سرامیک یک ماده بسیار قوی‌تر از کامپوزیت است. اکثر دندانپزشکان بر این باورند که لمینت سرامیکی بسیار طبیعی‌تر از کامپوزیت است و از لحاظ شفافیت کاملا مشابه مینای دندان می‌باشد.البته بستگی به کیفیت کامپوزیت هم دارد؛ مواد مرغوب و با کیفیت بالا دارای شفافیت و زیبایی مطلوب می‌باشد.

روکش‌های کامپوزیت در یک روز نصب می‌شوند و اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت شود بیش از ده سال ماندگاری خواهند داشت. اما اگر به خوبی نگهداری نشوند احتمال آسیب دیدگی در آن‌ها وجود دارد.

هزینه
هزینه کامپوزیت حدودا نصف لمینت سرامیکی است. اما لمینت‌های سرامیکی دوام و ماندگاری بسیار بالایی داشته و به ندرت نیاز به تعمیر دارند.

استحکام :
لمینت‌های سرامیکی بسیار قوی‌تر از کامپوزیت هستند؛ به این معنی که احتمال صدمه دیدن آن‌ها بسیار کمتر است. با این حال نمی‌توان آن‌ها را مانند کامپوزیت تعمیر کرد. به طوری‌که اگر لمینت سرامیکی آسیب ببیند باید جایگزین شود و جایگزینی آن نسبتا پر هزینه است.

تغییر رنگ :
لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت حساسیت کم‌تری به رنگ‌پذیری و ایجاد لکه دارد. هرچند که باید مصرف چای، قهوه و مواد غذایی رنگ‌دار را محدود کرد و بلافاصله پس از مصرف دندان‌ها را شستشو داد.در هر صورت توصیه دندانپزشک شما  این است که رژیم ‌غذایی خودتان را به گونه‌ای تنظیم کنید تا از مصرف مواد غذایی که ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود جلوگیری نمایید.هر چه مصرف این مواد کم‌تر باشد، تغییر رنگ کامپوزیت نیز کم‌تر است.


در روش کامپوزیت، دندان احتیاج به تراش مینا ندارد و مواد کامپوزیتی مستقیما روی مینا توسط دندانپزشک قرار داده می‌شود. اما در لمینت سرامیکی لازم است تا مقداری از سطح مینای دندان تراش داده شود. البته این تراش بسته به ضخامت لمینت می‌تواند بسیار اندک باشد.

 

 

احتمال پوسیدگی یا جداشدن لمینت و کامپوزیت چه‌قدر است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که وقتی لمینت توسط دندانپزشک به درستی و دقت طراحی شده و با دقت کافی روی دندان قرار بگیرد، هرگز از دندان جدا نمی‌شود. ولی این امکان وجود دارد که لمینت دندان دچار شکستگی یا لب‌پریدگی شود که البته طراحی و نصب دقیق احتمال آن‌ را کاهش می‌دهد.
دندان ترمیم شده با لمینت به همان اندازه ممکن است دچار پوسیدگی شود که دندان طبیعی دچار می‌شود. پس اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان از دیگر عوامل افزایش طول عمر لمینت می‌باشد.

مهم‌ترین تفاوت لمینت و کامپوزیت
از دیگر تفاوت لمینت و کامپوزیت ای‌ است که قیمت کامپوزیت مناسب‌تر از لمینت سرامیکی  است. با وجود این تفاوت قیمت بین لمینت و کامپوزیت، احتمال شکست و لب پریدگی در لمینت‌های سرامیکی کم‌تر است و این مهم‌ترین تفاوت این دو می‌باشد. همچنین یکی از معایب کامپوزیت تغییر رنگ بیشتر، شفافیت کم‌تر و ظاهر آن کمی مصنوعی‌‌تر نسبت به لمینت سرامیکی به نظر می‌رسد.