تاثیر ویروس کرونا بر صنعت مد وفشن

نزدیکه چند ماه است که سراسر دنیا با بحران ویروس هم گیر کرونا درگیر است، ویروس ناشناخته و خطرناکی که به قدری واگیر دار است  که از یک نفر به میلیون‌ها نفر و از یک شهر به کل جهان سرایت کرده است. ویروس‌کرونا نه تنها سلامت افراد جامعه را به خطر انداخته بلکه اقتصاد جهانی و رویدادهای جهانی را دچار اختلال کرده است صنعت مد دنیز از این اختلالات در امان نمانده  است.

ویروس کرونا چگونه بر صنعت مد تاثیر گذاشته است؟

نمایش فشن شو ها تحت تاثیر ویروس کرونا به تعویق افتاده و تعطیل شده است هفته های مد نیز از این تاثیر مستثنا نبودند شرکت های بزرگ پوشاک کمک های بسیاری برای درمان این بیماری به بیمارستان ها کرده اند.

ویروس کرونا به شدت در حال افزایش هستش و تاثیرات منفی خودش را همچنان بر روی صنعت مد دارد. این ویروس برای اولین بار از شهر ووهان چین شروع شد و الان سرتاسر جهان به این ویروس الوده شده اند. کشورها یی از جمله کشورهایی مثل انگلیس، مصر، ایران، آلمان، فرانسه و کشور های دیگه هم به ویروس الوده شده اند. این ویروس باعث شده است که یک ترس جمعی در اجتماع به وجود بیاید و همین ترس باعث تعطیل شدن خانه های مد، مغازه ها، تولیدی ها و همچنین کاهش خرید های حضوری و اما افزایش سفارشات آنلاین شده است.

جورجیو آرمانی(Giorgio Arman) مجموعه جدید و بدون مخاطب را ارائه میدهد.

پس از انتشار خبر ویروس کرونا در هفته مد میلان، جورجیو ارمانی به علت عقب نشینی دعوت ها به نمایش خود تصمیم گرفته بود ترند پاییز و زمستان ۲۰۲۰ خود را به مخاطبان معرفی نکنو بلکه در وب سایت خود بطور مستقیم نشان دهد و اعلام کرد دلیل این انتخاب در  حمایت از تلاش های ملی برای اطمینان از سلامت عمومی انجام شده است که مانع از گردهایی و تجمع  افراد می شود.

نمایش از پرادا (Prada) ،بربری(Burberry) ،و شانل (Shanel)به تعویق افتاد.

خانه مد پرادا Prada) (امسال برای اولین بار در ژاپن نمایشگاهی برگزار می کند سخنگوی پرادا با وجود این ویروس نمایشی که قرار بود در تاریخ ۲۱ ماه می برگزار شود برای احتیاط به تعویق افتاد ما می‌خواهیم در این شرایط مسئولیت‌پذیر و محترمانه باشیم و به مردم مناطق مبتلا به این ویروس تسلیت صمیمانه عرض میکنیم. همچنین بربری burberry  اعلام کرده که نمایش پاییز و زمستون ۲۰۲۰ خودش رو به عقب انداخته این نمایش برای ۲۳ آوریل برنامه ریزی شده بود.

نمایشی که شانل در ماه می در پکن برگزار می کرد به عقب انداخت. این نمایش ماکت در دسامبر گذشته در گران پالایس پاریس توسط نمایشگر هنر متریس ارائه شد و از جمله دکورهایی که توسط صوفیه کوکولا طراحی شده است نمایش ماکت که برای ماه ژوئن در لندن برنامه‌ریزی شده است فعلاً ادامه خواهد یافت.

هفته های مد سئول) (Seoul، پکن (Beijing)و شانگهای) (Shanghai کنسل شدن.

هفته مد سئول از ۱۷ تا ۲۱ مارس در پایتخت کره جنوبی برگزار شد. اما با توجه به افزایش سریع افراد آلوده به ویروس کرونا در طول هفته مد تصمیم گرفته شد که هفته مد را به تعویق بیندازد. هفته مد چین قرار است ۲۵ تا۳۱ مارس در پکن برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاریخی که بعدا مشخص میشه موکول شد. هفته مد شانگهای قرار است از ۲۶ مارس آغاز شود. اما کنسل شد.

درعوض هفته مد(Alibaba’s Tmall)  همکاری کرد تا یک بستر آنلاین برای طراحان و برچسب ها ایجاد کنه تا ترند های پاییز زمستان ۲۰۲۰خودشان را به نمایش بگذارند.

 

 

هفته مد راکوتن (Rakuten)توکیو که به عنوان هفته جسمی فیزیکی توکیو شناخته‌شده است ، لغو شد. اما روش دیگه ای به اونها داده میشه هفته مد الان به صورت آنلاین برگزار میشه که با این روش همه حاضران و مهمون ها میتونن مدلها و طرحهای ژاپنی را تحسین کنن و همه نمایش ها به راحتی از طریق وب سایت رسمی سازمان قابل مشاهده است.

 با وجود تاثیر منفی کرونا تعداد زیادی از فشن شو ها یا برگزار نشدن و یا به طور ناقص و نصفه برگزار شدند.

بسیاری از طراحان به این نتیجه رسیدند که برگزار نکردن فشن‌شو تصمیم بهتریه و بعضی دیگر از طراحان چون حاضر نبودند بیخیال این مراسم بشن این مراسم ها رو با شرایط عجیبی برگزار کردن، قبل از اومدن مردم به سالن به اونها ماسک دادند و این مراسم از نظر جلال و شکوه با فشن شو های قبلی هیچ شباهتی نداشت و اکثر خبرنگاران به این نمایش نیومدن و این فشن شو ها به صورت ناقص در ایتالیا و فرانسه برگزار شد و کشور ژاپن فشن ویک راکوتن را کنسل کرد و خیلی ازخریداران هم به این مراسم ها نیومدن.

 

ترند ویروس کرونا در هفته فشن پاریس:

 در حالی که ویروس کرونا درکل جهان را در بر گرفته و مردم سراسر دنیا در حال گذروندن این روزهای سخت طاقت فرسا هستند وفشن شوهایی که برگزار شد که از این ویروس الهام گرفتند و ترند خلاقانه‌ای خلق کردند. سلبریتی ها، اینفلوئنسرها و طرفداران مد و فشن در هفته مد پاریس با ترند جدید ماسک های جراحی که روی صورتشون گذاشته بودند همه رو سوپرایز کردند.

با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی که از مردم درخواست شده که تا می توانند از ماسک استفاده کنند برای خودشون همراه و هماهنگ با لباس هاشون طراحی کرده بودند و نظر حاضران را به خود جلب کرد و طراحان مد با این کار به دنیا نشان دادند که مهم نیست شرایط چقدر خطرناک میتونه باشه اونا هنوز هم قرار از این وضعیت استفاده کرده و طراحی کنند و خلاقیت به خرج بدهند.

 بعضی از مدل ها روی ماسک هاشون لوگوی شرکت خودشون رو زده بودند ، بعضی از مدل ها همراه با لباس ها ماسک طراحی کرده بودند و این مدل فقط مخصوص خانم ها نبود بلکه مدل های آقا هم از این طرح استفاده کرده بودند با توجه به ویروس کرونا و دردسرهایش پاریس مراسم متفاوتی را نسبت به دفعات قبلی برگزار کرد.

پیامد های مالی ویروس کرونا بر صنعت مد:

طبق تخمین بانک سرمایه گذاری جفری) (jeffrey مصرف‌کنندگان چینی بیشترین هزینه کالاهای لوکس سال گذشته در سراسر جهان را به عهده گرفته بودند و ۸۰ درصد فروش بخش لوکس رو به خودشون اختصاص داده بودند بنابراین بازار چین سریعترین جمعیت در حال رشد خریدار لوکس در جهان بود.

به خاطر این موضوع  شیوع ویروس کرونا در چین عواقب مالی مستقیم بر صنعت مد داشته و بیش از ۵۰ میلیون چینی از ترس گسترش ویروس در قرنطینه بودند و این مورد باعث سقوط جدی خریدها می شد.

تاثیر مالی شیوع ویروس کرونا در شمال ایتالیا:

تاثیر منفی مالی ناشی از ویروس کرونا در خارج از چین چندان مهم نبود. خانه های مد آرمانی (Armani) ،پرادا  (prada)و مونکلر پس از چین تحت تاثیر مستقیم افت صادرات قرار گرفتن پس از شیوع در شمال ایتالیا در طول هفته مد میلان تعداد کمی شرکت کردند و خریداران و طراحان چینی این نمایش را از دست دادند خانه‌های مد به کمک‌های مالی به بیمارستان‌های ایتالیا ادامه دادند و آرمانی پس از تصمیم پس از تصویب این که نمایش خود را بدون مخاطب و به صورت آنلاین انجام دهد این خانه مد به بیمارستانها های ایتالیا برای مبارزه با ویروس کرونا ۲۵ میلیون یورو اهدا کرده است.