ایمپلنت دندان
کدام نوع ایمپلنت برای دندان از دست رفته شما مناسب تر است؟
آیا شما به تازگی یک یا چند دندانتان را از دست داده اید؟ یا مدت زیادی است که دندانهای از دست رفته دارید؟ و امیدوارید که یک راه حل قطعی و دائمی برای جایگزینی دندان ھای ازدست رفته خود پیدا کنید، اگر اینطور ھست این مطلب را بخوانید تا به پاسخ سوالتان برسید.

ایمپلنت دندان چیست؟
کاشت دندان با یک پایه کوچک که معمولا از جنس تیتانیومی است با جراحی در لثه و زیر استخوان فک قرار می گیرد. این پایه با استخوان فک شما ترکیب می شود و به آن جوش می خورد و یک ریشه ثابت و محکم برای دندان ایجاد می کند. پست ایمپلنت دندان جایگزینی برای ریشه دندان از دست رفته شما است. نه تنھا مانند ریشه با استخوان شما جوش می خورد، بلکه باعث تحریک و حفظ ساختار استخوان شما نیز می شود.
در بالای پست ایمپلنت تاج دندان قرار می گیرد که این تاج، در حقیقت جایگزین دندان از دست رفته شما می شود.
ایمپلنت ھای دندان می توانند حتی به روش بریج چندین دندان از دست رفته را ھم پشتیبانی کنند. یعنی تعداد پایه کمتر تعداد روکش بیشتری را نگه دارند.


دوام ایمپلنت ھا چقدر است؟
باید گفت که با مراقبت مناسب، ایمپلنت دندان می تواند یک عمر دوام داشته باشد، به ھمین دلیل و با مزایای بسیار زیادی که ایمپلنت ھای دندانی دارند به عنوان توصیه شماره یک برای جایگزینی دائمی دندان ھای از دست رفته شناخته می شوند.

با این اوصاف، کدام نوع ایمپلنت دندان برای شما بهتر است؟
کاربردھای مختلف ایمپلنت دندان و مزایا و تفاوتهای ھر یک را در ادامه این مقاله توضیح خواھیم داد.

بهترین جایگزین برای دندانی که از دست داده اید:
برای جایگزینی یک دندان از دست رفته می توانید از یک ایمپلنت دندانی استفاده کنید. ھنگامی که چندین دندان از دست رفته در مجاورت یکدیگر دارید، ممکن است در شرایطی مناسب با تشخیص ایمپلنتولوژیست بهترین گزینه شما استفاده از بریج با ایمپلنت دندان باشد.

 


بریج دندان چیست؟
به طور معمول، یک بریج متشکل از دو تاج دندان ایمپلنت در دو طرف جای خالی دندان از دست رفته شماست با یک تاج دندان که در میان آنها قرار گرفته است. در این روش، روکش ها به پایه ایمپلنتی که دارای تاج دندان است متصل می شوند.
این روش مشابه ایمپلنت تک دندان است، با این تفاوت که بعضی از دندانهای از دست رفته در جای خالی بین دندان ھا متکی بر پایه های ایمپلنت مشترک خواهند بود.

مزایای روش بریج
از مزایای روش بریج این است که شما می توانید با اطمینان چندین دندان از دست رفته در کنارھم را جایگزین کنید و برای برخی فقط هزینه روکش بدون ایمپلنت را پرداخت کنید.
برای بعضی اشخاصی که بیشتر دندانهایشان را از دست داده اند هم با توجه به شرایط استخوانها از پروتز ایمپلنت استفاده می شود.
اگر شما اکثریت دندان های خود را در یک فک (بالا یا پایین) از دست داده اید، ممکن است پروتز متحرک با پایه ایمپلنت بهترین گزینه شما باشد.

پروتز دندانی بر پایه ایمپلنت و مزیت آن
در روش جایگزینی دندان های از دست رفته با پروتز متکی به پایه ایمپلنت یک دست دندان روی فک شما قرار گرفته و به چهره شما نمای کاملی از دندان ھا را می دھد و دیگر مشکلات پروتزھای سنتی دندان را ندارد، مشکلاتی مانند لغزش پلاک در دهان و ایجاد مشکل در صحبت کردن و جویدن غذا زیرا پلاک شما بر پایه های محکم ایمپلنت تکیه کرده و با آرامش و راحتی کامل می توانید از آنها استفاده کنید.
علاوه براین پلاک های متحرک به مرور موجب تحلیل استخوان فک می شوند که این مسئله در پلاک ایمپلنتی یا همان اُوردنچر کاملا حل شده است.
در روش پروتز دندانی بر پایه ایمپلنت، چهار ایمپلنت دندان را در امتداد فک شما قرار می دھند و بر اساس آنها برایتان پلاک متحرک متکی بر ایمپلنت ساخته می شود و بر روی پایه های ایمپلنت ھای دندانی شما محکم می شود. به این ترتیب شما یک پروتز دندان مصنوعی دائمی و ایمن خواھید داشت که به صورت متناسب با فک و استخوانبندی شما طراحی شده است.

اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، این روش یک راه حل بسیار مناسب برای ھمه مشکلات پروتز دندانی شما خواھد بود و یا اگر تعداد زیادی دندان از دست رفته دارید، این روش، یک گزینه عالی برای بازگرداندن زیبایی لبخند و اعتماد به نفس شما است.

ایمپلنت یک روزه
تکنیک دیگر ایمپلنت، ایمپلنت یک روزه یا ایمپلنت به روش دیجیتال است که در مقاله دیگری به طور مفصل شرح داده خواهد شد.
اما نکته اصلی در ھمه این روش ھا این است که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی ایمپلنت دندان ھستید یا خیر؟


آیا من کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان ھستم؟
ایمپلنتولوژها نامزدھای جراحی ایمپلنت دندان را با توجه به این فاکتورھا ارزیابی می کنند:

استخوان؛
وقتی دندان از بین رفته باشد، استخوان اطراف شروع به خراب شدن می کند. شما به مقدار معینی استخوان نیاز دارید تا پایه بتواند با آن جوش بخورد. اگر مدت زیادی از دندانی که از دست رفته گذشته باشد، ممکن است استخوان کافی برای انجام جراحی ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد.
برای تعیین این فاکتور، ما از یک اسکنر CBCT استفاده می کنیم. این فناوری پیشرفته به ما نمای سه بعدی دھان و استخوان فک را نشان می دھد تا بتوانیم مقدار استخوان شما را ارزیابی کنیم. اگر استخوان کافی داشته باشید، ما با برنامه درمانی مشخص پیش خواھیم رفت.
اگر استخوان کافی برای کاشت دندان نداشته باشید، بنابراین باید یک عمل پیوند استخوان برایتان انجام دھیم. این روش می تواند به بدن شما در بازسازی استخوان و بافت کمک کند.

سن؛
کاشت دندان اگر در میانسالی انجام شود، بسیار موفق است. اما در سنین خیلی پایین، ممکن است لازم باشد صبر کنید تا ساختار صورت شما رشد کند. این به طور معمول در سنین بالای هجده سال خواهد بود، البته در دخترها و پسرها کمی متفاوت است زیرا معمولا استخوان بندی دختران زودتر کامل می شود.
در این موارد، دندانپزشکان می توانند یک راه حل موقت برای دندان از دست رفته شما پیشنهاد کنند.

سلامتی؛
برای جراحی ایمپلنت دندان مانند بسیاری از جراحی ھا، سلامت عمومی دھان و دندان نیز مورد نیاز است. اگر از شرایط خاصی مانند دیابت رنج می برید، سیگاری شدید ھستید یا بیماری لثه دارید، باید کاشت دندان با درنظر گرفتن دقیق این مسائل انجام پذیرد.

ایمپلنت دندان، سخن آخر؛
خواه یک دندان از دست رفته باشد یا چند دندان، اطمینان داشته باشید که انواع ایمپلنت ھای دندانی که امروزه با استفاده از تکنولوژی ھای جدید قابل اجرا ھستند، می توانند به شما در برگرداندن زیبایی لبخندتان و آرامش زندگیتان کمک کنند!