جراحی بینی

جراحی بینی یا رینوپلاستی، یکی از پرطرفدارترین و کارآمدترین روش‌های جراحی زیبایی است که سن و سال هم نمی‌شناسد. بینی، یکی از مهم‌ترین اجزای صورت است که تاثیر مستقیم در زیبایی و جذابیت فرد دارد. معمولا می‌گویند یک بینی خوش‌فرم، اثر مثبت خود را بر چهره می‌گذارد اما دیده نمی‌شود. از سوی دیگر یک بینی بدفرم و نامتناسب، حتما به چشم می‌آید!

به‌طور کلی هدف از انجام عمل بینی، اصلاح اندازه و فرم بینی با توجه به دیگر عناصر صورت است. همچنین رفع ایرادهای بینی و حفظ نکات مثبت آن، می‌تواند یک عمل جراحی بینی موفق و با کمترین درد و سختی را در پی داشته باشد. همچنین توجه به راه عبور هوا و رعایت اصول جراحی که در تنفس شما اشکالی ایجاد نکند و یا حتی مشکلات تنفسی شما را رفع کند، یکی دیگر از اهداف عمل بینی است.

باید توجه داشت که رسیدن به یک فرم و اندازه استاندارد، بر اساس معیارهای زیبایی‌شناسی انجام می‌شود. یعنی جراح شما تلاش می‌کند تا اندازه نهایی بینی شما و زوایای آن را با دیگر اجزای صورت و فاصله‌های موجود هماهنگ کند. معیارهای زیبایی‌شناسی، بینی و چهره شما را در چشم عموم زیباتر جلوه خواهد داد.

انواع روش‌های جراحی بینی

عمل جراحی بینی به روش بسته:

در رینوپلاستی بسته، تنها چند شکاف کوچک درون سوراخ بینی ایجاد می‌شود تا پوست از روی استخوان و غضروف کنار زده شود. جراح در این روش دید کافی ندارد و دسترسی او به بخش‌های مختلف ساختار بینی محدود است. در این روش، هیچ برشی در قسمت بیرونی بینی ایجاد نمی‌شود و همه تغییرات لازم از طریق سوراخ‌های بینی و برش‌های داخلی ایجاد می‌شوند.

مزایای جراحی بینی به روش بسته:

    کوتاه بودن زمان جراحی

    تورم کمتر بعد از انجام جراحی

    دوره بهبودی کوتاه‌تر

    گردش بهتر خون

عمل بینی به روش باز:

در رینوپلاستی باز، شکاف‌هایی درون و بیرون سوراخ بینی و پره میانی ایجاد می‌شود تا پوست از روی استخوان کنار زده شود. در این حالت، جراح دسترسی بیشتری به ساختار بینی دارد و راحت‌تر می‌تواند با تراشیدن استخوان و شکل دادن به غضروف، بینی را به فرم دلخواه درآورد.

مزایای جراحی بینی به روش باز:

    مشاهده غضروف به طور مستقیم

    تغییر شکل بینی با کنترل و دقت بیشتر

عمل جراحی تیغه بینی:

سپتوپلاستی یا جراحی تیغه میانی بینی، روشی است برای اصلاح انحراف سپتوم یا دیواره بین دو سوراخ بینی. کج بودن یا انحراف سپتوم ممکن است مشکلات و نقص‌هایی را ایجاد کند از جمله عدم تقارن در سوراخ‌های بینی، کج شدن نوک بینی، مشکلات تنفسی و خر و پف، مشکلات سینوسی، خونریزی بینی و … .

عمل جراحی نوک بینی:

تیپ پلاستی یا رینوپلاستی-تیپ، به اصلاح فرم نوک بینی می‌پردازد. در این روش با اصلاح غضروف‌های نوک بینی، می‌توان پهن بودن، بزرگ بودن یا ارتفاع گرفتن نوک بینی و همچنین انحراف آن را رفع کرد.

اصلاح قوز بینی بدون بی‌هوشی:

این روش با عنوان اصلاح قوز بینی بدون جراحی نیز شناخته می‌شود. در اصلاح قوز بالای بینی، نیازی به بی‌هوشی نیست. تنها با یک بی‌حسی موضعی و شکافتن بالای بینی، استخوان تراشیده می‌شود تا قوز و برآمدگی روی بینی رفع شود.

جراحی بینی استخوانی:

مشخصه بینی استخوانی از لحاظ ظاهر این است که دارای حالت خمیدگی یا قوز روی پل بینی هستند، بینی های استخوانی جزو ایده آل ترین بینی ها هستند به دلیل اینکه دارای پوست نازک و بافت و غضروف مقاومی هستند.

جراحی بینی استخوانی معمولا به منظور برداشتن قوز بینی انجام می شود.

جراحی بینی گوشتی:

بینی گوشتی از لحاظ ظاهر دارای حالت پهن و افتاده در قسمت نوک بینی هستند و پوست ضخیم بینی و داشتن بافت و غضروف ضعیف باعث افتادگی نوک بینی شده است.

عمل جراحی بینی گوشتی جزو پیچیده ترین جراحی های زیبایی بینی است و لازمه داشتن جراحی بینی گوشتی موفق این است که به جراح بینی با تجربه مراجعه نمایید تا با تقویت بافت و غضروف ضعیف عمل بینی را انجام دهد.

جراحی بینی فانتزی:

جراحی زیبایی بینی عروسکی با هدف داشتن بینی کوچک، سر بالا و دارای قوس بیشتر انجام می شود.

جراحی بینی فانتزی برای هر نوع بینی و هر چهره ای انجام می شود.

لازمه داشتن جراحی بینی فانتزی موفق این است که بینی دارای بافت و غضروف مقاوم و پوست نازکی باشد و همچنین اجزای صورت کوچک و عروسکی داشته باشد.

 

 

 

 

خطرات و عوارض جراحی زیبایی بینی:

به طور کلی، عمل‌های جراحی زیبایی یک سری عوارض و خطرات مشترک دارند که احتمال وقوع آن‌ها وجود دارد. خطرات مشترک عمل جراحی زیبایی بینی با دیگر عمل‌های جراحی شامل خونریزی، عفونت و واکنش منفی به بیهوشی می‌باشد.

    بی‌حسی دائمی در بینی و اطراف آن

    خطرات بیهوشی

    ماندن جای زخم در پایین بینی و زخم شدن آن

    ترکیدن رگ‌های خونی کوچک روی بینی

    آسیب دائمی به اعصاب

    ایجاد اختلال در تنفس

    تغییر رنگ و تورم پوست بینی

    ظاهر نامطلوب بینی

    نیاز به عمل مجدد

    خون دماغ شدن مکرر

    احتمال ایجاد ظاهر نامتقارن و غیریکدست در بینی

    درد، تغییر رنگ یا ورم مداوم بینی

    سوراخ شدن تیغه‌ بینی

عمل بینی و نتایج آن در یک نگاه

برای انجام یک عمل بینی موفق، نوع و فرم بینی شما و جنس پوست بینی بسیار موثر است. هرچه پوست بینی نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشد، بهتر فرم دلخواه را می‌پذیرد. جراح متخصص عمل بینی با کمک معاینه دقیق، اندازه‌گیری ابعاد داخلی و بیرونی بینی و همچنین انجام آزمایش در صورت نیاز، بهترین روش جراحی را به شما پیشنهاد خواهد داد. در عمل بینی، با ایجاد برش و کنار زدن پوست، استخوان و غضروف زیر آن تراش می‌خورد تا بینی شما به فرم مناسبی برسد.

اگر  برای جراحی بینی به فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه کرده‌اید، به پزشک خود اعتماد داشته باشید و طبق نظر او روند بهبودی را طی کنید. ۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد تا تمام ورم بینی از بین برود و شکل نهایی بینی شما به‌دست بیاید. در اندکی از افراد ممکن است برای رسیدن به فرم دلخواه، نیاز به یک جراحی دوباره باشد. این کار الزاما به این معنی نیست که جراح کار خود را درست انجام نداده است. پاسخ بیولوژیکی بدن و همچنین جنس پوست هر فرد با دیگری متفاوت است. به همین دلیل نتایج جراحی نیز در همه یکسان نیست. پس صبر داشته باشید و در مورد نگرانی‌های ذهنی‌تان با جراح خود صحبت کنید.

بینی در زیبایی صورت نقش مهمی دارد پس باید برای عمل بینی به یک جراح معتبر مراجعه کنید

پیشنهاد ما به شما دکتر شاپور عزیزی فوق تخصص جراح زیبایی است.

مشاهده اطلاعات دکتر شاپور عزیزی