1.  محل قرار گرفتن: نخستین موضوع در نگهداری و بالا بردن عمر مفید یخچال، محل آن است. از قرار دادن یخچال یا فریزر در مجاورت دستگاه های گرمازا نظیر، اجاق گاز، شوفاژ، نور مستقیم آفتاب بپرهیزید. فضای پشت یخچال و فریزر باید دست كم ۲۰ سانتی متر جهت گردش هوا، با دیوار فاصله داشته باشد. از تراز بودن یخچال و فریزر مطمئن شوید.
  2.  انتخاب بهینه، مصرف بهینه: به هنگام خرید یخچال مدل هایی را انتخاب كنید كه مصرف انرژی كمتر و بازدهی بیشتری داشته باشند. همچنین از وجود برچسب انرژی روی یخچال و فریزر كمتر مطمئن شوید.
  3. جابه جایی یخچال: در صورت حمل ونقل و یا اسباب كشی منزل، دست كم دو تا سه ساعت پس از جابه جایی، یخچال را به برق متصل كنید.
  4. تنظیم ترموستات یخچال: دمای درون فریزر معمولا ۳ تا ۴ درجه زیر صفر و دمای درون یخچال باید ۳ تا ۴ درجه بالای صفر باشد، تنظیم نادرست ترموستات علاوه بر این كه سبب فاسد شدن و یخ زدگی مواد غذایی می شود مصرف انرژی را هم افزایش می دهد
  5. باز و بسته كردن در یخچال: در یخچال و فریزر را هیچ وقت به مدت طولانی باز نگذارید و از باز و بسته كردن زیاد آن به ویژه در تابستان خودداری كنید.
  6.  حفظ سرمای یخچال: چنانچه برق قطع شد یا به دلیلی به طور موقت از كار افتاد، از باز و بسته كردن در آن خودداری كنید.
  7.  انبار كردن مواد غذایی در یخچال: مقدار زیادی مواد غذایی انباشته روی هم را در یخچال قرار ندهید. زیرا وقت زیادی لازم است كه سرما به همه آن نفوذ كند. بنابراین زودتر خراب می شوند. مثلا گاه دیده می شود كه مقدار زیادی سبزی را به شكل دسته در یخچال می گذارند و پس از دو روز وقتی بیرون می آورند وسط آن گندیده و در اثر تخمیر، داغ شده است. برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال ابتدا پس از پاك كردن و شستن، آن را در پارچه نازك بریزید و درون یخچال بگذارید. برفك ها را به طور منظم آب كنید زیرا به محض افزایش قشر برفك، مصرف انرژی بالا می رود. همچنین لوله های پشت یخچال یا فریزر را دست كم سالی دو بار گردگیری كنید.
  8. سرمای بد فریزر: اگر برودت در طبقات بالا خوب اما در طبقه های پایین نامطلوب است، گاز فریزر شما تمام شده، علت تخلیه گاز را بررسی كنید.
  9. ریپ زدن فریزر: چنانچه فریزرتان پس از چند بار ریپ زدن روشن شود، ممكن است در اثر كار زیاد، پلاتین های رله كثیف شده باشند، آنها را تمیز یا رله را عوض كنید.
  10.  روشن شدن چراغ قرمز فریزر: اگر برودت فریزر خوب باشد اما باز چراغ آن روشن شود، سیم های چراغ اتصال پیدا كرده اند.
  11.  زیاد شدن برفك فریزر: چنانچه لاستیك های دور در، خراب شوند، برفك داخل فریزر زیاد می شود، برای رفع این مشكل لاستیك ها را عوض كنید.
  12. راهنمای چراغ های آگاهی دهنده فریزر: فریزرها معمولا سه چراغ سبز، قرمز و زرد دارند. چراغ سبز نشان دهنده برقراری جریان برق ورودی به فریزر است. چراغ قرمز نشان می دهد كه به دلیلی مانند خرابی ترموستات، عمل سرما سازی خوب انجام نمی شود از این رو، این چراغ همیشه باید خاموش باشد تا مطمئن باشیم فریزر به خوبی كار می كند. اما برای چراغ زرد كلیدی وجود دارد كه معمولا اتصالات را به صورت مستقیم در می آورد تا سرما به حد كافی برسد و چراغ قرمز خاموش شود در این موقع این كلید را به حالت خاموش در می آوریم، چراغ زرد هم خاموش می شود.