لمینت و ارتودنسی

لمینت و ارتودنسی از رایج ترین درمان های دندانپزشکی برای اصلاح ناهنجاری های دندان می باشند. در ادامه این مطلب به مقایسه این دو روش از جنبه های مختلف می پردازیم و نکات مهم و مفیدی را در زمینه درمان ارتودنسی و لمینت ذکی می کنیم. با ما همراه باشید.

 بررسی درمان ارتودنسی دندان

در زمان های قدیم برای اینکه بتوانید طرح لبخند مناسبی داشته باشید و همچنین بتوانید نامرتبی دندان های خود را برطرف کنید با مراجعه به متخصص ارتودنسی مجبور بودید دندان هایی که طرح لبخند را بهم میزنند و همچنین باعث نمی شوند ساختار دندان ها بهم بخورد و دندان ها نافرم باشد را بکشید و آنها را به وسیله دندان های مصنوعی جایگزین کنید اما امروزه برای اینکه طرح لبخند و یا نافرمی دندان ها را برطرف کنید می توانید به متخصص ارتودنسی مراجعه نموده و با استفاده از از روش درمان ارتودنسی مشکل نا فرمی دندان های خود را برطرف کنید.

براکت ارتودنسی سال‌های سال است که برای کمک به مشکلاتی مانند اوربایت، آندربایت، کراس بایت، فاصله زیاد بین دندان‌ها، کمبود فضا و به هم فشردگی دندان‌ها، جلو زدگی دندان‌ها و مشکلات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی براکت بهترین روش برای افرادی است که مشکلات ناهمراستایی دندان‌ها در آنها شدید بوده و حداقل چند دندان آنها را درگیر کرده است. با اعمال فشار ملایم به دندان‌ها در طی یک دوره چند ماهه تا چند ساله، این مشکلات به طور کامل برطرف می‌شود.

با این حال بسیاری از افراد تمایل به درمان ارتودنسی با براکت ندارند چرا که دوست ندارند با دندان‌های سیم‌ کشی شده بیرون بروند. خوشبختانه اینویزالاین یک وسیله ارتودنسی مشکل زیبایی را برطرف کرده است و برای همه افراد در دسترس می‌باشد.

 اینویزالاین مجموعه ‌ای از الاینر های پلاستیکی شفاف است که تمامی سطح دندان را احاطه می‌کند. اینویزالاین پلاک غیر ثابت است این معنی که به دندان‌ها چسبانده نمی‌شود و هنگام غذا خوردن و مسواک زدن باید آن را در بیاورید.

براکت و اینویزالاین هر دو روش‌های مؤثر و مطمئنی در درمان ارتودنسی هستند. هزینه و طول دوره درمان بستگی به نیازهای درمانی هر فرد دارد.

بررسی درمان لمینت دندان

برخی افراد تمایلی به درمان ارتودنسی ندارند چرا که می‌خواهند سریع تر به نتیجه برسند. لمینت دندان ترمیمی از جنس پورسلین یا چینی است که اختصاصی برای بیمار ساخته شده و سطح جلوی دندان را می‌پوشاند. لمینت دندان یک پوسته بسیار نازک همرنگ دندان است که برای اهداف زیبایی و ترمیمی استفاده می‌شود. معمولاً از لمینت دندان برای تغییر رنگ، شکل، اندازه و یا حتی ابعاد دندان استفاده می‌شود. در نتیجه این روش می‌تواند برخی مشکلاتی را که به کمک براکت نمی‌توان حل کرد، اصلاح نماید. به خصوص در صورتی که مشکل در یکی یا دو دندان وجود داشته باشد.

 

لمینت دندان برای موارد زیر مناسب است:

  • سفید کردن دندان‌های که با بلیچینگ نمی‌توان آنها را سفید کرد.
  • ترمیم ترک ‌خوردگی، لب پر شدگی و شکستگی دندان در صورتی که نیاز به تقویت دندان وجود نداشته باشد.
  • دندان‌هایی که ابعاد یا شکل آن ها با بقیه دندان ها متناسب نیست.

هزینه این روش بستگی به تعداد دندان‌هایی که می‌خواهید درمان کنید دارد. بنابراین ممکن است ونیر بسیار ارزان‌تر از براکت و یا گران‌تر از آن باشد. توجه داشته باشید مشکلات شدید ارتودنسی را نمی‌توانید با این روش درمان کنید.

 

 

 

 

مزایا و معایب لمینت شامل چه مواردی است؟

از مزایای لمینیت می توان به کوتاه بودن زمان درمان اشاره کرد، که فرد حداکثر در سه جلسه می تواند صاحب دندان های ردیف و زیبا شود.

 

افرادی که دارای دندان های خراب و پوسیده هستند گزینه مناسبی برای ارتودنسی نمی باشند، بهتر است توسط یک دندانپزشک با تجربه دندان های وی را تراشید شود و با لمینت لبخند وی را اصلاح کنند. در این روش لمینیت سرامیکی بهترین انتخاب است.

 

در روش لمینیت می توان مواد را یک یا چند درجه روشن تر از دندان های خود انتخاب کرد.

لمینت معایب چندانی ندارد، اما می توان گفت تراشیدن دندان در روش لمینیت سرامیکی ممکن است برای فرد خوشایند نباشد. نیاز به ترمیم و همچنین امکان آسیب مواد در اثر گاز زدن خوراکی های سفت می تواند از دیگر معایب لمینت باشد. که می تواند با رعایت توصیه های پزشک و انتخاب دندانپزشک با تجربه، عوارض لمینت را به صفر برساند.

مزایا و معایب ارتودنسی شامل چه مواردی است؟

از مزایای ارتودنسی می توان به دست یافتن به دندان های ردیف و طبیعی اشاره کرد. اگر فرد دندان های سالم و نامرتب داشته باشد، با مرتب کردن دندان ها به روش ارتودنسی،باعث می شود فشار مساوی به روی همه دندان ها وارد شود، و مانع از خرابی و پوسیدگی دندان ها می شود.

ارتودنسی بسیار مناسب برای افراد با سنین کم است، فرد با انجام ارتودنسی، و با داشتن دندان های سالم و مرتب می تواند با جویدن غذا و خورد کردن مرتب آن، به بهبود مشکلات دستگاه  گوارشی کمک کند.

از معایب روش ارتودنسی می توان به طولانی بودن طول درمان آن اشاره کرد. همچنین اگر فرد بهداشت دهان و دندان را در حین ارتودنسی رعایت نکند، به دلیل وجود پلاکت ها و سیم بر روی دندان و تجمع آلودگی در اطراف آن احتمال پوسیدگی دندان ها بیشتر می شود. همینطور بعد تکمیل شدن دندان ها اگر فرد توصیه های پزشک را رعایت نکند امکان برگشت دندان ها به حالت اولیه وجود دارد.

مقایسه هزینه ارتودنسی و لمینت

هزینه ارتودنسی در نگاه اول ممکن است نسبت به درمان لمینت زیباتر بنظر برسد. توجه داشته باشید که درمان ارتودنسی صحیح توسط متخصص ارتودنسی یکبار در طی عمر فرد  و با یک هزینه انجام می شود ولی درمان های ترمیمی زیبایی، در طی دوره های متفاوت نیاز به تکرار دارند. بنابراین هزینه ها و مراجعات دوره های بعدی درمان های ترمیمی زیبایی به مراتب از درمان ارتودنسی بیشتر خواهد شد.

چه افرادی کاندید مناسبی برای درمان ارتودنسی و لمینت نیستند؟

در درمان های ارتودنسی خطر بروز پوسیدگی با رعایت نکردن بهداشت دهان زیاد می شود. اگر فرد از نظر رعایت بهداشت مشکوک باشد توصیه به درمان ارتودنسی یا لامینیت یا اصولا هیچ درمان دندانپزشکی صحیح نیست. در طی دوره درمان ارتودنسی بیمار در دوره های یک ماهه ویزیت می شود. متخصص ارتودنسی معمولا در ابتدای هر ویزیت بیماران را از نقطه نظر بهداشتی ارزیابی می کنند و اگر نیازی به اقدامات تکمیلی باشد آنرا به بیمار آموزش داده و خطرات را گوشزد می نمایند. اگر همکاری بیمار مناسب نباشد و خطر بروز پوسیدگی افزایش یابد درمان ارتودنسی برای پیشگیری از بروز پوسیدگی قطع می شود.

لمینت بهتر است یا ارتودنسی؟ کدام روش برایتان مناسب تر است؟

برای تعیین اینکه کدامیک از روش‌های ارتودنسی یا لمینت برای شما مناسب است، ابتدا باید به متخصص مراجعه کنید. ایشان می‌تواند با بررسی وضعیت دندانی شما بهترین گزینه را معرفی کند. همان طور که تا به اینجا بیان شده است، بریس‌های دندانی مورد استفاده در ارتودنسی باعث حرکت تدریجی دندان‌ها در طول زمان خواهند شد. آن‌ها به رفع ناهنجاری‌های دندانی و انواع ناهنجاری‌های مربوط به جفت شدن دندان‌ها روی یکدیگر کمک می‌کنند. در مقابل لمینت‌ها پوسته‌های شبیه دندان هستند که مختص هر مشتری ساخته شده و طوری طراحی شده‌اند که روی سطح دندان قرار گرفته و ظاهری زیبا به دندان دهند و به ردیف شدن دندان‌ها کمک کنند.

از طرف دیگر ارتودنسی به رفع مشکلات سلامت و ناهنجاری‌های دهان و دندان کمک می‌کند، در حالی که لمینت بیشتر به هدف درمان شکستگی، فرسودگی یا رنگ نامطلوب روی دندان طراحی شده‌اند. ارتودنسی پروسه‌ای طولانی‌تر از لمینت است، پس در صورتی که به دنبال نتیجه فوری هستید، لمینت انتخاب بهتری است و تنها با ۳ جلسه ویزیت دندان‌پزشک روند درمان کامل خواهد شد و به مراقبت‌های بیشتر نیاز ندارد. اما موفقیت ارتودنسی به تعهد بیمار و پیگیری توصیه‌های متخصص بستگی دارد.

 

در صورتی که قصد دارید هر چه سریع تر دندان هایتان را صاف و یکدست کنید، لمینت ها می توانند بهترین گزینه برای تان باشند. نصب لمینت ها تنها ۳ جلسه طول می کشد؛ یک جلسه برای مشاوره و دو جلسه برای ساخت و نصب آنها روی دندان. به غیر از رعایت بهداشت دهان و دندان، لمینت ها نیاز به هیچگونه مراقبت و نگهداری خاصی ندارند.

 

سخن پایانی

لمینت ها می توانند بسیار هزینه بر باشند و باید هر ۱۰ سال یکبار تعویض شوند. یکی دیگر از معایب لمینت ها این است که در واقع در طی این فرآیند، مینای دندان در حد چند دهم میلی متر تراشیده می شود. بنابراین در صورتی که دندان هایتان مشکل خاصی ندارند و تنها برای مرتب کردن دندان ها لمینت را انتخاب کردید، باید در نظر بگیرید که با این کار به چند دندان آسیب وارد می کنید.

بریس های ارتودنسی دندان هایتان را دست نخورده نگه داشته و هیچ آسیبی به آنها وارد نمی کنند، به همین دلیل روش غیر تهاجمی تری برای صاف کردن دندان ها محسوب می شود. علاوه بر آن، بریس ها قادرند ناهنجاری های فک و مشکلات بایت را نیز اصلاح کنند، که در واقع بر سلامت کلی فرد اثر گذار خواهد بود. طول مدت درمان با بریس های ارتودنسی به طور قابل توجهی بیشتر از لمینت ها می باشد (به طور متوسط ۱ تا ۳ سال) اما صبور بودن شما می تواند به لبخندی طبیعی تر و سالم تر و کم هزینه تر منجر شود.