یکی از ارکان اصلی خانه تکانی قالی شویی است. این امر که در گذشته توسط زنان خانه دار انجام می شد، امروزه توسط شرکت ها و موسسات خدماتی انجام می شود.

با فرا رسیدن ایام نوروز سیل آگهی هایی که هر کدام داعیه انجام این امر را به بهترین روش دارند بر درودیوار منازل و به وفور یافت می شود. در این بین برخی از شرکت ها برای بازار گرمی و جلب مشتری دست به ابتکار جالبی زده اند و با ذکر قالی شویی و رفوگری با رعایت اصول مذهبی سعی در ارائه خدمات بهتر و متمایزتر دارند.

 

در حالی که اساسا هرگونه نجاستی که روی قالی وجود داشته باشد در هر حال با روش معمول شست وشوی تمامی این موسسات خدماتی از بین خواهد رفت. البته مدیران این شرکت ها در مقابل این دیدگاه عقیده دارند که وسواس برخی از مردم و اصرار آنان برای اطمینان از پاک بودن قالی پس از شست وشو به طوری که قابلیت استفاده برای انجام فرایض دینی را داشته باشد سبب شده تا در آگهی ها تاکید بر رعایت شست وشو به روش اصول مذهبی گنجانده شود.

 

مسوولان شرکت های خدماتی تاکید می کنند با ریختن آب کر پس از پایان شست وشوی قالی در واقع ضمانت شست وشوی قالی با روش مذهبی صورت می گیرد. اما علاوه بر این شست وشو با ضمانت تثبیت رنگ، تجهیز قالی شویی به گرمخانه گازی، ارزانی، تحویل ۴۸ ساعته، شست وشو با دستگاه اتوماتیک، شست وشو با پودر خارجی، مسوولیت بیمه و ... نیز از جمله مواردی است که در آگهی های تبلیغاتی مربوط به قالی شویی به وفور یافت می شود.

 

شاید برایتان جای سوال باشد که منظور از تجهیز به گرمخانه چه چیزی باشد در واقع می توان گفت این هم جزو ترفندهای تبلیغاتی این شرکت ها است و منظور از آن در واقع خشک شدن قالی های شسته شده در فضای آفتاب گیر و یا در مکانی است که مجهز به بخاری های گازی باشد. این گونه موسسات خدماتی برای شست وشوی فرش ماشینی و دستباف قیمت های متفاوتی دارند.

 

به طوری که شست وشوی فرش ماشینی با پودرهای ایرانی متری ۶۰۰ تومان است اما شست وشوی با استفاده از شامپوهای خارجی متری ۸۰۰ به بالا است که حداکثر آن تقریبا ۱۲۰۰ تومان است. البته برخی از شرکت ها مدعی هستند که متری ۳۵۰ تومان نیز حاضر به شست وشوی فرش های ماشینی هستند که قطعا کیفیت کار آنان باید از سطح معمول پایین تر باشد.

 

از سوی دیگر قیمت پایه شست وشوی فرش دستبافت بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان متغیر است که البته این رقم در مورد فرش های ابریشم متفاوت است به طوری که نرخ پایه شست وشوی فرش ابریشم تقریبا متری چهارهزار تومان است، اما گویا نرخ شست وشوی فرش های تبریز، یزد، مشهد، اصفهان و کاشان متفاوت است.

از آنجا که زندگی آپارتمانی امکان قالی شویی در منازل را غیرممکن ساخته، شاید بتوان گفت نسبت به گذشته بازار این موسسات خدمات بسیار گرم شده است، اما در انتخاب موسسات خدمات حتما دقت کنید که این موسسه ها عضو رسمی اتحادیه تهران با شماره ثبت باشند.