ایمپلنت دندان (implant )، همان طور که از نام آن پیداست نوعی پروتز کاشتنی است که در دهان جایگذاری می‌شود. ایمپلنت در واقع یک پایه تیتانیومی (و گاهی اوقات زیرکونیا) است که در داخل استخوان فک در زیر لثه جایگذاری می‌شود تا همانند ریشه دندان عمل کرده و روکش دندان یا دندان مصنوعی را در جای خود ثابت و مستحکم نگه دارد.

 

 

ایمپلنت دندان که امروزه بسیار رایج است، شکلی شبیه به پیچ دارد و در داخل سوراخی که در استخوان فک ایجاد می‌شود، قرار می‌گیرد تا ظرف چند ماه به استخوان فک جوش بخورد. از ایمپلنت دندان هم می‌توان برای ثابت کردن دندانهای مصنوعی و هم به عنوان یک دندان تکی استفاده کرد. جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری کامل دارد. شکل آن به صورت میله باریک است که درون استخوان فک قرار میگیرد .امروزه ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندانهای از دست رفته است. نکته قابل توجه در مورد ایمپلنت دندان این است که اگر پس از قرار گرفتن در فک به طور صحیح از آن نگهداری شود، ماندگاری بسیار بالایی دارد . با توجه به پیشرفت های زیاد در زمینه مراقبت از دندان، میلیون ها ایرانی از دندان درد رنج می برند، که اکثر آنها به علت پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب میباشد

برای سال ها، گزینه درمان برای افرادی که دندان هایشان را از دست داده بودند، استفاده از پل و پروتز دندان بود.  امروزه، ایمپلنت دندان در دسترس همه عزیزان هستند.