آیا مطب دندانپزشک ایمن است؟
ابتدا این را بدانید هر وقت خانه خود را ترک می کنید با میکروب ها در تماس می باشید. اما همه‌ی کارکنان مراقبت های بهداشتی موظفند دستورالعمل های ایمنی را به شدت رعایت کنند. دندانپزشک شما و سایرین که با آن‌ها کار می کنند، باید دست خود را مرتب بشویند و ابزارهای دندانپزشکی را نیز مرتبا ضدعفونی کنند. بعضی وسایل دندانپزشکی هرگز استفاده نمی‌شوند. اما مطب دندانپزشک شما ممکن است کارهای دیگری نیز برای جلوگیری از شیوع COVID-19 انجام دهد، مانند: اغلب سطوح و ابزارها را ضد عفونی کند، وسایل را بین استفاده ها تمیز ، جایگزین و پوشش دهد، از وسایل محافظ بیشتری استفاده کند و کارکنان دهان خود را با ماسک بپوشانند.

مواردی که مطب‌های دندانپزشکی و بیماران باید رعایت کنند:

 1) مطب دندانپزشکی شما وظیفه دارد قبل از قرار ملاقات با شما تماس بگیرند ودر مورد سلامتی شما سوال کنند؛ درجه حرارت و سایر علائم‌تان را بررسی کند.
 
 2) شمارا ملزم به پوشیدن ماسک می‌کنند.
 
 3)  در مورد سفر اخیر خود از شما سؤال می‌کنند؛ و اینکه آیا در اطراف افرادی هستید که COVID-19 دارند یا خیر.
 
 4) به شما زمان دقیق رسیدنتان را اطلاع دهند. 
 
 5) یکی دیگر از مواردی که مطب‌های دندانپزشکی وظیفه دارند به آن عمل کنند این است که از شما بخواهند تعداد افرادی را که با خود آورده اید، مانند کودکان، محدود کنید.

6) زمانی که در مطب منتظر ورود هستید تا زمانی که نوبتتان برسد، فاصله صندلی‌تان را با افراد دیگر تنظیم کنید.

7)  از لمس وسایلی که معمولا در اتاق انتظار در اختیار افراد قرار می‌گیرد مانند اسباب بازی ها و مجلات و غیره خودداری کنید.


کروناویروس از طریق قطرات تنفسی پخش می شود. بنابر این وقتی فرد سرفه یا عطسه می کند، از طریق هوا به شخصی دیگر منتقل می‌شود. اگر شخص دیگری حتی یک عدد از این ویروس را تنفس کند، می تواند بیمار شود. در مخاط و بزاق دهان و گلو امکانات رشد ویروس وجود دارد. مایعاتی که دندانپزشک شما دارند و ابزارهای آنها به راحتی در معرض آلودگی هستند. برخی از دستگاه های دندانپزشکی می توانند این قطرات را به اطراف اسپری کنند. بسیاری از مطب های دندانپزشکی برای سطح بالایی از محافظت طراحی نشده اند. 

 


چرا رعایت بهداشت شخصی در رفتن به دندانپزشکی بسیار مهم است؟
زیرا بسیاری از مطب های دندانپزشکی برای سطح بالایی مراقبت‌های بهداشتی طراحی نشده اند؛
 اتاق های جداسازی عفونت هوایی، اتاق جداگانه برای هر بیمار و نبود ماسک صورت N95 به تعداد هر بیمار دلایلی هستند که ضرورت بهداشت شخصی را بیش از پیش روشن می‌کند.


درمانهای غیر فوری 
این موارد درمانی گاهی اوقات روشهای انتخابی نامیده می شوند. به عبارتی می‌توان گفت این نوع درمان دندانپزشکی که هم اکنون بر سلامتی شما تأثیر نمی‌گذارد. اگر نگران COVID-19 هستید ، می توانید آن را به تعویق بیاندازید.

درمان فوری چیست؟
 اگر مشکل شما تهدید کننده باشد یا باعث ایجاد درد شدید یا خطر بالای عفونت شود باید فوراً تحت درمان قرار گیرد. به طور کلی ، دندانپزشک شما تصمیم می گیرد که آیا درمان فوری است یا خیر. 

اگر در مورد مراقبت از دندان خود سؤال دارید یا برای تنظیم قرار ملاقات با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر آن‌ها نمی‌توانند شما را در مواقع اضطراری ببینند، یک مرکز مراقبت فوری را امتحان کنید. به اورژانس مراجعه نکنید مگر اینکه دندانپزشک شما در دسترس نباشد. اگر COVID-19 دارید یا فکر می کنید که مبتلا شده‌اید، حتما به دندانپزشک خود بگویید. علائم شایع شامل تب ، سرفه و تنگی نفس است. برای کاهش احتمال انتشار ویروس اقدامات ویژه ای وجود دارد. آنها با شما و پزشکتان همکاری می کنند تا از شما مراقبت مناسب دریافت کنند.