درصورت تشخیص و طرح درمان صحیح اصلاح لبخند میتواند یکی از رضایت بخش ترین خدماتی باشد که دندانپزشک متخصص زیبایی ارائه دهد اما به چه قیمتی و در چه شرایطی این کار انجام پذیر است با توجه به اصول زیبایی شناسی موجود در طبیعت مثل نسبت طلائی و … میتوان با حفظ نسج سالم دندان به اصلاح طرح لبخند مبادرت ورزید و با تغیير در شکل و فرم ، قرینگی و تناسب ، موقعیت و ردیف بودن ، خصوصیات سطحی و رنگ دندانها ، لبخند افراد را اصلاح کرد البته لبخند جزئی از ترکیب کلی صورت است و خود میتواند شامل اجزاء متعددی باشد.
مشخصات اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

در اجرای اصلاح طرح لبخند شاخصهایی در صورت وجود دارد که الزاما برای حصول زیبایی بایستی به آنها توجه کرد. ازجمله این شاخصها :
خط لب و لبخند
منحنی لب ها
تقارن لبخند
خط عمودی وسط صورت
تناسب نمایش دندان ها از جلو(قانون طلائی)
محل تماس دندانها
تمایل محوری دندان ها
نسبت طول و عرض دندان ها
خط افقی بین مردمک چشم ها
خط افقی بین دو گوشه دهان
خطی که نوک بینی را به وسط چانه وصل میکند.

موقعیت خط لثه نسبت به لب ها در وضعیت عادی ،صحبت کردن و لبخند و همچنین خط لثه نسبت به تک تک دندانها در اجرای اصلاح طرح لبخند از نظر زیبایی حائز اهمیت است .
دربررسی دقیق ترکیب کلی صورت با تغيير در تعدادی از این شاخصها (مربوط به دندان و لثه)میتوان لبخند متناسب با صورت ، جنس و شخصیت فرد را طراحی و اجرا کرد در یک تقسیم بندی دیده شده که با توجه به طرح لبخند میتوان به تیپ شخصی فرد پی برد (بعنوان مثال تیپ های مردانه زنانه ، جوان ، مسن ، آرام ، خشن و ……) لبخند زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس ، ارتقاء شخصیت اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی فرد میشود. شاید یکی از زیباترین سرمایه های هر فرد لبخندی است که درآن دندان های زیبا و طبیعی در یک قاب زیبای لثه سالم نمایش داده میشود.
مشاهده لبخند زیبا ، هماهنگ و متفارن با سایر اجزا صورت سبب برانگیختن احساس خوب در مشاهده کننده میشود.

‎در چه مواردی اقدام به زیباسازی دندان و بهبود طرح لبخند می شود
‎1- در هنگام صحبت کردن و لبخند دندانهای فرد دیده نمی شود یا کم دیده می شود

‎2- شش دندان جلو در فک بالا به جهت فرم و ابعاد دارای نسبت استاندارد طلائی هستند ، اگر این نسبت ها استاندارد نباشند بایستی در طراحی لبخند مورد بررسی قرار گیرند.

‎3- دو دندان سانترال (جلوی میانی)در فک بالا خیلی پهن است

‎4- دو دندان سانترال (جلوی میانی) در فک بالا خیلی بلند است.

‎5- دو دندان لترال (جلوی کناری ) در فک بالا خیلی کوتاه است .

‎6- دو دندان لترال (جلوی کناری) در فک بالا خیلی باریک و مثل پیچ گوشتی است.

‎7- دندانهای نیش خیلی بلند هستند

‎8- دندانهای جلو ردیف نیستند (در فک بالا و پایین)

‎9- قوس دندانهای جلو در فک بالا نرمال و دارای انحنای مثبت نیست.این قوس که به خط لبخند هم معروف است گاهابه دلیل ساییدگی وسن بالا به صورت یک خط مستقیم و یا دارای انحنای معکوس است که بایستی در طرح لبخند مورد توجه باشد

‎10- بین دندانهای جلو در فک بالا و یا پایین فاصله وجود دارد

‎11- دندانهای جلو در فک بالا و یا پایین خیلی بیرون زده است و یا خیلی تورفته است

‎12- رنگ دندانهای جلو در هر دو فک طبیعی نیست

‎13- دندانهای جلو دچار پوسیدگی ، لب پریدگی و یا ترک هستند.

‎14- پرکردگی در دندانهای جلو مطلوب نیست

‎15- دندانهای عقب از جهت رنگ ،پرکردگی و میزان نمایش در چه شرایطی هستند.

‎16- آیا لثه در ناحیه طوق دندانها دچار تحلیل شده است؟ و آیا مینا در ناحیه طوق دچار سایندگی شده است؟

‎17- در هنگام لبخند چه میزان از لثه دیده میشود ؟

‎18- آیا پرکردگی های زیبائی ، لامینیت ها و روکشها دارای رنگ و فرم طبیعی متناسب با سن ، جنس و رنگ صورت بیمار هست؟

‎19- آیا لثه ها دارای رنگ صورتی و صاف هستند ؟

 

 

روشهای اصلاح و بهبود طرح لبخند:
سفید کردن دندان با روش بلیچینگ
‎بهبود فرم و رنگ لثه با استفاده از لیزر
‎ترمیم های زیبایی با کامپوزیت دندان
‎تغییر شکل ، فرم و رنگ دندان با کامپوزیت ونیر
‎بستن فضاهای بین دندانی با کامپوزیت ونیر
‎لامینیت دندان (پرسلن لامینیت ونیر)
‎روکش دندان (انواع روکش های تمام سرامیک – متال سرامیک -تمام فلز)

‎سه لندمارک مهم در ارزیابی لبخند
خط بین دو گوشه دهان

خطی فرضی است که از گوشه های دهان می گذرد. این خط دو گوشۀ دهان را هنگام لبخند به هم وصل می کند

قوس لبخند
رابطۀ لبه های انسیزال انسیزورهای فک بالا و نوک کانینها با انحنای لب پایین را موقع لبخند قوس لبخند می‌گویند. یک قوس لبخند (Smile arc) ایده آل زمانی به وجود می آید که خط کشیده شده هم از لبه های انسیزال و هم نوک کانینها بگذردو باخط انحنای لب پایین موازی باشد و این دو خط با خط اینفرا اربیتال موازی و عمود بر میدلاین صورتی باشند. یا به عبارت دیگر، قوس لبخند ایده آل موقعی است که انحنای لبه های انسیزال دندانهای قدامی فک بالا موازی با انحنای لب پایین باشند.

‎لبه های انسیزال
رابطۀ این دو قوس می تواند به ۳ صورت باشد:

‎۱- موازی: لبه های انسیزال دندانهای قدامی فک بالا موازی لبه فوقانی لب پایین است.

‎۲- مستقیم: لبه های انسیزال

‎دندانهای قدامی فک بالا در یک خط مستقیم قرار دارند.

‎۳- معکوس: لبه های انسیزال دندانهای قدامی فک بالا قوسی معکوس بردر فوقانی لب پایین دارد.

‎در بیشتر افراد این رابطه به صورت موازی است. در مطالعه ای نشان داده شد که حدود ۶۰ درصد افراد قوس موازی، ۳۵ درصد مستقیم و ۵ درصد معکوس دارند. قوس لبخند معکوس، حالت نازیبایی را ایجاد می کند و در بازسازی باید از آن اجتناب کرد.

 

کریدور بیرونی دندانهای اسیا

‎مقداری از دندانها و/یا ساختار لثه ای است که در موقعیتهای مختلف لب، از داخل با کال کریدور، زمانی که به دندانها از روبرو نگاه می شود، مشاهده می گردد. می توا ن گفت مقداری از دندانهای خلفی که حین لبخند مشاهده می شود.

‎در دندانهای طبیعی، دندانهای فک بالای بعد از کانین، به صورت تدریج کمتر دیده می شوند و محوتر می گردند. وقتی که هر پروتزی در قوس فک بالا ساخته می شود، این موضوع باید رعایت گردد.

اصول انتخاب رنگ در طراحی لبخند زیبا
تشخیص و بهبود رنگ دندان بوسیله دندانپزشک کار آسانی نیست،بطور کلی رنگ یکی از پیچیده ترین عناصر هنری است .در دندانپزشکی سه عنصر پایه شامل رنگ پایه،شدت رنگ و میزان روشنی و تیرگی مورد توجه است.به غیر از عناصر پایه ای آنچه که باعث میشود تا رنگ طبیعی جلوه نماید میزان جذب،نفوذ ،عبور و انعکاس نور است .

همچنین همانطور که در شکل میبینید رنگ دندان در یک سوم لثه ای میانی و یک سوم لبه ی برنده متفاوت است و بایستی متناسب با رنگ پوست صورت ،چشم،سن ،جنس و دندانهای مجاور باشد.هنر دندانپزشک متخصص زیبایی خلق یک رنگ طبیعی با توجه به شاخصهای فوق است و صرفا سفیدکردن دندان نیست .در تصاويرتفاوت رنگ طبيعى و غير طبيعى را ملاحظه مى كنيد.

مقایسه درمانهای تهاجمی و محافظه کارانه دربهبود لبخند زیبا
محبوبیت درمانهای دندانپزشکی زیبایی به دلیل شرایط اجتماعی وگسترش رسانه ها رو به افزایش است .اشتیاق برای دست یافتن به آنچه ادعا میشود “لبخند ایده آل” یا لبخند زیبا قابل درک است اما با توجه به خطرات جدی درمانهای تهاجمی دندانپزشکی زیبایی نظیر استفاده از روکش و ونیر (لامینیت) ،متقاضیان چنین درمانهایی باید کاملا آگاه شوند که دستکاری غیر ضروری بافت سالم مینا و عاج دندان میتواند به عصب دندان آسیب زده و یا در دراز مدت سلامت لثه را به خطر بیاندازد .بویژه در صورتی که بیمار در سنین جوانی باشد و توسط دندانپزشك متخصص و مجرب انجام نشود. اخلاق حرفه ای ایجاب میکند به متقاضیان درمانهای زیبایی گفته شود که تراش غير اصولى بافت سالم دندان بدون تبعات جانبى نيست و درمانهایی نظیر سفید کردن دندانها (بدون تراش) یا استفاده از ترمیم های همرنگ دندان در عین حال که کم هزینه تر هستند اثرات تخریب کمتری دارند و میتوانند گزینه مناسب تری باشند.

مقایسه کامپوزیت ونیر و پرسلن ونیر
در مواردیکه به هر دلیل فقط ونیر یک دندان مد نظر باشد کامپوزیت ونیر ترجیح داده میشود . ولی در مواردیکه بهبود طرح لبخند از طریق ونیر چندین دندان در طرح درمان باشد بهتر است لامینیت ونیر استفاده شود.

از مزیت های کامپوزیت ونیر یکی عدم تراش دندان دوم اینکه همه کارها در یک جلسه و در مطب انجام میشود ، هزینه کامپوزیت ونیر کمتر است و نیازی به قالب گیری و ارسال به لابراتوار نیست البته کامپوزیت ونیر نیاز به مهارتهای تکنیکی و تجربه زیاد دارد.

ونیر کامپوزیتی یک درمان محافظه کارانه است ازین نظر لامینیت ونیر انتخاب بعدی و روکش دندان انتخاب سوم است.

پرسلن ونیر یک درمان غیر مستقیم است که ابتدا در مطب و سپس در لابراتوار ودر نهایت در مطب تکمیل میشود.به جهت دوام و زیبایی لامینیت ونیر انتخاب اول است البته هزینه مربوطه بیشتر از ونیر کامپوزیت است و نیاز به مهارت های تکنیکی و تشخیص و طرح درمان صحیح و دقیق دارد.
در مجموع پرسلن ونیر زیباتر و بادوام تر است ،فرم و رنگ آن طبیعی تر است اما کامپوزیت ونیر ارزان تر و نیاز به تراش نیز ندارد و ضمنا قابل ترمیم هم است

دندانپزشک متخصص زیبایی کیست؟
چنانچه قصد مراجعه به دندانپزشک جهت دریافت خدمات درمانی و زیبایی را داشته باشید باشد

دندانپزشک متخصص زیبایی کسی است که پس از گذراندن دوره 6 ساله دندانپزشکی عمومی به مدت حداقل 3 سال دوره تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی را در یکی از دانشگاه های معتبر داخلی یا خارجی گذرانده باشد .

دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی حتما عضو انجمن متخصصین ترمیمی و زیبایی ایران است و بعضا ممکن است در انجمن های تخصصی خارج از کشور عضویت داشته باشد.

عنوان تابلوی متخصص دندانپزشکی زیبایی کاملا مشخص است .

در پروانه مطب هم عنوان متخصص و یا دانشنامه تخصصی قید شده است.

سازمان نظام پزشکی مرجع رسمی تایید یا عدم تایید عنوان تخصصی پزشکان و دندانپزشکان است.

برای دریافت خدمات دندانپزشکی اعم از درمانی یا زیبائی شاخص هزینه کمتر همیشه نتیجه مثبت نداشته و ممکن است به نفع بیمار نباشد.

معیار انتخاب دندانپزشک از طریق تماس تلفنی و کسب اطلاعات در مورد هزینه درمان غالبا تصمیم درستی نیست.

مشاوره حضوری ،کسب اطلاعات لازم در مورد روشهای مختلف درمانی مزایا ،معایب ،هزینه ها و برقراری ارتباط مبتنی بر اعتماد بهترین شیوه ی انتخاب دندانپزشک می باشد.