ایمپلنت بدون جراحی چه مزایایی دارد؟
با ظهور تکنولوژی دیجیتال کاشت ایمپلنت بسیار دقیق تر شده و خطر صدمه زدن به ساختار های آناتومیک مهم مثل اعصاب و سینوس کاهش می یابد.
 
در این روش با تکنولوژی دیجیتال قبل از شروع عمل جراحی راهنمای جراحی یا گاید جراحی ساخته می شود و ایمپلنت با این گاید جراحی کاشته میشود. با استفاده از این روش گاهی میتوان ایمپلنت را بدون برش لثه قرار داد و درد و خونریزی و ناراحتی پس از عمل را کاهش داد، و این مزیت عمده ای برای بیماران محسوب می شود. ایمپلنت بدون جراحی یا ایمپلنت دیجیتال روشی است که در آن فقط یک سوراخ کوچک روی لثه ایجاد می‌شود، از همانجا دریل شده و از همانجا ایمپلنت در داخل استخوان قرار می‌گیرد و دیگر لثه بریده نمی‌شود و کنار زده نمی‌شود.
 
ایمپلنت بدون جراحی چگونه انجام می‌شود؟
در روش دیجیتال یا ایمپلنت بدون جراحی ابتدا یک اسکن داخل دهانی از بیمار گرفته می‌شود. اطلاعات بافت نرم و دندان‌ها از این طریق بدست می‌آید. سپس بیمار به رادیولوژی مراجعه می‌کند و یک CBCT از بافت سخت تهیه می‌شود. این دو فایل اطلاعاتی بدست آمده با هم ترکیب شده و مدل سه بعدی بسیار دقیقی از بافت‌های نرم و سخت فک ارائه می‌دهد. با توجه به این مدل یک طرح درمان پروتز نهایی ریخته شده و بر مبنای آن مکان، موقعیت و زاویه‌ی دقیق ایمپلنت‌ها مشخص می‌شود. در واقع قبل از جراحی فیزیکی روی بیمار، یک بار عمل جراحی در فضای مجازی انجام می‌شود. این جراحی مجازی یک راهنمای جراحی در اختیار پزشک می‌گذارد؛ بنابراین با مراجعه بیمار برای ایمپلنت بدون نیاز به بریدن لثه، با ایجاد یک سوراخ بسیار کوچک روی لثه عمل دریلینگ انجام شده و ایمپلنت در موقعیت دقیق خود قرار می‌گیرد. این نوع جراحی بدون عوارض معمول مثل، درد، کبودی و بخیه است و به راحتی انجام می‌شود.
 
 
عملکرد کاشت دندان بدون جراحی چگونه است؟
در این روش به دلیل عدم نیاز به کنار زدن لثه، خون رسانی استخوان که از طریق لثه انجام می‌شود و فرآیند جوش خوردن سلول‌های استخوانی با ایمپلنت که تحت تاثیر این خون رسانیست، به سادگی انجام می‌شود و بالطبع زمان ترمیم و جوش خوردن جلو می‌افتد. علاوه بر این با هر بار کنار زدن و بریده شدن لثه حدود یک میلیمتر تحلیل استخوانی به دلیل قطع خون رسانی در این ناحیه اتفاق می‌افتد که در این روش از آن پیشگیری می‌شود.
همچنین با وجود مدل سه بعدی از قبل تهیه شده، امکان ساخت پروتز فوری برای نواحی جلویی دهان که در زمینه زیبایی اهمیت دارد، وجود دارد به طوری که شخص در موارد لازم می‌تواند در همان جلسه پروتز خود را تحویل بگیرد و با دندان از مطب خارج شود. در این روش برای بیماران سیگاری و دیابتی که شانس موفقیت ایمپلنت برایشان کم است، امکان انجام این عمل وجود دارد. همچنین بیمارانی که به هر دلیلی منع جراحی دارند می‌توانند از این روش ایمپلنت بدون جراحی برای درمان استفاده کنند.
 
مزایای ایمپلنت بدون جراحی
این روش کاشت مزایای زیادی دارد از جمله اینکه:
درد و کبودی، بخیه و تورم وجود ندارد.
تحلیل کمتر استخوان و بافت‌های نرم اطراف در طی زمان
حذف استرس برای بیمار بخصوص در افرادی که ترس از جراحی و ایمپلنت دارند.
عدم برش لثه و حذف بخیه
ترمیم سریع‌تر و تسریع در روند جوش خوردن ایمپلنت با سلول‌های استخوانی به دلیل خون رسانی بهتر از طریق لثه‌ای که جدا نشده است.
کاهش چشمگیر زمان عمل
امکان گذاشتن پروتز موقت در همان جلسه طوری که بیمار در همان روز ایمپلنت گذاری با دندان از کلینیک خارج می‌شود.
شانس موفقیت بیشتر ایمپلنت در افراد سیگاری و دیابتیک
امکان ایمپلنت گذاری در افرادی که منع جراحی دارند.
کاهش دفعات مراجعه بیمار به مطب
افزایش دقت، کارایی و زیبایی کار نهایی
بهترین روش برای بیمارانی که عرض استخوان بسیار کمی دارند و به آن‌ها جراحی‌های وسیع پیوند استخوان پیشنهاد شده است.
بهترین روش برای بیمارانی که ارتفاع استخوان کمی دارند و به آن‌ها جراحی‌های پیشرفته جابجایی عصب پیشنهاد شده است.
بهترین روش برای کسانی که نیاز به روکش فوری دارند..
استفاده از غذای طبیعی بلافاصله بعد از کاشت دندان
انجام کار‌های عادی روزمره بلافاصله بعد از کاشت دندان
حفظ لثه بین‌دندانی و درنتیجه ایجاد زیبایی در دندان‌های جلو و جلوگیری از گیر غذایی در دندان‌های عقب.