یوگا ورزشی است که قدمت زیادی دارد و این روزها طرفداران خاص خود را ‍پیدا کرده است و می شود گفت که علت اصلی آن آرامش روانی و تعادل و هماهنگی ارکان تن و روان می باشد؛ در اصل کلمه یوگا از ریشه YUJ به معنی اتحاد (بین تن و روان) بین نیروهای مثبت و منفی وجود انسان  می باشد.

با یوگا مقاومت فرد در مواجهه با استرس های زندگی روزمره بیشتر شده و همچنین تمرکز شخص بالا میرود. یکی از نتایج یوگا بعد از گذشت حداقل ۸ هفته رهایی از ناراختی های ستون فقرات و سایر مفاصل است؛ از انجایی که یوگا باعث میشود تولید هرمن استرس در بدن کاهش ‍پیدا کند در نتیجه منجر به از بین رفتن مشکلات بی خوابی می شود. از دیگر نتایج فیزیکی یوگا میتوان به انعطاف پذیری بدن اشاره کرد.

تمرینات یوگا شامل : تمرینات بدنی (آساناها) تمرینات تنفسی (پرانایاما) تمرینات ذهنی (پراتی هارا) و … می باشد که جهت کسب سلامتی و آرامش و آگاهی مثبت بکار می رود.

هدف یوگا هماهنک کردن سیستم های مختلف بدن برا کسب شادابی و تندرستی بدن می باشد.

خیلی ها این سوال برایشان پیش می آید که آیا یوگا لاغر میکند؟ برخلاف ورزش های هوازی (ایروبیک) میزان سوخت و ساز بدن را خیلی افزایش نمیدهد؛ انجام یک ساعت یوگا باعث سوختن ۲۰۰ کالری می شود. یوگا نه مانند تمرین های استقامتی باعث افزایش ماهیچه ها میشود و نه مانند تمرینات هوازی باعث سوخت کالری زیاد میشود. ولی اگر قصد دارید یوگا را بعنوان ورزش مورد علاقه دنبال کنید و سوخت و ساز بدن خود را نیز بالا ببرید میتوانید از تمرینات هوازی بهره مند شوید.

 

 

انواع یوگا:

هاتا یوگا یا یوگای حرکتی

باکتی یوگا یا یوگای از خودگذشتگی

راحا یوگا یا یوگای خودداری

جنانا یوگا یا یوگای ذهن

کارما یوگا یا یوگای خدمت گذاری

تاتترا یوگا یا یوگای تشریفاتی

هر کدام از شاخه های یوگا هدف خاصی را دنبال میکند که هر فرد میتواند متناسب با خصوصیات فردی و نیاز شخصی شاخه مورد علاقه اش را انتخاب و دنبال کند.

با یوگا یاد میگیرید چطور دیگران را دوست داشته باشید.