفت و هیچ کس قطعی نمی تواند بگوید. تجربیاتی است که از ویروس های مشابه وجود دارد باید در واقع به آینده واگذار کرد ولی من شخصاً خوش بین هستم که این ویروس هم مثل سایر کرونا ویروس ها چرخش آن متوقف شود و محو شود.

 

 

آیا گرم شدن هوا تاثیری روی کرونا دارد؟

واقعیتش این است که باید منتظر ماند. کلاً ویروس های تنفسی علاقه ای به فصل تابستان ندارد. یعنی معمولاً یک چرخشی پیدا می کنند. انواع و اقسام خانواده های ویروس های تنفسی از مهر ماه تا نهایت اردیبهشت ماه به فعالیت خود ادامه میدهند. معمولاً علاقه ای به فصل تابستان ندارند ولی در خصوص ویروس هایی که باعث ایجاد اپیدمی می شوند نمیتوان با قطعیت اظهار نظر کرد ولی تجربیات و خصوصیات سایر ویروس ها به ما این امید را می دهد که ما گردش آن را حد اقل در فصل تابستان خیلی شاهد نباشیم. باز نمی شود قطعی اظهار نظر کرد.


آیا امیدی هست که واکسن کرونا ساخته شود؟

در خصوص درمان هم من باید خدمت شما عرض کنم که یک سری تجربیاتی در خصوص کرونا ویروس های دیگر وجود داشت. در خصوص درمان ویروس سارس و درمان ویروس مرس. که عرض کردم چون ناگهان این ویروس ها ناپدید شدند مطالعات متوقف شد ولی یک سری داروها امتحان شد. مثلاً داروی کبیترا دارویی بود که سال 2000 وارد بازار شد و ویروس سارس هم 2003 دنیا را درگیر کرد. کبیترا را آن سال برای ویروس سارس امتحان کردند. مطالعات کامل نشد که نتیجه گیری کنند ولی در شروع بیماری، ویروس سارس به خیلی از بیماران تجویز شد. نتایج بدی هم نگرفتند و مثلاً در خصوص استفاده از ریبارویرین تجربیاتی بود که در خصوص ویروس سارس انجام شد.

یا در خصوص ویروس مرس از اینترتورن ها استفاده کردند نتایج خوبی گرفتند. در خصوص همین ویروس کرونای جدید هم چینی ها به فکر کلروکین چطور افتادند من واقعاً نمی دانم ولی خب اتفاقی که افتاد، موفقیت آمیز بود. اتفاق خوبی که واقعاً در کشور ما افتاده است شاید یک سری تعجب بکنند که چرا مرگ و میر در ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین است. من برای این مورد می خواهم عرض کنم که واقعاً موقعی که ویروس وارد کشور شد بعد اپیدمی ایجاد شد، حالا در کنفرانس ها و مطالبی که مطرح می شد واقعاً تجربیات ویروس های قبلی و مشابه کرونا ویروس کوید 19 مطرح شده بود، ما یک آمادگی ذهنی داشتیم.

از افرادی که مبتلا به این بیماری شدند علائم گرفتگی صدا گزارش شده است، چطور میتوان آن را بهبود داد؟

گرفتگی صدا خیلی جزء علائم شایع کرونا نیست ولی بعضاً دیده می شود. معمولاً با همان درمان-های رایجی که ما برای سرفه شنیدیم و آن هم داروهای ضد التهاب می دانیم، آنتی هستامین ها. اینها معمولاً بعد از یک مدتی این علائم آنها هم بهبود پیدا می کند. البته تعداد این افراد کم است.