میکرونیدلینگ، یکی از شیوه های جوانسازی مکانیکال است که از طریق ایجاد کانال های ریز در پوست و در نتیجه تحریک کلاژن­سازی باعث کاهش چین و چروک پوست، ترمیم اسکارها و استریا (ترک های پوستی) می شود.

وارد کردن سوزن های ظریف استریل و یکبار مصرف (کارتریج) به داخل پوست به روش میکرونیدلینگ موجب تحریک کلاژن سازی می شود. سوزن ها به لایه سطحی پوست نفوذ کرده و کانال های بسیار ریزی بر روی پوست ایجاد می کنند که در حین این فرایند، بسیاری از فاکتورهای رشد ترشح می شوند. این امر منجر به تولید فیبرهای کلاژن و الاستین در پوست می­شود. تاثیرات این فرایند بلافاصله شروع شده و طی 16-12 هفته به حداکثر اثر خود می رسد. برای مشاهده نتایج مطلوب بهتر است بیش از یک جلسه درمان انجام شود. تکمیل دوره درمان ، جوانسازی، کاهش چروک های سطحی، کاهش منافذ باز صورت، سفت تر و روش تر شدن پوست را در پی خواهد داشت.

عوارض احتمالی:
قرمزی و تورم: طی روزهای اول پس از درمان، قرمزی و تورم بر روی پوست به دلیل نفوذ سوزن های ظریف و استریل و ایجاد زخم های بسیار ریز بر روی پوست دیده می شود. ممکن است پس از درمان کبودی، تورم و خارش به صورت گذرا نیز ایجاد شود.

کلوئید (گوشت اضافه): اگر پوست مستعد تشکیل کلوئید باشد، کانال های ریزی که در طول میکرونیدلینگ ایجاد می شود ممکن است باعث ایجاد این عارضه شود.

هایپرپیگمنتیشن (افزایش رنگدانه): پس از انجام میکرونیدلینگ، در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب، ممکن است هایپرپیگمنتیشن در ناحیه مورد درمان ایجاد شود. استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF بالای 30 از بروز آن پیشگیری می­کند.

تبخال: اگر تا به حال دچار تبخال شده اید، انجام میکرونیدلینگ ممکن است باعث تشدید آن شود. استفاده از درمان های دارویی مناسب که توسط پزشک تجویز می­شود از بروز آن جلوگیری می کند.

 

 

مراقبت ها و احتیاط ها:
استفاده منظم و مستمر از داروهای تجویزی توسط پزشک و کرم ترمیم کننده  و ضدآفتاب غیر رنگی

اجتناب از حضور در معرض آفتاب مستقیم

پرهیز از مصزف سیگار و الکل از یک روز قبل تا پنج روز پس از انجام میکرونیدلینگ

عدم استفاده از مواد آرایشی رنگی مانند کرم پودر و رژ گونه تا یک ماه

عدم استفاده از لایه بردارها و اسکراب ها به مدت یک ماه

بیماریها و ممنوعیت ها:
ابتلا به سرطان / انجام شیمی درمانی/ رادیوتراپی

وجود آکنه فعال / زگیل / تبخال در محل میکرونیدلینگ

مصرف راکوتان یا ایزوترتینوئین

بارداری، شیردهی