ایمپلنت فوری چیست و چگونه انجام می شود؟
 
این مسئله تاثیر بسزایی در چهره فرد و مهمتر در روحیه و اعتماد به نفس او دارد. تا چند سال اخیر درمانی به جز دندان مصنوعی برای ترمیم آن وجود نداشت که به دلیل ظاهری نامناسب رضایت شخص را جلب نمی کرد.خوشبختانه با پیشرفت علم و با توجه به آخرین تحقیقات و تکنولوژی های روز دنیا دیگر هیچ جای نگرانی برای دندان های از دست رفته وجود ندارد. قرار دادن ایمپلنت دندان در فک ، درمانی نه چندان سخت است که عارضه ای دربر ندارد.
 
ایمپلنت فوری چیست؟
ایمپلنت روشی است که با جایگزینی کامل ریشه و تاج دندان می تواند عملکردی مانند دندان های اصلی را برای شخص داشته باشد. در این روش فرایند جوش خوردن معمولاً 3 تا 4 ماه زمان نیاز دارد و بعد از پوشاندن روی لثه تا زمان آماده شدن تاج و روکش و قرار دادن تاج نهایی، جای دندان خالی می ماند. اما در ایمپلنت فوری در همان روز جراحی پروتز به صورت موقت نصب می شود و بعد از چند ماه با پروتز نهایی جایگزین می شود. پروتزی که در ایمپلنت فوری استفاده می شود پلاستیک سبکی است که تا زمان جوش خوردن فشار زیادی روی ریشه ایجاد نمی کند. بنابراین فرد در طول درمان هم می تواند به راحتی صحبت کند، غذا بخورد و زیبایی دندانها را از دست ندهد.
 
مقایسه ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی
در این نوع درمان مراحل کاشت کوتاه‌‌تر شده و بیمار دیگر لازم نیست مدتی طولانی را بدون دندان سپری کند و بلافاصله پس از کشیدن دندان می‌تواند ایمپلنت را انجام دهد و لبخند خود را ترمیم کند.البته هزینه ایمپلنت ها نیز کمی متفاوت است.
 
 
ایمپلنت فوری از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟
سه قسمت اصلی دندان که در ایمپلنت فوری به کار می رود شامل: پایه که فلزی است و معمولاً از تیتانیوم بخاطر سازگاری با لثه استفاده می شود. تاج و روکش هایی که به جهت زیبایی و یکدست شدن دندانها مورد استفاده قرار می گیرند.
 
در ایمپلنت فوری چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟
انجام بررسی های پزشکی برای تشخیص توانایی جراحی ایمپلنت فوری از ضروریات است. ایمپلنت فوری را در هر شرایطی نمی توان انجام داد اگر اندازه فک بیمار مناسب نباشد یا تراکم استخوان کافی نباشد نمی توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد. 
افرادی که بیماری یا مشکلاتی از قبیل دیابت کنترل نشده، ضعیف سیستم ایمنی و یا مصرف داروهایی که موجب ضعف استخوانی در آنها می شود دارند بهتر است بجای ایمپلنت فوری از سایر درمانها استفاده کنند.همچنین افرادی که در ناحیه سر و گردن پرتو درمانی انجام می دهند نیز نمی توانند ایمپلنت داشته باشند. 
عواملی مانند تحمل فشار زیاد توسط ریشه و هماهنگ نشدن ایمپلنت فوری با استخوان فک می تواند موجب پایین آمدن کیفیت درمان شود. در ایمپلنت فوری متصل شدن تاج دندان باید با دقت کافی انجام شود بگونه ای که ایمپلنت فوری در مدت زمانی که برای ترمیم نیاز دارد بی حرکت باشد. برخی از پژوهش های تازه نشان داده اند که وجود مقدار کمی فشار به ایمپلنت فوری می تواند مفید باشد چون رشد سلولهای جدید استخوان فک را سرعت می بخشد.
 
نکته:بعد از ایمپلنت فوری باید از فعالیت های ورزشی و سنگین اجتناب کرد، درکل افرادی که متقاضی استفاده از ایمپلنت فوری هستند باید قبلاً نسبت به این نوع درمان آگاهی کافی داشته باشند.