سالمندی، دوران مهمی از زندگی است و امروزه به دلیل بالا رفتن امید به زندگی و کاهش میزان زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، پدیده ســالمندی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. برای نمونه، انسان ها نسبت به گذشتـه عمر طولانی ­تری دارند به طوریکه در سال های 55-1950 میانگین سن امید به زندگی 48 سال بود ، در حالیکه در سالهای 10-2005  این میانگین به 68 سال رسیده است . از سویی دیگر، آمارها نشان می دهند که؛ میانگین میزان زاد و ولد از 5 کودک برای هر زن در سال 1950  به 3/2 کودک برای هر زن در سال 2014 کاهش یافته است.. این آمارها نشان می دهند با افزایش امید به زندگی و کاهش زاد و ولد، جمعیت جهان در حال پیر شدن است.

زمانی که انسان پیر می شود برای انجـام امـور روزمـره به کمک احتیاج دارد ، اگرچه ترجیح سالمند و خانواده ها این است که سالمند را در خانه نگهداری کنند ولی همیشه این بهترین انتخاب نیست. به عنوان مثال در فردی که بیماری آلزایمر خیلی پیشرفته دارد، یا فرد سالمندی که تنها زندگی می کند و کسی نیست که از او نگهداری کند، بهترین مکان برای ایشان خانه نیست بلکه بهتر است که او به خانه سالمند برود. 

خانه سالمندان آنطور که به نظر می رسد مکان نامناسبی برای سالمند نخواهد بود. خانه و یا مرکز سالمندان مرکزی است که در آنجا پرستاران و پزشکان شبانه روز سالمند شما را تحت نظر دارند و در صورت بروز هرگونه مشکل جدی با فوریت های پزشکی بهترین خدمات را به سالمند بیمار می رسانند. 

سالمند در این مراکز با همسن و سالان خود در ارتباط می باشد و تنهایی خود را با شرکت در برنامه های گروهی و تفریحی پر می نمایند . البته هیچ کس نمی تواند جای خانواده را برای سالمند پر کند اما معاشرت با کسانی که همسن و همصحبت برای سالمند باشد خود یک امتیاز مثبت و جزعی از نیازهای سالمندان است.

از دیگر مزایای خانه ی سالمندان این است که سالمند می تواند در این مکان ها با گذراندن دوران نقاهت و بدست آوردن بهبودی دوباره به جمع خانواده بازگردد. نگهداری از سالمند در منزل با وضعیت جسمی نامساعد نظیر انواع بیماری ها ، شکستگی ها و یا زخم ها می تواند بسیار دشوار باشد و با بردن این افراد به خانه ی سالمند، پرستاران و نگهداران سالمند می توانند به خوبی و با رعایت بهداشت کامل به سالمند رسیدگی و ایشان را مداوا نمایند.

 


فیزیوتراپی
فیزیوتراپی به عنوان مهم ترین بخش حوزه توانبخشی نقش موثری در بهبود مشکلات جسمی کهن سالان و کاهش عوارض این دوران دارد، حضور مداوم و روزانه فیزیوتراپ باعث بهبود توان حرکتی سالمند و توان بخشی آن دسته از توانخواهانی می باشد که صرفا جهت بهبودی و گذراندن دوران نقاهت به مرکز آمده اند.از جمله خدمات فیزیوتراپی مرکز سالمندان آرام  که به رفع نیازهای سالمندان کمک میکند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش قابلیت های حرکتی و بهبود وضعیت حرکتی.
کمک به افزایش تعادل در هنگام راه رفتن.
بهبود و تقویت وضعیت عضلانی.
کاهش خطر زمین خوردن و بروز انواع شکستگی بخصوص شکستگی لگن که عارضه ای جدی در سالمند است.
کمک به درمان بیماری های اسکلتی _ عضلانی شایع مانند کمردرد، زانودرد و… .
بهبود کارایی سیستم تنفسی.
کمک به کاهش عوارض و تسریع بهبودی پس از مشکلاتی همچون سکته مغزی و قلبی، پارکینسون و ام اس.
افزایش استقلال و کاهش وابستگی.
 

روان شناسی
با توجه به نیازهای خاص سالمند و وجود اختلال هایی چون افسردگی ، اختلال دوقطبی ، پارکینسون ، آلزایمر ، اختلالات شخصیت و بی خوابی ها ، برنامه های روان شناسی مانند موسیقی درمانی ، گروه درمانی و روان درمانی انفرادی به صورت روزانه با حضور مداوم روان شناس انجام می گردد . وجود روان شناس در مرکز و انجام برنامه های تقویت حافظه و روحیه باعث افزایش سطح خلق سالمند و پیشگیری از بروز آلزایمر در افراد هوشیار و جلوگیری از پیشرفت بیماری در سالمندانی که از سطح شناخت غیر نرمال برخوردارند می گردد. 

تغذیه
تغذیه، یکی از مسائل مهم می باشد، با افزايش سن، نياز آنها به انرژی كاهش يافته و تمايل به مصرف غذا كمتر میشود. در اين حالت اگر انتخاب غذا درست صورت نگيرد، ميزان دريافت مواد مغذی ضروری در آن‌ها پايين‌تر از حد مطلوب خواهد بود، مصرف شیر و لبنیات و همچنین استفاده از نور خورشید جهت دریافت ویتامین دی به صورت روزانه باید انجام گردد.

مددکاری
حضور تمام وقت مددکار در سرای سالمندان آرام و اطمینان یافتن از اینکه سالمند از لحاظ پزشکی و روانی، درست مراقبت می شوند و همچنین اطمینان از اینکه خانواده ها هنوز با ساکنین آسایشگاه در ارتباط هستند و همچنین پیگیری حمایت های عاطفی و اجتماعی سالمند به بهبود آرامش ایشان و اطمینان خاطر خانواده های محترم و رفع نیازهای سالمندان کمک می نماید. 

گفتاردرمانی
کیفیت صدا، توانایی های گفتاری، زبانی، و ارتباطی انسان با افزایش سن دستخوش تغییر می شوند در سنین سالمندی برخی از توانایی های گفتاری رشد کرده و بهتر می شوند مثلا مطالعات نشان می دهد که توانایی انسان در داستان گویی با افزایش سن بالا می رود در عوض برخی دیگر از توانایی ها کاهش می یابد ، جلسات گفتاردرمانی چندین جلسه در ماه برای اکثرسالمندانی که نیاز به گفتار درمانی دارند برگزار می گردد.