ایمپلنت

امروزه با ابداع روش ایمپلنت دندان دیگر نگرانی زیادی بابینت جبران و بازیابی دندان های از دست رفته وجود ندارد. در ادامه این مطلب به بررسی موضوع ایمپلنت دندان می پردازیم و نکات مهم و مفیدی را در این باره ارائه می کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی کلی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندانی به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته میشود و جایگزین دندان از دست رفته میشود پس از جایگذاری ایمپلنت طی روندی که یکپارچگی استخوانی

(osseointegration) نام دارد ایمپلنت محکم به استخوان جوش می خورد سپس روکش یا دست دندان بر روی ایمپلنت متصل می شود.

پس از قرار دادن ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد. فرآیند جوش خوردن معمولا 3 تا 4 ماه طول کشیده، سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد.

از دست دادن یک یا چند دندان تاثیر به سزایی در چهره و مهم تر از آن در روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد. با استفاده از ایمپلنت های دندانی میتوان علاوه بر بازیابی توانایی جویدن طبیعی، چهره طبیعی و زیبایی لبخند را نیز به فرد باز می گرداند. کاشت ایمپلنت در خانم ها از سن 15 سالگی و در آقایان از سن 18 سالگی امکان پذیر است.

اجزای یک ایمپلنت دندانی

  • ریشه (فیکسچر)
  •  تاج (اباتمنت)

انواع مختلف ایمپلنت های دندان

به دلیل تفاوتهای آناتومیک در هر انسان مانند میزان استخوان،کیفیت استخوان،شکل ونیز ارتباط فک بالا و پایین،انواع مختلفی از اندازه ها،شکل ها و ترکیب بندی های ایمپلنت وجود دارند از جمله:

 

(Implant Internal Connection) ایمپلنت داخلی دندان

یعنی اینکه قسمت تحتانی تاج آن به درون ریشه وارد شود.امروزه بیشتر از این نوع ایمپلنت استفاده میشود .فقط در قطرهای 3 میلیمتر و کمتر امکان این نوع ایمپلنت وجود دارد به دلیل قطر کم  فیکسچر وجود ندارد زیرا باعث ضعیف شدن بدنه ایمپلنت میشود

 

( Implant  External Connection) ایمپلنت خارجی       

 یعنی اینکه قسمت فوقانی ریشه به درون تاج وارد شود. از آنجایی که داخل ایمپلنت تراشیده نمی شود ایمپلنت از مقاومت بیشتری برخوردار است هنوز هم بعضی از متخصصین برای دندانهای مولر از این نوع ایمپلنت استفاده میکنند.

 

مینی ایمپلنت ها (Mini Implant)

به ایمپلنت با قطر کمتر از 3 میلیمتر مینی ایمپلنت گفته میشود که برای موارد موقتی استفاده می شود.ممکن است که لازم باشد برای شش ماه پروتز موقت به بیمار داده شود در این صورت میتوان از دو یا سه مینی ایمپلنت استفاده کنیم تا یک دست دندان موقت برای بیمار ساخته شود و در زمانی که ایمپلنتهای اصلی به بهره برداری می رسند مینی ایمپلنتها حذف شوند.

 

چه افرادی کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت و بهره مندی از این روش درمانی هستند؟

  • افرادی که پوکی استخوان شدید نداشته باشند
  • افرادی که سیگاری شدید نباشند
  • افرادی که قند خون بالایی نداشته باشند
  • افرادی که جراحی قلب باز آنها در بازه زمانی کمتر از ۶ ماه پیش بوده – حتما احتیاج به نامه پزشک معالج قلب می باشد

در افراد فوق موفقیت ایمپلنت دندانی بالا بوده و در اکثر موارد بیش از ۹۶ درصد است

مدت زمانی که انجام ایمپلنت طول می کشد چه قدر است؟

 

معمولا بین نیم تا دو ساعت زمان میبرد که بستگی به تعداد ایمپلنت و شرایط فکی دارد علاوه بر کاشت،پیوند و سینوس لیفت زمان اضافه میبرد.

ایمپلنت دندانی، مدرن ترین راهکار جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. استفاده از ایمپلنت دندانی پس از کشف یک خاصیت عجیب ولی جذاب در فلز تیتانیوم آغاز شد. این جایگزینی به دلایلی مانند حفظ زیبایی ظاهری و بازیابی قابلیت جویدن و یا صحبت کردن همیشه دارای جذابیت بوده و به همین دلیل در طول تاریخ، راهکارهای مختلفی برای آن ارائه شده است.

این خاصیت توسط پروفسور برنمارک سوئدی کشف شده و نشان می داد که فلز تیتانیوم قابلیت این را دارد که با استخوان یکپارچه شود و در داخل آن جوش بخورد.

در واقع یک ایمپلنت دندانی، یک ریشه مصنوعی دندان از جنس فلز تیتانیوم است که شکلی شبیه پیچ داشته و جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شود.

دندانپزشک در طی یک جلسه جراحی، ایمپلنت تیتانیومی را در استخوان فک بیمار و در جای ریشه دندان سابق قرار می دهد.

این ایمپلنت پس از گذشت چند ماه با استخوان فک بیمار جوش می خورد و در آن محکم می شود.

 

 

روند و مراحل انجام ایمپلنت

ایمپلنت های زیر لثه ای در چهار مرحله انجام می شود:

جراحی مرحله اول

قرار دادن فیکسچر ایمپلنت در استخوان

 

جراحی مرحله دوم

پس از گذشت ۳ الی ۴ ماه از گذاشتن ایمپلنت در استخوان ، اباتمنت هیلینگ برای فرم دهی لثه استفاده می شود

زمان جراحی مرحله دوم در فک پایین ( به علت تراکم بیشتر استخوان ) بعد از ۳ ماه انجام می گیرد.

زمان جراحی مرحله دوم در فک بالا ( به علت تراکم کمتر استخوان )  بعد از ۴ ماه انجام می گیرد.

این مرحله برای شکل گیری لثه و آماده‌سازی شکل حفره ایمپلنت برای مرحله سوم ( قالب گیری ) انجام می گردد.

 

قالبگیری ایمپلنت: به دو روش اوپن تری و کلوز تری انجام می شود.

 

قالب گرفته شده به لابراتوار فرستاده می‌شود اباتمنت مناسب انتخاب شده و بر روی آن روکش ساخته می‌شود و بعد از یک هفته روکش تحویل بیمار داده می شود.

 

تحویل روکش

پس از گذشت یک هفته از زمان قالبگیری ، اباتمنت به داخل فیکسچر بسته می شود و بر روی آن روکش قرار می گیرد.

سن مناسب برای انجام ایمپلنت چه زمانی است؟

برای افراد بالای ۱۸ سال تا اسکلت صورت شکل کامل خود را بگیرد ، ایمپلنت برای تمامی سنین در صورتی که از سلامتی کامل جسمانی برخوردار باشد انجام می‌شود

نتایج حاصل از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مانند دندان طبیعی شما به نظر می‌رسد و کار خواهد کرد. هرچند در برخی از بیماران اینکه ایمپلنت دقیقا مانند دندان طبیعی به نظر برسد ممکن است کاری سخت باشد. چراکه در برخی موارد به دلیل میزان استخوانی که دارید(تراکم استخوان) و مقداری که نیاز است تا ایمپلنت کار گذاشته شود و به طور صحیح کار کند، ممکن است ایمپلنت شما به صورت مستقیم قرار نگیرد و زاویه دار کار گذاشته شود.

تاج دندان می‌تواند پهن‌تر ساخته شود تا فاصله بین دندان‌ها را بپوشاند. مطالعات انجام شده تاکنون نشان داده‌اند که دوام و عمر مفید این ایمپلنت دندان می تواند تا 25 سال باشد.

 

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

با توجه به شرایط بیمار و انتخاب برند ایمپلنت قیمت ایمپلنت متفاوت می باشد.

پیوند استخوان، گذاشتن ممبرین, جراحی سینوس لیفت, پیوند بلاک استخوانی و اکسپند کردن استخوان در هزینه ایمپلنت دندان موثر هستند. همچنین برند ایمپلنت باعث تغییر هزینه ایمپلنت می شود.

در ایران معمولا از ایمپلنت‌های کره‌ای، اروپایی و آمریکایی استفاده می‌شود. اما کشور سازنده ایمپلنت تنها فاکتور مداخله کننده در کیفیت آن محسوب نمی‌شود. ایمپلنت‌های کره‌ای خود به چندین گروه تقسیم می‌شوند. همین طور بسیاری از ایمپلنت‌های اروپایی هم در بازار وجود دارند که قیمت و کیفیت آن‌ها حتی کمتر از محصولات کره‌ای می‌باشد. تشخیص ایمپلنت مناسب و آگاهی از کیفیت برندهای مختلف برای مریض امری دشوار است و لازم است حتما از نوع برند و معتبر بودن آن آگاهی حاصل گردد.

 

آیا  انجام ایمپلنت دندان موجب آسیب به استخوان فک می شود؟

اگر جراح تبحر کافی داشته باشد  و شرایط بیمار مناسب باشد و به توصیه های جراح عمل شود و بهداشت مناسب بعد از جراحی اعمال شود ، نه تنها آسیبی به استخوان نمی‌رسد بلکه باعث حفظ استخوان نیز می‌شود به خاطر همین توصیه می شود بعد از ۴ ماه از کشیدن دندان ، بیماران حتما برای کاشت ایمپلنت مراجعه کرده تا استخوان نازک و ناکافی نشود تا بتوانیم ایمپلنت مناسب تری قرار گیرد.

 

آیا درمان ایمپلنت موجب ایجاد  درد و ناراحتی زیادی می شود؟

عمل جراحی با بیحسی کامل انجام می شود و هیچگونه دردی ندارد و پس از کاشت ایمپلنت نیز در صورت رعایت بهداشت و توصیه های دندانپزشک و بسته به آستانه درد بیمار در اکثر موارد باعث درد و ناراحتی نمی شود

نتیجه گیری و جمع بندی در مورد روش ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی بسیار کوچک هستند. این پیچ های فلزی به طور میانگین حدود 3 تا 5 میلیمتر قطر و حدود 10 میلیمتر طول دارند.

پس از آنکه ایمپلنت در استخوان فک محکم می شود، مانند ریشه دندان می تواند یک پایه مناسب برای قرارگیری تاج دندان باشد و نیروهای وارد بر تاج دندان را به خوبی تحمل نماید و در درون فک ثابت بماند. تاجی که بر روی ایمپلنت قرار می گیرد، قسمتی از دندان است که دیده می شود و تکمیل کننده زیبایی و عملکرد درست دهان و دندان بیمار خواهد بود. مواردی که ایمپلنت به عنوان درمان در آنها پیشنهاد می شود عبارتند از موارد بی دندانی تک واحدی، بی دندانی های چند واحدی و بی دندانی های کامل در هر یک از دو فک بالا و پایین. در هر یک از موارد فوق، بیمار حتما باید پیش از درمان با دندانپزشک مشورت نماید تا سلامتی استخوان فک و لثه وی و سایر فاکتور های مهم در جراحی ایمپلنت در وی بررسی شود و پس از آن طرح درمان مناسب توسط دندانپزشک برنامه ریزی و برای بیمار اجرا شود. در صورتی که کلیه موارد فوق و همچنین رعایت بهداشت کامل بیمار پس از جراحی انجام پذیرد، درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندانی بیش از 95 درصد بوده و ایمپلنت می تواند طول عمر بسیار بالایی (مادام العمر) داشته باشد.