در صورت داشتن این علائم برای انجام تست شنوایی مراجعه کنید:
 
توصیه می شود که هرکسی حداقل یک مرتبه در بزرگسالی تست شنوایی را انجام دهد.ثبت نتیجه تست شنوایی به عنوان یک معیار برای تشخیص افت شنوایی احتمالی در آینده عمل می کند.به همین علت بعضی افراد تست شنوایی را به عنوان جزئی از چکاپ سال 50سالیانه انجام می دهند اگرچه عده ای هم هستند که شاید هر پنج یا ده سال یک بار تست شنوایی را انجام دهند.اگر شما بالای هستید, ضروری است که این تست را هرسال تکرار کنید.
علاوه بر داشتن برنامه منظم برای انجام چکاپ شنوایی, دانستن اینکه چه زمانی باید نگران سلامت شنوایی مان شویم نیزدر مراجعه ما به متخصص شنوایی کمک کننده است.


احساس پیچش یا خفگی صداها  
گاهی اوقات افت شنوایی باعث می شود احساس کنید صداها به طور کلی ضعیف شده اند و یا اینکه همه صداها از یک فاصله دور به شما می رسند.در برخی افراد هم ممکن است صداها و یا فرکانس های خاصی سخت تر شنیده شوند.
همچنین برخی گزارش می کنند شنیدن صدای افرادی که تون زیر دارند مثل صدای برخی خانم ها و بچه ها,برایشان دشوار تر است.هریک از این موارد می تواند نشانه ای از وجود افت شنوایی باشد.


مشکل در درک گفتار
اگر شما گفتار افراد را به سختی متوجه می شوید به صورتی که مجبور می شوید از دیگران بخواهید صحبت شان را تکرار کنند, و یا از ترس اشتباه متوجه شدن صحبت اطرافیان,از گفتگو با آن ها و برقراری ارتباط امتناع می کنید, ممکن است در حال تجربه اولین نشانه های افت شنوایی باشید.
همچنین اگر برای درک گفتار افراد فقط باید مستقیما به چهره آن ها نگاه کنید,وگرنه صحبت شان را اشتباه می شنوید, این نیز نشانه ای از وجود افت شنوایی است.


شکایت اطرافیان از بلندی صدای تلویزیون شما
ممکن است خودتان متوجه نشوید اما اطرافیانتان دائما از اینکه صدای تلویزیون, رادیو و یا بلندگوهای کامپیوتر و.... را بیش از اندازه بلند می کنید,شکایت داشته باشند و اگر شدت صدا را کمتر کنید شنیدن آن برایتان دشوار می شود.در این مواقع بهتر است برای ارزیابی شنوایی به ادیولوژیست مراجعه کنید.

 


مشکل شنیدن در نویز زمینه
اگر صداهای خیلی آرام مثل صدای یخچال فریزر و یا صدای پرندگان بیرون پنجره برای شما قابل شنیدن نیست, نشانه ای از وجود افت شنوایی است.همچنین در بعضی موارد ممکن است شنیدن صدا در محیط های شلوغ و پرسروصدا برایتان دشوار باشد.در محیط
هایی مثل باشگاه, کنسرت,سیرک و... شنیدن صدا برای همه افراد کمی سخت است اما اگر در محیط های نسبتا شلوغی مثل دفتر کار, رستوران و ... نیز شنیدن برایتان مشکل است, احتمالا شما در معرض افت شنوایی هستید.


قرار گرفتن طولانی مدت در محیط های پرسرو صدا
خیلی از افراد شغل و یا تفریحاتی دارند که آن ها را در معرض نویزهای بسیار بلند و پرخطر قرار می دهد.نمونه ای از این نویزها صدای ماشین چمن زنی است که بر شنوایی افرادی که مداوم از آن استفاده می کنند, تاثیر گذار است.
 
در صورتی که هریک از نشانه های ذکر شده را دارید, متخصص شنوایی می تواند در رفع نگرانی تان و پاسخ به سوالاتتان شما را کمک کند.همچنین انجام یک تست شنوایی می تواند وجود هرگونه افت شنوایی را نشان دهد تا در صورت نیاز اقدامات لازم برای پیشگیری یا درمان انجام شود.