از بدترین بیماری های مرتبط با چاقی، بیماری قلبی است. اشخاصی که چاق هستند معمولا با یک یا تعدادی از این بیماری ها مثل فشار خون بالا، حمله قلبی، بیماری عروق کرونری و ..مواجه هستند. با کاهش وزن و لاغر شدن می‌توان تا حد زیادی به بهبود و درمان این بیماری ها کمک کرد.

افراد چاق بیشتر از هر کس دیگری در خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. هرچه وزن بالاتر میرود، قلب برای خونرسانی به بافت های حجیم و اضافی، نیاز به فعالیت و پمپاژ بیشتری دارد. و همین امر باعث افزایش فشار خون میشود. با گذشت زمان، این فشار بالا، می تواند باعث بزرگ شدن قلب شود. برخلاف سایر عضلات بدن، وقتی قلب بزرگتر می شود، کارایی کمتری پیدا می کند و در عمل توانایی ایفای درست نقش های خود را ندارد. سایر شرایط و بیماری های قلبی که با چاقی مرتبط هستند شامل موارد زیر است:

  • کاهش کلسترول اچ دی ال که تحت عنوان کلسترول “خوب” شناخته میشود و خطر ابتلاء به سکته مغزی و بیماری های اچ دی ال که قلبی را کاهش میدهد.
  • افزایش کلسترول با نام کلسترول “بد” نیز شناخته میشود. این کلسترول در دیواره شریان ها ایجاد میشود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد
  • افزایش فشار خون
  • افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری قلبی
  • افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون

نارسایی، مهمترین بیماری قلبی در ارتباط با چاقی

ما کلا دو نوع نارسایی قلبی داریم. یکی نارسایی سیستولیک قلب و دیگری نارسایی دیاستولیک قلب. در نارسایی سیستولیک، قلب به طور عادی خون پمپاژ نمی کند. در این وضعیت درصد خونی که با هر انقباض عضله قلب از آن خارج میشود کاهش میابد. به عبارتی پمپاژ کاهش پیدا میکند و ناکامل است. در نارسایی دیاستولیک درصد تخلیه خون از قلب نرمال است. اما به دلیل سفت بودن عضله قلب، این ارگان هنوز نمیتواند به درستی خون را به بدن پمپاز کند.

نارسایی های قلبی سیستولیک و دیاستولیک هر دو دلایل مختلفی دارند و حتی برخی از دلایل آن مانند فشار خون بالا، بیماری عروق کرونری و چاقی مشترک هستند. هر دو نوع نارسایی قلبی می تواند منجر به علائم بیماری نارسایی احتقانی قلب شوند، که در این بیماری مایعات در ریه ها جمع می شوند که در نتیجه آن، تنفس بیمار دشوار می شود. مایع همچنین می تواند در پاها جمع شود و باعث تورم و ناراحتی بیشتر شود. بنابراین، به طور کلی در نارسایی قلبی، قلب قادر به پمپاژ عادی یا مؤثر برای حفظ گردش کافی در بدن نیست.

 

 

اما واقعا چاقی چه ارتباطی با نارسایی قلبی دارد؟

در دستورالعمل نارسایی قلبی که در سال ۲۰۱۳ توسط دانشکده قلب و عروق و انجمن قلب آمریکا منتشر شد، اعلام شد که چاقی به عنوان نقطه شروع نارسایی قلبی در نظر گرفته می شود. در این راهنما، چاقی به عنوان یک بیماری پزشکی ذکر شده است که به خودی خود، فرد با داشتن آن، در مرحله A نارسایی قلبی قرار می دهد. مرحله A، مطابق با این راهنما، به مرحله ای اطلاق میشود که در آن شخص چاق بدون بیماری ساختاری قلبی و بدون علائم نارسایی قلبی در آن قرار دارد. این بدان معناست که، حتی اگر یک شخص چاق هیچ نشانه و علائمی از نارسایی قلبی نداشته باشد، اما به دلیل داشتن چاقی، در مرحله خطرناک A قرار دارد.

جراحی لاغری+ رژیم غذایی سالم+ ورزش منظم= بهبود بیماری قلبی

جراحی لاغری، با کاهش شاخص توده بدنی یا BMI و کمک به افراد با چاقی شدید، در رسیدن به وزن سالم، می تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند. مهمترین بخش این پروسه، انجام عمل توسط یک جراح لاغری خوب است. و بخش مهم دیگر آن در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم همراه با رژیم لاغری و ورزش منظم است.

جراحی لاغری چگونه می تواند به بهبود بیماری قلبی و عروقی کمک کند؟

جراحی لاغری و تغییرات رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند. هرچقدر بیمار وزن بیشتری از دست بدهد به همان نسبت فشار روی قلب او نیز کمتر میشود. زیرا قلب دیگر نیازی نیست برای بافت چربی و اضافه بدن خون پمپاژ کند بلکه تنها به اندام های حیاتی و مهمتر خون رسانی میکند.

انواع جراحی لاغری برای بهبود عملکرد قلب و کاهش بیماری قلبی

  • عمل اسلیو معده
  • بای پس معده
  • بای پس روده
  • پلیسه معده
  • ساسی بای پس
  • مینی بای پس
  • باندینگ

شما می‌توانید برای تمام جراحی های لاغری به کلینیک زیبایی آوین دکتر شهریار عزیزی فوق تخصص جراحی لاغری مراجعه کنید.

مشاهده اطلاعات دکتر شهریار عزیزی