بدنسازی برای همه افراد مناسب میباشد. همیشه این تصور بین بانوان رایج است که بدنسازی مختص آقایان است و سریع ذهن به سمت افراد قول ‍پیکر میرود و تصوی میشود انتخاب این ورزش باعث ایجاد عضلات حجیم وبزرگ میشود. در اینجا باید به شما بگویم که این تصور کاملا نادرست است؛ نوع ورزش؛ هدف و برنامه ورزشی و تغذیه شما است که تعیین کننده خواهد بود.

نکته مهم این است که ورزشکاران بدنسازی که عضلات حجیم دارند تنها با بدنسازی و استفاده از وزن های سنگین به آن نرسیده اند بلکه با استفاده از تزریق هرمونهایی مانند تستسرون؛ مکمل ها و آمپولهای مختلف به این حجم عضله دست پیدا کرده اند.

تفاوت هایی بین بدنسازی وفیتنس وجود دارد؛ بدنسازی با بهره گیری از وزنه های برداری سنگین در سرحد توان و تمرینات قدرتی و استقامتی برای کسب افزایش وزن و توده عضلانی است؛ که طول تمرین حداقل ۲ ساعت می باشد؛ و تمرینات هوازی در بدنسازی نقش چندانی ندارند و با کسب بیشترین کالری صورت میگیرد و در طول هفته حداقل ۴ جلسه توصیه میشود؛ درحالیکه  فیتنس بیشتر به کاهش وزن و چربی سوزی تمرکز دارد و تمرینات هوازی با حداقل توان و با استفاده از وزن های سبکتر طی تمرینات کوتاه مدت یک ساعته انجام میگیرد؛ در فیتنس این تمرینات حداکثر ۳ جلسه در هفته می باشد. فیتنس به معنای کلی تناسب اندام است.

در یک جمله میتوان گفت بدنسازی به بزرگ کردن حجم عضلات  تمرکز دارد در حالیکه فیتنس به حفظ شکل مطلوب بدن (حالتی بین چاقی و لاغری) بر اساس فیزیک شما می‌پردازد.

 

 

اگر بدنبال راهی برای خلاص شدن از استرس و فشار بعد از یک روز کاری سخت هستید فیتنس یک راه عالی و گزینه مناسبی برای شما می باشد. بدلیل عدم محدودیت در زمان و روز انتخاب بسیار مناسبی برای خانم های شاغل و یا خانه دار می باشد. همچنین شما با تقویت ماهیچه‌ها، لطف بزرگی به دوران میان‌سالی خود خواهید کرد.

۱۰ نکته که در این ورزش باید به آن توجه کنید:

۱- با برنامه تمرین کنید.

۲- هر روز تمرین نکنید.

۴- با وزنه های سبک شروع کنید و ‍پیشرفت تدریجی داشته باشید.

۵- خواب کافی داشته باشید.

۶- داشتن برنامه ترکیبی بسیار مهم است.

۷ – حرکت صحیح تمرینات را خوب یاد بگیرید.

۸ – برنامه غذایی سالم داشته باشید.

۹- مصرف میوه و سبزی جات را فراموش نکنید.

۱۰- از مصرف سیگار و نوشیدنیهای الکی پرهیز کنید.