انواع متد های خیاطی کدامند؟ کدام یک بهترین متد است؟

مقدمه :

سوالی که خیلی از تازه کارا می پرسند این که کدوم روش برای خیاطی بهتره و سختی کار اون کمتره در پاسخ به این سوال باید بگم که با وجود این که متدهای مختلفی مثل متد فرانسوی و ایتالیایی و آمریکایی متد گرلاوین متریک و غیره در ایران آموزش داده می شوند و به کار برده می شوند با آنچه که مسلم وجود متد های متنوع برای خیاطی اما شاید شما هم متوجه شده باشید که خیاط های حرفه ای همه روش خودشون رو دارن مهم نیست با چه متدی کار می کنید ، مهم اینه که با اون روش احساس راحتی کنید و خوب به کارتون مسلط باشید.

انواع متد های خیاطی:

۱-متد خیاطی گرلاوین:

روشی است که در اون تمام قسمتهای بدن سایز میشه گرلاوین یکی از قدیمی ترین متدهای خیاطی این روش یکم پیچیده است اما با توجه به دقیق بودن الگو در روش گرلاوین میتونید با یه اندازه گیری صحیح لباس های خشک برد و شیک برای همه اندام ها بدوزید و از خیاطی خودتون لذت ببرید.

۲- متد خیاطی مولر:

متد مولر برگرفته شده از روش خیاطی آلمانی هاست در واقع چون سایز بدن آلمانی ها و ایرانی ها به هم نزدیک است این متد چند سالی که وارد ایران شده و در آموزشگاه ها و دانشگاه ها تدریس و به کار برده میشه متد مولر پیچیدگی و ظرافت کمتری داره و در عین حال خیلی دقیقه این روش به دلیل رسم الگو های مختلف در اول کار دوختی بی نقص و دقیقی رو به شما در آخر کار تحویل میده که در خیلی از موارد حتی نیاز به پرو لباس نباشه میشه گفت این روش یکی از بهترین متد ها برای خیاطی که به همه پیشنهاد میشه.

۳- متد خیاطی ایتالیایی

روشی که بدون تهیه الگو و مستقیم روی پارچه انجام میشه روش سایز بندی و اساس الگوهای از قبل آماده شده است یکی از نقاط ضعف این متد در محدود بودن این یعنی نسبت به متدهای دیگه جای مانور کمتری داره اما روش ساده و آسونیه.

 

۴- متد خیاطی متریک؛

روشی که به کمک جدول سایز بندی میتونیم الگوی شخصی را تهیه کنیم متد متریک هم خیلی دقیق اما از اونجایی که ریز محاسبات و دستورالعمل‌های زیادی داره کمی سخته در بین تمامی روش ها متود سایزبندی آسون پروین و متد متریک دقیق‌ترین و دوتای خیاطی هستند.

با این اوصاف خیاطی با متد متریک و مولر در ایران جا افتاده و طرفداران خاص خودش رو داره متد متریک چند سالی که وارد ایران شده و مخاطبان خیلی زیادی پیدا کرده و خیلی از آموزشگاه های خیاطی و دانشگاه ها از این متد برای آموزش استفاده می کنند شاید خیلی از افرادی که به دنبال آموزش خیاطی با این متد میرن از محاسبات و فرمول ها هراس داشته باشند یا کمی مردد شده باشند یا رسم الگو را ساده تر و آسان تر بدانند این نکته رو هم در نظر بگیرید که هرچند فرمول ها و محاسبات در یک متد و برای دوخت لباس بیشتر باشه، نتیجه‌ای دقیقتر و دوختی بی نقص ترخواهیم داشت . هر چه زمانی که صرف آماده‌سازی الگو برای دوخت می کنید، به همان اندازه سرعت دوخت شما رو بالا میبره پس ناگفته نمونه که متد متریک لباسی ظریف و زیبا رو به ارمغان میاره.

 

 

هدف آموزش خیاطی به روش:

اگراز جمله افرادی هستید  که به مد و طراحی لباس علاقه‌مندید میتونید آموزش خیاطی  فرا بگیرید و توانایی های زیر را پیدا کنید :

  • آموزش طراحی لباس و مشخص کردن مدل
  • خلاقیت و قدرت تجسم طرح ها
  • اصول مقدمات آموزش خیاطی
  • شناخت انواع پارچه ها و ویژگی های هر یک
  • آموزش خیاطی به روش  مورد نظر شماو نکته های این آموزش
  • مهارت در برش الگو
  • آموزش انواع دوخت (نازک دوزی و ریزه کاری و غیره )
  • آموزش دوخت انواع لباس
  • مهارت ارتباط با افراد برای دوخت لباس
  • تمرکز در دوخت لباس ها