کامپوزیت

لبخند هر انسان، زیباترین عضو صورت او است و دندان ها نقش مهمی در این زیبایی دارند. امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی در حوزه زیبایی و ترمیم دندان ها؛ کامپوزیت های دندان به یکی از روش های موثر و پر طرفدار برای ترمیم ظاهر دندان ها و مرتب کردن آن ها می باشد. در ادامه مطلب به بررسی موضوع کامپوزیت دندان ها می پردازیم.

بررسی درمان کامپوزیت دندان در علم دندانپزشکی

کامپوزیت‌ها مجموعه‌ای از مواد هستند که برای ترمیم دندان‌های شکسته و تخریب‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از مواد کامپوزیتی می‌توان لکه‌های دندانی را برطرف کرد و حتی به بهبود زیبایی دندان پرداخت.

کامپوزیت‌ها شکلی خمیری دارند و به‌صورت لایه به لایه، بر روی دندان قرار می‌گیرند. با استفاده صحیح از کامپوزیت، می‌توان بدون تراشیدن دندان و تخریب بخشی از دندان اصلی، به درمان و بهبود زیبایی دندان کمک کرد.

کامپوزیت‌های هماهنگ و همرنگ با دندان شما با بررسی دقیق شکل شکستگی و تخریب، بر روی دندان شما قرار می‌گیرند و با تاباندن نور از حالت خمیری خارج، و شکلی سخت پیدا می‌کنند. پس از سفت شدن کامپوزیت، پزشک متخصص به تراشیدن و شکل دادن کامپوزیت به شکل اولیه دندان می‌پردازد.

به دلیلی زیبایی بیشتر و استحکام مناسب، کامپوزیت دندان در سال‌های اخیر، جایگزین آمالگام در ترمیم دندان‌های جلویی شده است. به‌صورتی که آمالگام خاکستری‌ رنگ تنها در دندان‌های انتهایی و در مواقعی استفاده می‌شود که استحکام بیشتری مد نظر پزشک باشد.

علاوه بر ترمیم دندان‌های نیازمند به درمان، از کامپوزیت‌ها برای بهبود شکل لبخند بیمار نیز استفاده می‌شود. در این روش معمولاً دندان‌های جلویی فرد به‌صورت کلی ترمیم و شکلی بهتر و سفیدتر را به خود می‌گیرد تا خط لبخند بیمار، زیباتر شود.

 

مراحل انجام کامپوزیت دندان

در مرحله اول دندان ها باید به طور کامل جرم گیری شوند، سطح دندان برای انجام فرآیند کامپوزیت، نباید هیچ جرمی داشته باشد.

پس از جرم گیری، دندان ها باید کاملا خشک شوند، هیچگونه رطوبت، خون، بزاق نباید روی دندان ها وجود داشته باشد.

در مرحله سوم، سطح جلوی دندان ها توسط مواد اسیدی مخصوص، متخلخل می شود تا سطح دندان آماده قرار دادن کامپوزیت شود.

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل کامپوزیت است، که تاثیر زیادی در چسباندن کامپوزیت دارد.

در چهارمین مرحله چسب مخصوص روی سطح دندان ها زده می شود و مواد کامپوزیتی به آرامی و با ظرافت بر روی دندان ها قرار داده می شود.

در مرحله پنجم، دندانپزشک پرتو نوری با طول موج مخصوص را به کامپوزیت ونیر می تاباند، پرتو نوری مواد را فعال و سخت می کند.

در آخرین مرحله دندانپزشک با پولیش کامپوزیت، به دندان ها فرم می دهد.

 

مزایای انجام کامپوزیت دندان چیست؟

ترمیم دندان با روکش کامپوزیت نسبتا به صرفه تر و کم زحمت تر است و نیازمند آماده سازی خاصی نیست. برای اتصال کامپوزیت ونیر، دندانپزشک باید ماده خمیری شکل کامپوزیت را در لایه های متفاوتی تا رسیدن به شکل و فرم مد نظرش دستکاری کند.

مزیت اصلی کامپوزیت دندانی، جنبه زیبایی آن است. خصوصاً که دندانپزشکان می‌توانند با ترکیب کردن رنگ‌های مختلف کامپوزیت دندان نزدیک‌ترین رنگ را به رنگ طبیعی دندان ایجاد کنند.

کامپوزیت دندانی به دندان متصل می‌شود تا از بخش باقیمانده آن محافظت کند. کامپوزیت می‌تواند از شکستگی دندان جلوگیری کند و آن را در مقابل تغییرات دمایی محافظت کند. استفاده از این روش نیازی به تراش دادن دندان و قالبگیری ندارد و یک جلسه انجام می‌شود.

اکثر افرادی که برای کامپوزیت ونیر دندان به دندانپزشک زیبایی مراجعه می نمایند، خواستار دندان های زیبا و طبیعی هستند. این انتخاب کاملا درست است. زیرا می توان با استفاده از کامپوزیت ونیر های نزدیک به رنگ دندان ظاهری طبیعی به دندان ها بخشید. همچنین با استفاده از کامپوزیت ونیر می توان دندان ها را تا 95% حفظ می نماید.

حساسیت هایی که دندان به مواد غذایی سرد و گرم پیدا می کند، با استفاده از کامپوزیت ونیر کاهش پیدا می کند.

 

 

انجام کامپوزیت دندان چه معایب و عوارضی ممکن است داشته باشد؟

بسیاری از بیماران بعد از قرار دادن کامپوزیت دندانی، دچار حساسیت دندانی می‌شوند.

به این معنا که دندانشان به شدت نسبت به تغییرات دمایی حساس می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات کامپوزیت دندانپزشکی این است که رنگ آن پس از خوردن چای، قهوه یا دیگر مواد غذایی دارای رنگ، تا حدی تغییر می‌کند.

دندانپزشک می‌تواند یک پوشش شفاف پلاستیکی در اطراف کامپوزیت دندان قرار دهد تا از تغییر رنگ آن جلوگیری شود.

کامپوزیت‌های دندانی نسبت به پرکننده‌های نقره‌ای رنگ دندان (آمالگام)، زودتر از بین می‌روند.

بنابراین برای پر کردن پوسیدگی‌های عمیق و بزرگ استفاده نمی‌شود و تنها برای حفرات کوچک‌تر کارایی دارد.

نکته دیگر اینکه کامپوزیت دندانپزشکی در صورتی که صحیح و توسط بهترین دندانپزشک زیبایی نصب نشود، ممکن است به لثه آسیب برساند. در این موارد در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

یک نکته هم که ممکن برایتان سوال برانگیز باشد این که کامپوزیت دندان برای همه مناسب است مخصوصاً آنان که دندان‌های نامرتب دارند و نیاز به ارتودنسی دارند. این نوع از درمان بیشتر به کار آنان می‌آید که ضایعات کوچکی مثل لب پریدگی دندان و یا تغییر رنگ دندان را تجربه کرده‌اند.

 

ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان چقدر است؟

دوام کامپوزیت دندان رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فردی دارد. ترک کردن برخی از عادت های غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت و ته دیگ، جویدن یخ و ... طول عمر درمان را افزایش میدهد. البته اگر كامپوزيت دندان دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم آن وجود دارد.

 در مجموع آنچه که ما میتوانیم با عنوان طول عمر کامپوزیت دندان از آن یاد کنیم، مدت زمانی است که از زمان گذاشتن کامپوزیت تا زمانی که تغییر رنگی می یابد که تنها با تعویض کامپوزیت قابل اصلاح هست را بین 5 تا 8 سال تخمین زده اند.

 

کامپوزیت‌ها از ماندگاری بالایی برخوردار هستند، اما بهتر است با رعایت مواردی، این ماندگاری را افزایش داد. فشار سنگین به کامپوزیت و استفاده نادرست از خلال‌دندان یا نخ دندان، می‌تواند کامپوزیت را از سطح دندان جدا کند.

 

بهترین برند تولید کننده کامپوزیت دندان کدام است؟

ژاپن، آلمان و آمریکا، سه کشور معتبر در زمینه ی تولید کامپوزیت های دندانی هستند. ممکن قیمت خرید این کامپوزیت ها متفاوت باشند اما به لحاظ کیفی نمیتوان تفاوت زیادی بین آنها قائل شد. معمولا انتخاب ما بر اساس نوع رنگ مورد نظر و شرایط دندان های مراجعه کنندگان مان است.

رنگ بندی کامپوزیت ها در برند های مختلف کامپوزیتی متفاوت است . رنگ کامپوزیت دندان a1 و رنگ دندان b1 در رنج سفید نرمال قرار دارند. سفید ترین رنگ کامپوزیت دندان به رنگ های بلیچ معروف هستند که در برند های مختلف نام های گوناگونی مثل bw, bll, sw  sb  و ... دارند.

انتخاب رنگ کامپوزیت بر اساس رنگ پوست بیمار، رنگ دندان زیرین و تعداد دندان هایی که در طرح درمان طراحی لبخند و خواسته ی مراجعه کننده انجام می پذیرد. لازم به ذکر است بهترین رنگ کامپوزیت دندان، بهترین رنگی است که پزشک و مراجعه کننده با در نظر گرفتن تمامی موارد بالا بر روی آن توافق نظر دارند نه سفید ترین رنگ موجود.

 

آیا درد زیادی حین انجام کامپوزیت دندان احساس خواهد شد؟

بعد از انجام کامپوزیت به دلیل حساس شدن دندان ها ممکن است فرد به مدت چند روز حتی چند هفته، انواعی از درد را با درجات مختلف بسته به مقدار، نوع و محل ترمیم احساس کند. ممکن است فرد درد کلی دندان داشته باشد یا اینکه به صورت منتشر در نیم فک مربوطه درد را احساس کند ، یا درد به دلیل حساس شدن دندانها به سرما و گرما ایجاد شود و یا اینکه درد حین جویدن بروز کند ؛ هریک از این دردها بنا به دلایلی بروز می کند. حساسیت و درد کم تا چند روز کاملا طبیعی بوده و در اکثر مواقع دردها بعد از چند روز از بین می رود اما در صورتی که دردها شدید و ادامه دار و غیر قابل تحمل بود حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا با بررسی دندان ترمیم شده نسبت به رفع مشکل اقدام نماید.

 

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است؟

قیمت کامپوزیت دندان متغیر بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. بهتر است بدانید که هزینه کامپوزیت دندان به عواملی مختلفی بستگی دارد، این هزینه به میزان درصد آسیب دیدگی دندان بیمار وابسته است، در واقع می‌توان گفت مقدار آسیب دیدگی دندان میزان درمان مورد نیاز بیمار را به طور واضح مشخص می‌کند.

همچنین در تعیین هزینه کامپوزیت دندان عواملی مانند تجربه، سابقه و دستمزد دندانپزشک، تعداد دندان‌های تحت درمان، نوع برند مواد مصرفی، لابراتوار و جلسات معاینه دارای تاثیر بسیار چشمگیری می‌باشند همچنین منطقه جغرافیایی و زمان استفاده از این روش برای درمان نیز در هزینه کامپوزیت دندان بی‌تاثیر نیست. اما در حالت کلی قیمت کامپوزیت دندان مبلغی متغیر است و معمولا در یک یا دو جلسه توسط دندانپزشک انجام می‌شود.