جوانسازی واژن (Vaginal Rejuvenation)
زمانی که صحبت از جوانسازی واژن می‌شود، تعاریف متفاوتی در ذهن افراد تداعی می‌شود و به احتمال زیاد تعریفی که یک فرد سی و پنج ساله از جوان سازی واژن خود دارد با فردی که با تغییرات دوران یائسگی مواجه است تفاوت‌هایی دارد. لذا ابتدا توضیح دهیم منظورمان از جوانسازی واژن چیست و شامل چه مواردی می‌شود و چه مشکلات و دغدغه‌هایی را می‌تواند برطرف سازد.
به صورت سیر طبیعی و غیرقابل اجتناب، بعد از گذشت زمان اعضای بدن رو به پیری و افتادگی می‌روند و دچار تغییراتی می‌شوند که ممکن است برای شخص ناخوشایند باشد. یکی از تغییراتی که خانم ها با افزایش سن و زایمان با آن روبرو می‌شوند، تغییر در بافت و شکل ظاهری واژن است و این مشکلات در زمان یائسگی به علت تغییرات هورمونی که در بدن ایجاد می‌شود به مراتب بیشتر خواهد شد. تغییراتی که می‌تواند با مشکلاتی که به وجود می‌آورد دغدغه‌های بسیاری را برای خانم‌ها ایجاد کند، مشکلاتی نظیر گشادی واژن، شلی واژن، کاهش کشسانی بافت واژن و درد در هنگام نزدیکی که زندگی جنسی و زناشویی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلاتی نظیر خشکی واژن، خارش و سوزش واژن، عفونت‌های مکرر و بی اختیاری ادرار و نیاز مکرر به دفع ادرار که زندگی روزمره را می‌تواند با مشکلاتی مواجه کند. اگر شما در سن یائسگی هستید این مشکلات می‌تواند عوارش ناشی از همین مورد باشد که به این عوارش و مشکلات آتروفی واژن یا آتروفی ژنیتال گفته می‌شود و تقریبا 50 درصد زنان را در سن یائسگی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

 

 

روش‌های جوانسازی واژن:


1- برطرف کردن خشکی و آتروفی واژن در خانم‌های یائسه
در سنین یائسگی ناحیه تناسلی بانوان در اثر کاهش تولید هورمون استروژن و از بین رفتن عروق و کلاژن موجود در بافت و در نتیجه سخت شدن و کاهش قطر بافت دچار خشکی، درد و گاهی سوزش و خارش می‌گردد که به آن آتروفی واژن می‌گویند. این امر می‌تواند باعث خشکی، خونریزی و درد در هنگام مقاربت گردیده که به دنبال آن باعث ایجاد مشکلات ناخواسته از جمله تأثیر شدید بر کاهش میل جنسی و سردی روابط زناشویی می شود.
این عارضه به خصوص در بهداشت فردی و سلامت بدن، باعث تغییرات pH بافت واژن و افزایش احتمال رشد میکروب‌های بیماری‌زا و احتمال بروز عفونت در ناحیه واژن خواهد شد. به دنبال زایمان هم ممکن است علائم آتروفی و خشکی واژن بوجود آید.

2- تنگ کردن واژن با لیزر

تا سال‌های قبل تنگ کردن واژن فقط با عمل جراحی انجام می‌شد، ولی امروزه با استفاده از لیزر CO2 این عمل در کمترین زمان و بدون درد و خونریزی به صورت سرپایی در مطب توسط متخصص زنان انجام می‌شود. هزینه این روش هم به مراتب از روش جراحی کمتر است. مدت زمان انجام تنگ کردن واژن با لیزر حدود ۱۵ دقیقه است و تعداد جلسات لازم برای اینکار برای هر فرد متفاوت است، ولی به طور میانگین حداقل سه جلسه به فواصل یکماهه نیاز است. ماندگاری تنگ کردن واژن با لیزر بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است و بهتر است پس از این مدت لیزر تکرار شود.

3- سفیدسازی واژن
در حالت عادی پوست ناحیه تناسلی نسبت به پوست بقیه بدن تیره‌تر است، ولی عواملی مانند بارداری، افزایش سن، چاقی، تنبلی تخمدان و برخی ورزش‌ها مانند دوچرخه سواری سبب تیرگی بیشتر این ناحیه می‌شود. با استفاده از لیزر CO2 لایه برداری ملایم و ریزش سلول‌های تغییررنگ یافته صورت می‌گیرد و در کنار آن با بازسازی اپیدرم حالت چروک سطحی و افتادگی هم تا حدی اصلاح می‌‎شود و این ناحیه ظاهر شاداب تری پیدا می‌کند. قبل از انجام سفید سازی واژن پماد بی حسی زده می‌شود به همین علت حین انجام درد و سوزش ندارد، مدت زمان انجام سفیدسازی واژن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است و تعداد جلسات بستگی به میزان تیرگی دارد، ولی حداقل ۳ تا ۵ جلسه نیاز است.