نابارور زمانی بیان می شود که زوجین با نزدیکی تصمیم به باروری می کنند ، ولی با اینکه پیشگیری نمی کنند باروری رخ نمی دهد ، طبق آماری که بدست آمده است 40% ناباروری ها منشا مردانه دارد ،10% هر دو زوجین نابارور هستند ، 40% زنان نابارور می باشند .

شرایط ناباروری را با آنالیز مایع منی در مردها می توان تشخیص داد، در آنالیز مایع منی اطلاعات کاملی نظیر تعداد، حرکت و میزان اشکال طبیعی اسپرم ها بیان می شود.

ضعف باروری در مردان علت های متعددی دارد، یکی از شایع ترین علت ناباروری مرداان واریکوسل است ، پس از واریکوسل اختلالات ژنتیک از دیگر علت های ناباروری در مردان است ، اختلال ژنتیک بر اثر عوامل زیر رخ می دهد :

اختلال در کروموزوم جنسی مردانهY
اختلال کروموزومی
ژن های مسئول ساخت اسپرم
واریس وریدهای بیضه سبب ایجاد واریکوسل می شوند ، وریدهای زیر قلب مسئولیت جلوگیری از برگشت خون از قلب به پایین را برعهده دارند ، زمانی که در وریدها نقص پیدا می کنند بازگشت خون برخلاف جاذبه از پایین به سمت قلب می رود، سپس به سمت پایین برگشت پیدا می کند، درنتیجه وریدها متورم و پیچ در پیچ می شوند ،در وریدهای بیضه این اتفاق سبب واریس بیضه یعنی واریکوسل می شود.

 اختلال ژن ها و عیب ساختاری بدن سبب نقص دریچه ها می شود ، انجام فعالیت های روزانه سنگین واریکوسل را تشدید می کند ، اما سبب ایجاد واریکوسل نمی شود.

واریکوسل چه تاثیری بر بدن دارد؟
افزایش تعداد اسپرمهای غیرطبیعی
کاهش حرکات
کاهش تعداد اسپرم
کاهش باروری
واریکوسل اگر شدید باشد تا بخش قابل توجهی ضعف باروری را ایجاد می کند ، ضعف اسپرم در صورت طولانی مدت بودن واریکوسل به تدریج بیشتر می شود .

بستن فیزیکی وریدهای به تنهایی به درمان واریکوسل کمکی نمی کند ، به دلیل اینکه وریدها فیزیکی می باشند درمان دارویی برای واریکوسل جواب قطعی را ایجاد نمی کند.

 



جراح و متخصص بیماری های کلیه جهت درمان واریکوسل دو راه را توصیه می کنند:

بستن وریدهای بیضه

جراحی واریکوسل

دکتر تراب پرهیز برای اشخاصی که بیماری واریکوسل دارند از روش میکروسکوپیک استفاده می کنند ، در این روش جراحی واریکوسل لوله منی و مجاری لنفاوی بدون آسیب به شرایین بسته می شود ، این جراحی در حال حاضر بهترین روش درمان واریکوسل می باشد .

لازم به ذکر است احتمال آسیب دیدین شرایین بیضوی در صورت عدم درشت نمایی وجود دارد بنابراین این روش جراحی کمک بزرگی به درمان بدون آسیب زدن به شرایین بیضوی می کند .

درمان قطعی ناباروری با درمان دارویی امکان پذیر نیست ، بنابراین توصیه می شود از سایر تکنیک ها برای درمان استفاده شود.

دکتر تراب پرهیز برای اشخاصی که اسپرموگرام آنها امکان بهبود ندارد از روش های کمک باروری بهره می گیرد.

برخی دیگر از خدماتی که خانم دکتر تراب پرهیز جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری انجام می دهند :

جراحی زیبایی واژن

تنگ کردن واژن

درمان بی اختیاری ادرار

لابیاپلاستی و….

بی اختیاری ادرار  و نازایی، پرستات