تزریق گاز کربنیک را در زیر پوست کربوکسی تراپی می گویند ، جهت برطرف سازی مشکلات زیبایی و درمان سلولیت می توان از این روش استفاده کرد.

در این روش در نواحی زیر پوست از سوزن های بسیار ظریف جهت تزریق استفاده می شود ، در روش کربوکسی تراپی از گاز بی خطر CO2  استفاده می شود، با این روش درمانی در بافت ها اکسیژن افزایش می یابد ، تحریک فیبروپلاست ها ،بهبود یافتن میکرو جریان ها در بخش کلاژن می باشد.

کربوکسی تراپی در درمان سلولیت:
کربوکسی تراپی  به گونه ای است که تزریق در زیر پوست با استفاده از گاز بی خطر CO2می باشد،

این روش در درمان سلولیت نقش به سزایی دارد.

سلولیت به برآمدگی های چربی ناصاف بر روی ران و باسن می گویند که بیش از 95 درصد از جمعیت زنان به آن دچار هستند. دلایل بسیاری برای به وجود آمدن این سلولیت ها در بدن انسان وجود دارد که این بیماری در مردان بسیار نادر است زیرا ساختار پوستی در مردان و زنان متفاوت است. پوست مردان ضخیم تر است و بیشتر به سمت عضلانی می رود و از بافت های مستحکمی تشکیل شده است. زنان دارای پوست های نازک تری هستند که این زمینه باعث ایجاد سلولیت در زنان خواهد شد، همچنین زنان لایه های چربی بیشتری نسبت به مردان دارند و بسیاری از دلایل دیگر مانند تغییرات هورمونی و … که برای مطالعه بیشتر در زمینه سلولیت می توانید مقاله سلولیت موجود در سایت را بخوانید.

بسیاری از زنان به دنبال درمان های متعددی برای از بین بردن سلولیت های خود هستند از جمله استفاده از کرم های مختلف، استفاده از ماساژ غدد لنفاوی و … که فایده زیادی در بر نخواهد داشت زیرا هیچ کدام از این روش ها به درمان اصلاح مشکلات زیر بنایی فیزیولوژیکی نخواهد داشت و گردش خون و آسیب های پوست در زمینه کلاژن سازی را تغیری نخواهد داد. بهترین درمان برای از بین بردن سلولیت استفاده از کربوکسی تراپی است. . کربوکسی تراپی در اصل برا اهداف زیبایی شناسانه توسط برزیلی ها برای از بین بردن رسوب های چربی بعد از لیپوساکشن که در قسمت های بالای زانو باقی می ماند مورد استفاده قرار می گرفت و بعد ها با مطالعات فروان نشان داد هشد که کربوکسی تراپی به بافت های بدن آسیبی نمی رساند و تنها سلولهای چربی توسط گاز CO2 شکسته می شود و به اعصاب آسیبی نمی رساند. پس از استفاده از کربوکسی تراپی مشاهده شده است که  کربوکسی تراپی علاوه بر از بین بردن چربی ها به بازسازی کلاژن کمک می کند و باعث ضخیم شدن و صاف شدن پوست می شود. به همین دلیل کربوکسی تراپی در درمان سلولیت ها بسیار مفید است. کربوکسی تراپی با نفوذ بر چربی ها و از بین بردن آنها باعث تحریک پوست شده و پوست را صاف می کند.

در حال حاضر در تمامی کشور های پیشرفته برای درمان سلولیت از کربوکسی تراپی استفاده می شود.

 

 

در ذیل به بیان کاربردهای کربوکسی تراپی می پردازیم:

درمان سلولیت

درمان چاقی نواحی باسن ، ران ، پهلوها ، شکم

درمان جای جوش

بالا بردن استحکام پوست

درمان آلوپسی

درمان آکنه ، درمان چین و چروک

درمان پلاک های پسوریازیس

درمان افتادگی پوست

کربوکسی تراپی دارای تاییدیه FDA می باشد ، این روش تاکنون عارضه ای ندارد ، فقط در برخی از موارد نادر مختصری درد و سوزش وجود دارد که جای نگرانی نمی باشد زیرا  پس از مدتی برطرف می شود .

پزشکان متخصص و مجرب مرکز ارتفاء سلامت آفرنگ توصیه می کنند که بیماران پس از استفاده از روش درمانی کربوکسی تراپی به مدت یک هفته  از استفاده سونا و جکوزی بپرهیزند .

یکی از پرکاربردترین روش درمانی کربوکسی تراپی درمان خطوط ایجاد شده ناشی از حاملگی ،چاقی و لاغری می باشد .

مزیت کربوکسی تراپی:
درمان برخی از بیماری ها

درمان و رفع نمودن ناهمواری های پوست

بالا بردن جریان خون

ایجاد نمودن شادابی و جوانی پوست

انجام درمان به شکل سرپایی

تعداد جلسات کربوکسی تراپی:
با توجه به نوع درمان تعداد جلسات کربوکسی تراپی متفاوت می باشد ، جهت کاهش یافتن چربی های به طور میانگین پزشکان و متخصصان مجرب مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ 8 الی 10 جلسه را توصیه می کنند .

فاصله جلسات معمولا یک یا دوهفته یکبار می باشد ، البته این میزان برای هر شخص متفاوت می باشد .

زمانی که درمان جهت سلولیت می باشد معمولا نیاز به 6 الی 10 جلسه دارد ، اگر هدف جهت درمان چین و چروک باشد معمولا 4 الی 6 جلسه مورد نیاز است .

عوارض کربوکسی تراپی:
خوشبختانه  کربوکسی تراپی عوارض زیاد و قابل توجهی ندارد بلکه فقط مقداری درد خفیف در مکان تزریق شده وجود دارد ، در برخی از موارد نادر خش خش پوست ، کبودی اندک پس از تزریق به وجود می آید ، که خوشبختانه پس از گذشت مدت زمان اندکی تمامی عوارض بیان شده رفع خواهد شد .

درمان آلوپسی با کربوکسی تراپی:
زمانی که کاهش گردش خون رخ می دهد می توان با کربوکسی تراپی به درمان آن پرداخته شود ، خوشبختانه با کربوکسی تراپی می توان به درمان آرتریت حاد ، روماتولوژی و اختلال در نعوظ و سندرم نیز پرداخته شود .

درمان کبودی زیر چشم با کربوکسی تراپی :
کش آمدن پوست و ایجاد شدن پارگی در کلاژن پوستی  سبب ایجاد شدن استرچ مارگ می شود ، در کربوکسی تراپی کلاژن های جدید ساخته شود و با بهبود بخشیدن قوام پوست ، سبب شده که ظاهر پوست طبیعی و در نهایت پوستی شاداب ایجاد شود .

با روش کربوکسی تراپی می توان کبودی زیر چشم را به آسانی برطرف نمود .

موارد منع کربوکسی تراپی :
همه ی اشخاص نمی توانند از کربوکسی تراپی استفاده کنند ، برخی از موارد منع کربوکسی تراپی را در ذیل بیان می کنیم :

اشخاصی که نارسایی کلیه دارند

اشخاصی که تحت دیالیز می باشند

بانوان باردار

افرادی که پس از جراحی خون فعال در محل زخم دارند

اشخاص  سرطانی

اشخاصی که تحت درمان شیمی درمانی اند

اشخاصی که کم خونی شدید دارند

مبتلایان به صرع

اشخاصی که صرع دارند

مبتلایان به بیماری مغزی

مبتلایان به آب سیاه (گلوکوم )

کلینیک تخصصی پوست و مو مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ به بیماران توصیه می کند که به مدت 4 هفته پس از درمان از استحمام با آب سرد بپرهیزند .

تاریخچه کربوکسی تراپی
در سال 1932، افراد سلطنتی فرانسه از چشمه های معدنی برای درمان بیماری انسداد شریانی استفاده می کردند. دانشمندان و محققان با بررسی این پدیده و علت درمان زا بودن این چشم ها دریافتند که دی اکسید کربن موجود در این چشمه ها با نفوذ بر زیر پوست باعث درمان های زیادی می شود. همین ا مر باعث شد تا امروزه درمان کربوکسی تراپی پدید آید و مورد استفاده قرار گیرد.

در جنوب آمریکا و اروپا، درمان کربوکسی تراپی نتایج چشمگیری در درمان بیماری هایی مانند سلولیت و اسکار هایپرتروفیک داشته است. مطالعات بر روی عده زیادی که مورد این درمان قرار گرفته اند نشان داده است که کربوکسی تراپی قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و گردش خون را افزایش می دهد. همچنین با افزایش کلاژن، باعث بهبود ظاهر خطوط ریز و چین و چروک و همچنین چربی های موضعی می شود. دی اکسید کربن به صورت طبیعی در بدن ما وجود داد و این درمان هیچ گونه خطری برای انسان ندارد و تا به حال هیچ گونه عوارضی برای آن گزارش نشده است.

نحوه عملکرد کربوکسی تراپی
دی اکسید کربن در بدن ما در همه زمان ها وجود دارد. ما در تنفس اکسیژن مصرف و در بازدم دی اکسید کربن را از بدن خارح می کنیم. دی اکسید کربن به گردش خون بدن کمک می کند. همه سلول های بدن صرفه نظر از کار خود (سلولهای قلب، مغز، پوست) دی اکسید کربن را به عنوان زباله ازخود خارج می سازند.بنابراین، ما در تنفس اکسیژن را به ریه می رسانیم و سپس به سلول های قرمز انتقال می یابد و به سلول ها می رود تا بتوانند فعالیت و سوخت و ساز خود را انجام دهند و سپس سلول دی اکسید کربن آزادی کرده را به خون داده تا آن را دفع کند. وقتی ما دی اکسید کربن را به سلول ها تزریق کنیم، سلول با مقدار زیادی دی اکسید کربن مواجه می شود. در نتیجه گردش خون در آن نقطه افزایش می یابد تا این دی اکسید کربن اضاقی را دفع کند و همچنین میزان اکسیژن بیشتری به این نقطه می رسانند. در نتیجه این تغییرات ما سلول و سیستم گردش خون را فریب می دهیم. این درمان باعث می شود که در نواحی مانند دور چشم که به دلیل عدم گردش خون تیرگی به وجود آمده است و یا در سلولیت ها گردش خون افزایش یابد و درمان صورت گیرد.

در چه مناطقی می توان از کربوکسی تراپی استفاده کرد؟

  • پلک
  • صورت
  • گردن
  • بازوها
  • معده
  • باسن
  • پاها

سوالات متداول کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی چگونه سیاهی دور چشم را رفع می کند؟
مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ در پاسخ به این سوال می گوید که  یکی از علل عمده سیاهی زیر چشم تجمع رگ های عروقی است. به دلایلی مختلفی امکان دارد که رگ های عروقی در زیر پلک تجمع کنند . یا در برخی موارد اشک به خوبی درون بینی تخلیه نمی شود. این امر به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیافتد. گاهی منافذ انتقال اشک مسدود می شود این انسداد به دلیل آلرژی فصلی، شکستگی قبلی بینی، یا انحراف تیغه بینی اتفاق می افتد.اگر به هر دلیلی جریان خون در زیر پلک به خوبی اتفاق نیافتد باعث تیرگی و سیاهی دور چشم خواهد شد. این سیاهی به دلیل عدم رسیدن اکسیژن کافی در نبود جریان خون مناسب اتفاق می افتد. کربوکسی تراپی در مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ با بهبود شبکه مویرگی همچنین افزایش کلاژن پوستی در پوست پلک می تواند این سیاهی راه رفع نماید. با تزریق مقدار کمی گاز دی اکسید کربن به مناطق آسیب دیده، جریان خون افزایش می یابد و شبکه  . مویرگی برای مدت طولنی گردش خون در این نقطه را بهبود می بخشد.

طریقه انجام کربوکسی تراپی برای درمان تیرگی دور چشم : 
طریقه انجام این عمل با هدف زیبایی به گونه ای است که تنها در دو یا سه ناحیه از دور چشم سوزن بسیار ریز دستگاه وارد می شود ، پس از تزریق گاز کربن دی اکسید با کنترل تکنیکی و تخصصی پزشک به لایه های زیرین پوست ، بیمار می تواند مرخص شود و به خانه بازگردد  کربوکسی تراپی برای درمان تیرگی دور چشم هیچ نوع درد و ناراحتی به همراه نداشته و از جمله روش های درمانی سرپایی و بسیار سبک است به نحوی که بلافاصله پس از انجام کربوکسی تراپی بیمار می تواند به محل کار رفته و تنها ورم و افزایش حجم ناحیه تحت درمان مقداری وضعیت ظاهری را تغییر می دهد که آن هم کوتاه مدت و موقتی است به این ترتیب که پس از 24 ساعت ورم موجود برطرف شده و اثرات مفید درمان آشکار خواهد شد در موارد حاد تر ، این ورم و التهاب تا 48 ساعت بعد رفع می شود . درمان سیاهی دور چشم با روش کربوکسی تراپی بهترین اقدام و اثربخش ترین تکنیک می باشد که هیچ نوع عارضه ای درپی ندارد . ماندگاری این روش تا سال های بعد مشخص نیست زیرا تکنیک کربوکسی تراپی تکنیکی است جدید و نوین و ماندگاری آن باید بر روی بیمارانی که از آن بهره مند شده اند ، بررسی شود تا نظر قطعی در رابطه با این روش صادر شود در هر حال چنانچه پس از چند سال اثرات درمان از بین رفت ، می توان با تمدید درمان ، زیبایی را به چهره بازگرداند .

کربوکسی تراپی برای سلولیت و کاهش چربی چگونه کار می کند؟
در مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ به کمک کربوکسی تراپی با یک تکنیک خاص، گاز دی اکسید کربن به طور مستقیم به سلول های چربی تزریق می شود. بدن سلول چربی را که گاز دی اکسید کربن فراوانی دارد به عنوان یه بخش سمی و مضر می شناسد و شروع به دفع آن می کند و کم کم توسط بدن از بین می رود.

 دستگاه کربوکسی تراپی چگونه است و چگونه میزان گاز دی اکسید کربن را کنترل می کنید؟
ماشین های مخصوصی برای کنترل میزان گاز دی اکسید کربن در روش کربوکسی تراپی وجود دارد که با هم متفاوت هستند اما اجزای اصلی همه آنها یکی است. در مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ دستگاه  کربوکسی تراپی دارای  یک مخزن گاز دی اکسید کربن است که توسط لوله های پلاستیکی به یک جریان تنظیم کننده متصل است. نرخ سرعت انتقال دی اکسید کربن توسط دکترمتخصص مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ قابل تنظیم است . گاز بعد از خروج از مخزن و دستگاه تنظیم کننده به یک لوله استریل که دارای فیلتر برای حذف هرگونه ناخاصلی است میرسد و بعد از آن به یک سوزن کوچ متصل میشود وبه کمک این سوزن به پوست فرد منتقل میشود.

آیا کربوکسی تراپی درد دارد؟
دکتر متخصص پوست در مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ می گوید که کربوکسی تراپی ضرر و دردی ندارد؛ افرادی که از این درمان استفاده می کنند اغل به احساسی عجیب و غریب اشاره کرده اند که اکثرا در درمان پلک گفته شده است. این احساس در درمان هایی مثل رفع جای زخم و یا رسوبات چربی دیده نشده است. می توان برای کم شدن احساس سوزن سوزن شدن به هنگام زدن سوزن کربوکسی تراپی از بی حسی موضعی استفاده کرد. این در مواردی استفاده می شود که فرد از سوزن ترس و یا خیلی حساس است و نیازی برای تمامی افراد نیست. در هنگام درمان پلک ممکن است پلک کمی پف کنند مانند زمانی که شما شب گریه فراوان کرده اید و پلکتان پف می کند و این مورد اصلا جای نگرانی ندارد بلکه به زودی فروکش خواهد شد و بین 5-10 دقیقه بعد از اینکه گاز دی اکسید کربن جذب شد فروکش می کند.

عوارض کربوکسی توراپی چیست؟
کربوکسی تراپی عوارضی برای بدن ندارد. تنها عارضه ای که در این روش درمانی وجود دارد یک کبودی مختصر در محل سوزن است که بیشتر در ناحیه دست و پا مشاهده شده است که خیلی زود درمان می شود. مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ این اطمینان را به شما می دهد که یک هفته بعد از درمان کربوکسی تراپی تمامی کبودی ها برطرف خواهد شد و هیچ اثری از آن باقی نخواهد ماند. در قسمت پلک هیچ عارضه علائمی وجود ندارد، حتی یک جای کوچک و یا کبودی ایجاد نخواهد شد.

چند جلسه درمان نیاز است؟
تعداد جلسات مورد نیاز برای درما با کربوکسی تراپی ببستگی به مشکل بیمار دارد. در مرکز ارتقاء سلامت آفرنگ معمولا 6 تا 12 جلسه درمان با فاصله یک هفته از هم مرود نیاز است تا به نتیجه عالی و مطلوب برسید.

آیا کربوکسی تراپی خطری هم دارد؟
کربوکسی تراپی هیچ گونه خطر و عارضه ای نداردو اسلهای زیادی است که برای تسهیل جراحی اندسکوپیک شکم مورد استفاده قرار گرفته است. دی اکسید کربن به طور مستقیم به جریان خون توسط متخصصین قلب برای روش های تشخیصی و درمانی خاص تزریق می شود.