دوره های ورود به بازار کار

ابتدا می خواهیم در این مقاله به شما توضیح دهیم که بازار کار چیست، چه دوره هایی را شامل می شود و دسترسی به بازار کار به چه صورت خواهد بود و در نهایت، برای ورود به بازار کار چه مهارت هایی را لازم داریم.
 

بازار کار چیست؟

بازار کار، مکانی است که در آن عرضه و تقاضای شغل فراهم می شود، کارمندان یا کارگران، خدماتی را که کارفرمایان درخواست می کنند، ارائه می دهند. کارگر ممکن است کسی باشد که بخواهد خدمات خود را برای جبران خسارت ارائه دهد در حالی که کارفرما ممکن است یک نهاد واحد یا سازمانی باشد که برای انجام یک کار خاص یا انجام یک کار به فردی احتیاج دارد. در نتیجه، کارگر با فروشنده قابل مقایسه بوده در حالی که کارفرما خریدار است.

عامل مشترکی که این دو نهاد را به هم متصل می کند، حقوق یا دستمزدی است که توافق می شود، کارگر از کارفرما دریافت کند. به طور خلاصه، کارگران می توانند کاری متناسب با مهارت خود پیدا کنند و هر دو در مورد دستمزد، مزایا و سایر اشکال جبران خسارت برای کارگر توافق می کنند.

در بازار کار فرض بر این است که کارگران به جاهایی می روند که تقاضای مهارت آنها وجود دارد، خواه این کار در منطقه محلی آنها باشد یا در خارج از کشور. علاوه بر این، آنها همچنین قابل تعویض هستند، به این معنی که می توان به شخصی که می تواند کار را بهتر انجام دهد، کارگر فعلی را اخراج و کارگری با مهارت بالاتر را استخدام کنند. علاوه بر این، حقوق ثابت نیست، به این معنی که بسته به عملکرد کارگر می تواند بالا یا پایین برود. دستمزد یا غرامت بالاترین عامل تحریک کننده در بازار کار است.
 

 

اجزای اصلی بازار کار

بازار کار شامل چهار عنصر اصلی می باشد، یعنی جمعیت نیروی کار، جمعیت متقاضی، استخدام متقاضی و افراد انتخاب شده.

1. جمعیت نیروی کار

جمعیت نیروی کار یا مشارکت نیروی کار به تعداد افرادی گفته می شود که برای کار در بازار کار آماده هستند. این کلیه کارگرانی را در نظر می گیرد که فارغ از صنعتی که در آن مشغول به کار هستند، مهارتها و خدمات خود را برای اشتغال ارائه می دهند.

2. جمعیت متقاضی

جزء اصلی دوم، جمعیت متقاضی است که به افرادی که متقاضی کار خاصی متناسب با تخصص و مهارت آنها هستند، اشاره دارد. استخدام کنندگان ابتدا نگاهی به بازار کار می اندازند و سپس به دنبال افرادی می گردند که از مهارت ها و صلاحیت های تعیین شده برای یک کار خاص برخوردار باشند. به عنوان مثال، افرادی که به دنبال IT، طراحی گرافیک و مشاغل مشابه هستند، به همان جمعیت متقاضی تعلق دارند که توسط افرادی که به دنبال این نوع حرفه هستند، هدف قرار می گیرند.

3. استخدام متقاضی

سومین جزء مهم، استخدام متقاضیان است که تعداد واقعی افرادی است که در ابتدا با ارسال رزومه خود علاقه خود را برای درخواست یک کار خاص نشان دادند. این به خوبی می تواند اولین قسمت از فرآیند انتخاب در نظر گرفته شود که در آن بخش استخدام، یک سازمان خاص برنامه ها را دریافت کرده و آنها را برای تعیین اینکه چه کسی به مرحله بعدی استخدام راه می یابد، نمایش می دهد.

4. افراد انتخاب شده

عنصر اصلی چهارم، افراد انتخاب شده است، که به معنای فرد یا افرادی است که از طریق مراحل فوق موفق به کار و برای کار استخدام شده اند. البته، این بر اساس عوامل مختلفی قضاوت می شود و فرد در برابر مجموعه ای از مدارک که دقیقاً تعیین شده است، استخدام آن سازمان و یا نهاد می شود.

تحلیل بازار کار

تجزیه و تحلیل بازار کار بخشی جدایی ناپذیر از روند استخدام یک سازمان است، زیرا نه تنها به آن کمک می کند تا برای کارهایی که ارائه می دهد واجد شرایط ترین کارگر باشد; بلکه، اطمینان حاصل می کند که یک بسته جبران خسارت، برای کارگران خود ارائه می دهد. این ویژگی مهم برای این است که یک سازمان بتواند کارگران شایسته خود را حفظ کند و در نتیجه بهره وری خود را ادامه دهد.

به طور کلی، تحلیل بازار کار شامل فرآیندهای زیر است:

شناسایی و بررسی بازار کار مناسب بر اساس موقعیت خاص

بررسی موقعیت های مشابه در بازار کار به منظور تعیین میزان حقوق و دستمزد یک سازمان در همان سطح

تعیین روند بازار که در مورد چگونگی جبران خسارت کارگران خود از جمله روش های پرداخت حقوق آنها پاسخ می دهد.

پس از بررسی میزان حقوق، سازمان های دیگر و پی بردن به اینکه آیا نیازی به تعدیل وجود دارد، بخش مهمی از توصیه ها را برای چنین تعدیلات و بازسازی موقعیت در شرکت ارائه می دهد.

مشاوره با مدیریت، که شامل مشورت با مدیریت برای تعیین نیازهای نیروی کار آنها خواهد بود.
 

اطلاعات بازار کار (LMI) چیست؟

اطلاعات بازار کار (LMI) اساساً همان چیزی است که می توان در مورد یک بازار کار خاص دانست. اطلاعات مربوط به مشاغل، محل زندگی آنها، دستمزد، عرضه و تقاضا و اطلاعات جمعیتی، همه در LMI موجود است.

LMI به چه منظور مفید است؟

LMI برای افرادی که بدنبال شغل پایدار هستند، بسیار موثر است. کارگری که به LMI نگاه می کند از شانس بیشتری برای جذب برخوردار است، زیرا می داند که صنایع یا مشاغل، دقیقاً به دنبال چه چیزی و یا چه شخصی هستند.

برای فردی که متوجه می شود صنعت مهمان نوازی، به دنبال استخدام 1000 متخصص غذا و نوشیدنی در طی دو سال آینده است، تصمیم می گیرد دوره های آموزشی و کوتاه را در این زمینه بگذراند. زمانی که حدود شش ماه بعد برای این کار اقدام کرد، قطعاً احتمال جذب وی بیشتر از شخصی است که دارای اعتبار کمتری است. بعلاوه این بدان معناست که وی یک بسته غرامت بهتر از بقیه برای مدارکی که در اختیار دارد، دریافت خواهد کرد.
به طور خلاصه، LMI به یک کارگر کمک می کند تا خواسته های بازار کار را شناسایی کند و به او کمک می کند تا از شرایط صحیح برخوردار باشد.

دوره های ورود به بازار کار و هدف از آن

هدف از ورود به دوره های بازار کار، این است که افراد بتواند با داشتن توانایی های علمی و فردی خود، شغل مورد نظر خود را پیدا کنند و وارد بازار کار شوند و در سازمان ها و دفاتر معتبر و برتر استخدام شوند.

بازار کار شامل چه دوره هایی می شود؟

1- فارغ التحصیلان

2- افراد دانشجو در رشته های حسابداری، مدیریت و...

3- افرادی که به حوضه فعالیت در امور اداری علاقه دارند.

افرادی که قصد دارند وارد بازار کار شوند و افرادی که سابقه کار دارند و جویای شغلی جدید هستند را با نگارش روزمه شغلی آنها انتخاب می کنند. به طوری که این افراد بدانند که به چه صورت باید قابلیت های فنی و تخصصی خود را به نحوی ارائه دهند که بتوانند در موقعیت های یکسان، از سایر رقبای استخدام، یه قدم جلو باشند. همچنین در یک مصاحبه شغلی، به این موضوع پی خواهند برد که چه اقداماتی باید انجام دهند و چه اشتباهاتی را نباید انجام دهند.

برای ورود به بازار کار به چه مهارت هایی لازم داریم؟

افراد با هر سن، هر میزان تحصیلات و هر اندازه سابقه کاری که داشته باشند باز هم می توانند در مسیر دانش و رشد در علم، قدم بردارند. یادگیری یک مهارت جدید برای روند اشتغال و خود اشتغالی، شما را بسیار رشد خواهد داد. حتی اگر هیچ سابقه ای در هیچ زمینه کاری نداشته باشید، می توانید با آموزش دانشی به روز، کمبود دانش خود را پوشش دهید. در این گونه شرایط می توانید صاحبین مشاغل را متقاعد سازید که در حال کسب تجربه و اخذ جایگاه واجد شرایط در زمینه کاری مناسب هستید. ناگفته نماند، اگر سال های سال در بازار کار حضور دارید باز هم برای کسب دانش جدید و به روز در این عصر جدید، هیچگاه دیر نخواهد بود.
 
مهارت های لازم برای ورود به بازار کار

به طور کلی مهارت های ورود به بازار کار، دو نوع هستند: مهارت های سخت و مهارت های آسان

مهارت های سخت برای ورود به بازار کار:

مهارت های سخت برای هر فرصت شغلی ایده آل خواهد بود و در دو دسته مهارتهای تخصصی و عمومی تقسیم می شوند. به عنوان مثال اگر شما بخواهید در کار پایگاه داده، شروع به کار کنید، نیاز دارید که به الگوریتم های داده مسلط باشید.

این الگوریتم های شامل: آمار و احتمال، ریاضیات و جبر خطی، مهارت های حوزه برنامه نویسی و مسلط بودن بر سیستم پایگاه داده نیز خواهد بود. این موارد جزء مهارتهای سخت مورد نیاز در بازار کار پایگاه داده می باشد. 

مهارتهای تخصصی چیست؟

همواره به افراد پیشنهاد می شود که در حیطه فعالیت مورد علاقه خود، به یادگیری نرم افزارهای تخصصی و کسب مهارت در آنها بپردازند. همانطور که میدانید، امروزه عصر تکنولوژی و دیجیتال است و نیاز داریم تا مهارتهای نرم افزاری را به دانش خود اضافه کنیم.

مهارتهای عمومی چیست؟

مهارت های عمومی کامپیوتر در کنار آموزش نرم افزارهای تخصصی برای شما و در هر موقعیت شغلی لازم و ضروری خواهد بود. به طور مثال، کار با مجموعه برنامه های آفیس، سیستم عامل هایی مانند ویندوز، اینترنت و تایپ ده انگشتی باید توسط همه اشخاص جویای کار فرا گرفته شود.

مهارت های آسان در ورود به بازار کار

در این نوع مهارت یادگیری اصول ارتباط عمومی، توانایی کار به شکل تیمی، قدرت مدیریت و رهبری، توانایی حل مسائل، انعطاف پذیری بالا و داشتن تفکر باز و انتقادی در این دسته بندی بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. به این گونه مهارت ها معمولا توجهی نخواهد شد، اما داشتن همین دانش ها و توانایی ها شما را به ورود به بازار کار بسیار کمک می کند و باعث موفق شدن در مصاحبه های شغلیتان می گردد.

اهمیت دوره کارآموزی برای ورود به بازار کار

دوره کارآموزی به عنوان یک دانش رایگان به افرادی که سابقه کار و تجربه ای در هیچ زمینه کاری ندارند، شناخته شده است. این دوره باعث می شود که کارجویان، بتوانند نحوه ارتباط با دیگران، نحوه کار در یک محیط اداری و همچنین آشنایی با مهارت مورد نیاز در ورود به بازار کار را آموزش ببینند. پس از طی کردن این دوره، کارجو می تواند با ورود به بازار کار، شغل مورد علاقه خود را پیدا کند. 

من چطور می توانم با گذراندن دوره کارآموزی شغل دلخواهم را انتخاب کنم؟

به طور کلی دوره کارآموزی به شما کمک می کند تا پس از اتمام دوره دانشگاه و مدرسه، چگونه در بازار کار حاضر شوید. این دوره به شما کمک می کند تا بتوانید شغل دلخواهتان را بشناسید و تلاش کنید که همه نکات در مورد آن را آموزش ببینید، با گذراندن این دوره، شما موقعیتی را پیدا می کنید که شروع به کسب و کار کرده و در این بین، متوجه می شوید که آیا به شغل خود علاقه دارید یا خیر.

برای ورود به بازار کار به کارآموزی برم یا کلاس های آموزشی؟

این سوالی است که برای اکثر افرادی که جویای کار هستند، پیش می آید. در ابتدا باید به این موضوع دقت کنید که کلاسهای آموزشی صرفا جنبه تئوری داشته و گنجاندن تمام موارد مورد نیاز در یک بازار کار، در یک زمان کوتاه وجود نخواهد داشت. به همین علت پس از گذراندن کلاس های آموزشی به این مسئله پی می برید که اصلا دوره های کلاس آموزشی در عمل به کارتان نمی آید. پس در نتیجه برای ورود به بازار کار لازم است تا دوره کارآموزی را که تقریبا مدت زمانی بین 1 تا 3 ماه است، باید بگذرانید و همین باعث می شود که در شناخت کار دلخواهتان عملکرد بهتری داشته باشید و همچنین شیوه ورود به بازار کار را بهتر بدانید. 
برای مثال دوره حسابداری جزو دوره هایی محسوب میشود که به راحتی پس از گذراندن آموزشی کوتاه مدت میتوان وارد بازار کار شد و کسب درامد کرد.

نکته مهم: اگر می خواهید به یک کسب و کار و موفقیت شغلی بسیار ایده آل برسید، کسب تخصص و یادگیری مهارت ها بسیار حائز اهمیت است و می تواند در بالا بردن درآمدتان بسیار موثر واقع شود.

در پایان

شیوه ورود شما به بازار کار در یک سازمان و نهاد، بسیار مهم می باشد. اینکه شما به عنوان متخصص فنی، منشی، کارشناس و یا هر سمت دیگری وارد شغلی شوید، در ماندگاری و حقوق و دستمزد شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. با داشتن یک دانش در زمینه کاری، ارزش کار شما چند برابر می شود، که در این میان، میزان حقوق و اهمیت شما در محیط کاری بسیار مهم است. اگر می خواهید در کار مورد علاقه خود به بهترین شکل پیش بروید، می توانید با کسب دانش و دوره های ورود به بازار کار، دانش خود را به روز کنید تا در بازار کار و کار مورد علاقه خود، بسیار موفق باشید و بتوانید در مهارت ها و تجربه هایی که در آن دوره آموزش دیده اید، مفید واقع شوید. هلدینگ نیک اندیشان به عنوان مجموعه ای که دوره های آموزشی ورود به کار را برگزار میکند همواره درخشیده است. موسسه نیک اندیشان به مدیریت دکتر شیخ در این راستا دوره هایی کاملا کاربردی برگزار می کند که قسمتی از آن در صورت لزوم در محیط کار و توسط اساتیدی که خود در آن حوزه صاحب کسب و کار یا مشغول به کارند، انجام می گیرد. به شرکت کنندگان گواهینامه های قابل استعلام دانشگاهی، فنی و حرفه ای و آکامی dnw انگلستان داده می شود. در انتهای دوره کاریابی یا اشتغال در دپارتمان های خدماتی نیک اندیشان برای افرادی که دوره را با موفقیت سپری کرده اند، انجام می گیرد.
از امتیازات نیک اندیشان، شرایط پرداخت اقساطی در طول دوره، شرکت مجدد در دوره در صورت نیاز به طور رایگان، قیمت پایین دوره نسبت به رقبا، مراکز آموزشی در دسترس و نزدیک مترو و میادین پر تردد می باشد. لازم به ذکر است نیک اندیشان تنها موسسه ای است که گواهینامه قابل استعلام، با مهر و هلوگرام از دانشگاه ارائه می دهد(نه از بسیج و جهاد). و حدود 150 نفر را در هر شعبه خود در هر ماه به کار معرفی می کند.