یکی از تزریق های زیبایی پرطرفدار تزریق چربی است که جهت جوانسازی و رفع چین و چروک ها و همچنین حجیم کردن نواحی مختلفی از صورت و بدن مورد استفاده قرار می گیرد. 
 

تزریق چربی
یکی از علت های اصلی پیری و چین و چروک های پوستی کم شدن چربی پوست است که به دنبال این اتفاق، مشکلاتی از قبیل ایجاد شدن خط خنده، خط اشک، خط اخم، چین و چروک در نواحی از جمله روی پلک ها، اطراف چشم، گونه و شقیقه ها رخ می دهد. اما تا زمانی که این چروک ها عمیق نشده باشند، می توان در برخی از نواحی با کمک بوتاکس این مشکل را تا حدودی برطرف کرد اما زمانی که چروک ها عمیق می شوند دیگر از بوتاکس کار چندانی برنمی آید و باید به تزریق فیلرها رو آورد که بهترین پرکننده، تزریق چربی است؛ چرا که در این روش بافت چربی از قسمتی از بدن خود فرد برداشته شده و به قسمت دیگری از بدن تزریق میشود . چربی نوعی فیلر یا حجم دهنده طبیعی است که کاربرد های زیادی در طب و زیبایی دارد .

گونه بخش بسیار مهم صورت است که معمولاً با بالا رفتن سن می‌افتد و حالت برجسته بودن خود را از دست می‌دهد. نتیجه این تغییرات افتادگی ناحیه کنار فک و ایجاد خط‌ و چین در قسمت لب و بینی (خط کشیده شده از گوشه بینی تا گوشه دهان) است. بنابراین یکی از مسائلی که در زمان جوان‌سازی صورت به آن توجه ویژه‌ای مبذول می‌شود، تقبل هزینه عمل گونه گذاری برای جبران حجم از دست رفته گونه است. حجم کم گونه باعث می‌شود تا صورت صاف به نظر بیاید و از انحناهای طبیعی گونه‌های پر که  به صورت جوانی و شادابی می‌بخشند، محروم گردد. به علاوه بخش میانی گونه از پلک پایین حمایت می‌کند و در بسیاری از موارد برجسته و حجیم کردن گونه در از بین رفتن پف زیر چشم مؤثر است. که یکی از روش های حل این مشکل گونه گذاری بدون جراحی است.


متخصصین به طور مستمر در حال یافتن روش‌های جدید بهره‌گیری از مواد قابل تزریق گونه مانند ژل و چربی هستند. بازگرداندن حجم از دست رفته گونه بخش مهمی از حفظ ظاهر جوان صورت محسوب می‌شود. یکی از کاربردهای محبوب‌تر و متداول‌تر پر کننده‌های تزریقی به برجسته ساختن مجدد گونه‌ها و عمل گونه گذاری و در کل درمان غرص صورت و بدن مربوط می‌شود.

 

موارد استفاده تزریق چربی:
به غیر از برطرف کردن، چین و چروک های عمیق می توان از این روش در سایر بخش های دیگر جوانسازی از جمله:

پر کردن مناطق لاغر فرورفته صورت مثل گونه وزیر چشم
برجسته سازی لب ها , گونه ها , چانه
برجسته سازی باسن
بزرگ کردن سینه ها و بازسازی سینه
جوانسازی دست و کاهش ظاهری عروق زیر پوست
پرکردن اسکار یا جای زخم فرورفته و سوختگی ها

کاندیداهای مناسب تزریق چربی
تزریق چربی به صورت می تواند ویژگی های مربوط به از بین رفتن پوست صورت با افزایش سن را حذف و درمان کند. برای مثال در این رابطه می توان از خطوط لبخند، خطوط اخم، خطوط ماریونت (خطوطی که از کنار دهان به سمت چانه کشیده می شوند)، چین و چروک و شیارهای ایجاد شده بر روی پوست، درمان لاغری صورت و قسمت های خالی پوست صورت (همچون خطوط زیر چشم یا زیر استخوان های گونه) نام برد. علاوه بر این امکان درمان لب هایی که حجم خود را از دست داده اند نیز با استفاده از روش انتقال چربی وجود دارد یا می توان با زیباسازی پوست صورت ، فرو رفتگی های ایجاد شده به خاطر زخم ها و جراحت های وارد شده به پوست را به این ترتیب درمان نمود (مثل آثار به جا مانده از جوش های صورت). افرادی که با یک یا چند مورد از این مشکلات مواجه هستند می توانند افراد مناسب برای استفاده از روش درمانی انتقال چربی باشند

توصیه‌های پس از عمل تزریق چربی :
    بیمار باید پس از عمل هر چه سریع‌تر راه رفتن را شروع کند تا ورم کاهش یابد و از تشکیل لخته خون و عوارض تزریق چربی جلوگیری شود.

    قرار دادن کمپرس سرد بر روی ناحیه درمان شده جهت کاهش تورم

    کنترل کردن ورم با پوشیدن گن‌های ارتجاعی مخصوص ناحیه اهدا کننده چربی

    اجتناب از انجام فعالیت‌های سنگین تا چند هفته پس از عمل

    تماس سریع با پزشک در صورت مشاهده کردن هر گونه نشانه عفونت یا مواجهه با خونریزی شدید یا افزایش ناگهانی درد