کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر همان مواد سفید رنگ رزینی است که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد اما دندانپزشک زیبایی با استفاده از برندهای مختلف، رزین کامپوزیت را شبیه دندان های طبیعی روی دندان های فرد شکل می دهد. ونیر کامپوزیت از یک رزین پر کننده همرنگ دندان که به دندان متصل می شود؛ ساخته می شود که به نام ونیرهای یک روزه، ونیرهای رزینی و ونیر مستقیم شناخته می شود.

کاربرد ونیر کامپوزیت
نصب کامپوزیت روی دندان ها نه تنها موجب تغییر شکل اندازه و رنگ دندان ها می شود بلکه تمام ترک خوردگی ها، پریدگی ها و نواقص دندان را نیز برطرف می کند. ونیرهای کامپوزیت معمولاً برای برطرف کردن مشکلات زیبایی کوچک مانند ترک های مختصر در دندان یا پریدگی لبه دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

تفاوت ونیر لمینیت و کامپوزیت چیست؟
برای ونیر دندان از دو نوع اصلی استفاده می شود: لمینت و کامپوزیت. کامپوزیت مستقیماً روی دندان قرار گرفته و در دهان شکل داده می شود. البته ممکن است به طور غیر مستقیم نیز توسط تکنسین در لابراتوار دندان ساخته شده و سپس به دندان متصل شود. معمولاً از کامپوزیت برای درمان بیماران کم سن و سال که نیاز به طراحی دقیق تری زمانی که بزرگ تر شدند؛ دارند؛ استفاده می شود. طول عمر کامپوزیت حدود چهار سال است. در عوض روکش سرامیک یا لمینت فقط به صورت غیرمستقیم ساخته می شود. لمینت یک تاج دندانی کامل که تمام سطح دندان را می پوشاند را نیز می تواند شامل شود. از طرف دیگر لمینت دندان یک روکش نازک سرامیکی است که معمولاً با هدف زیبایی ساخته می شود. ظاهر زیبای آن نسبت به کامپوزیت بهتر است و تجمع پلاک نیز اطراف آن کمتر مشاهده می شود. دوام و طول عمر لمینیت سرامیکی حدود 10 سال است اما برای نصب آن باید کمی از مینای دندان تراشیده شود.