ابدومینوپلاستی چیست؟
ابدومینوپلاستی یا جراحی شکم عملی است که در آن چربی ها و پوست اضافی شکم  شما برداشته و باعث می شود شکمی صاف و بدون برآمدگی داشته باشید. این عمل که در حوزه جراحی های پلاستیک است به دو نوع ابدومینوپلاستی کامل (استاندارد) و ابدومینوپلاستی جزئی تقسیم می شود.
 
ابدومینوپلاستی کامل یا استاندارد برای کسانی مناسب است که چربی زیادی در ناحیه شکم و ناف دارند. در این روش برش افقی بزرگ در زیر شکم زده می شود. ناف هم در این نوع عمل زیبایی دخیل است.
در نوع دوم یا «روش جزئی»، برش ها کوچک تر هستند و معمولا ناحیه ناف در این عمل دخیل نمی شود. ابدومینوپلاستی جزئی معمولا برای افرادی مناسب است که تنها در زیر شکم چربی کمی دارند.
 
جراحی زیبایی شکم برای چه افرادی مناسب است؟
عوامل بسیاری در بد فرمی شکم دخیل هستند. افزایش سن، عاملی اصلی برای افتادگی پوست شکم و ایجاد چربی های دائمی در این ناحیه است. چاقی ارثی، بارداری، افزایش وزن، افتادگی پوست این ناحیه و کسانی که ترس از بیماری های ناشی از چاقی دارند و … از دیگر عوامل برای روی آوردن به این عمل است.
 
مزایای ابدومینوپلاستی
می توان گفت اولین و اصلی ترین مزایای این عمل زیبایی، افزایش اعتماد به نفس است. مزایای جسمی و درمانی هم یکی از عواملی است که بعضی از مردم به این عمل رو می آورند. از فواید جسمی این عمل می توان به بخش های زیر اشاره کرد:
 
درمان افتادگی پوست پس از بارداری: همانطور که می دانید در دوره بارداری پوست شکم کشیده می شود و بعد از بارداری های متعدد یا حتی یک بار بارداری ممکن است شکم دیگر به فرم اولیه خود بازنگردد. این عمل می تواند زیبایی از دست رفته اندام را جبران کند. اندام قبلی یا حتی شکمی زیباتر از قبل بارداری را به ارمغان آورد.
سلامت جسم: چربی های اضافه ای که در دور شکم جمع می شوند به مرور می توانند سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهند و منجر به بیماری هایی مانند فشارخون، تنگی نفس و … شوند. با برداشتن این چربی ها، میزان چربی موجود در بدن کاهش می یابد. به علاوه، توانایی شما برای تحرک بدن، ورزش و انجام فعالیت های بدنی بیشتر می شود.
درمان فتق شکم: فتق در ناحیه شکم زمانی رخ می دهد که لایه درونی عضله شکم ضعیف شده و منجر به پارگی شود. با ضعیف شدن این ناحیه، لایه داخلی به بخش ضعیف شده فشار آورده و کیسه بادکنک شکلی ایجاد می کند. عمل ابدومینوپلاستی ناحیه های ضعیف شده درون شکم را تقویت کرده و فتق درون شکم را به طور کلی از بین می برد.
بی اختیاری ادرار: بعضی از خانم ها بعد از بارداری به خاطر فشارهای درون رحمی و زایمان دچار بی اختیاری ادرار می شوند. همچنین افرادی هستند که به علت چاقی یا نحوه شکل گیری لگن و شکم شان دچار این بیماری می شوند. این مشکل هم به کمک جراحی زیبایی شکم از بین می رود.
اصلاح فرم شکم: این جراحی زیبایی برای آن دسته از افرادی که از روش های مختلف مانند ورزش و رژیم های غذایی به نتیجه مطلوب نرسیده اند کمک می کند تا بتوانند به فرمی مناسب در ناحیه شکم برسند.
 

 
آیا جراحی تامی تاک عوارض دارد؟
هر عملی عوارض های مخصوص به خودش را دارد. داشتن علائم و عوارض در هر شخص متفاوت است. تمامی عوارضی که ممکن است در پی این عمل زیبایی روی  دهد باید پیش از جراحی و توسط پزشک به شما اطلاع داده شود. میزان درگیری هر فرد با عوارض مختلف بسته به سیستم ایمنی بدن آن ها نیز با یکدیگر متفاوت استو
همچنین میزان مهارت و تخصص پزشک نیز می تواند در عوارض پس از جراحی موثر باشد. هرچه پزشک تجربه بیشتری در این نوع عمل زیبایی داشته باشد، خطرات احتمالی نیز بسیار کمتر خواهند بود.
 
آمادگی های قبل از عمل ابدومینوپلاستی
قبل از انجام عمل جلسات مشاوره ای برایتان تنظیم می شود که سلامت جسمانی، وزن، میزان چربی، الاستیسیته و کشسانی بودن پوست شکم بررسی می شود. با توجه به میزان چربی و ناحیه چربی موجود در شکم، جراحی متفاوتی خواهید داشت. به نسبت چربی موجود در این ناحیه، پزشک، نوع جراحی ابدومینوپلاستی را برای شما تعیین می کند.
هر نوع دارویی که مصرف می کنید، از قرص های ویتامین و مکمل گرفته تا داروهای درمانی، باید همه را به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت لزوم مصرف آن ها را متوقف نموده و با داروی دیگری جایگزین کنید.
خوردن داروهایی مانند مانند ژلوفن، آسپیرین و … که موجب رقیق شدن خون می شوند، قبل از عمل باید قطع شود.
مصرف آنتی بیوتیک هم معمولا قبل از جراحی برای شما در نظر گرفته می شود تا احتمال عفونت پس از عمل را کاهش داده و عمل راحت تری را تجربه کنید.
افرادی که پس از جراحی قصد بارداری دارند بهتر است این عمل را تا بعد از بارداری به تعویق بیندازند. چون احتمال بازگشت شکم به حالت قبلی یا حتی بدتر شدن آن وجود دارد.
مراقبت های بعد از عمل زیبایی شکم
ضروری ترین مراقبت پس از عمل استفاده به موقع و دقیق از مسکن ها و آنتی بیوتک هایی است که توسط پزشک تجویز شده اند.
به هرچیزی که پزشک برایتان تجویز کرده است توجه کنید و تمام مراقبت ها را مو به مو انجام دهید.
به تغذیه تجویز شده قبل و بعد از عمل توجه کنید.
از غذاهایی که در روند بهبود شما تاثیر بدی می گذارند (به مدت ۱۵ روز)، مانند غذاهای شور و پرنمک خودداری نمایید.
مایعات و نوشیدنی زیاد بنوشید.
غذاهایی که در ترمیم و روند بهبودیتان تاثیرگذارند را در رژیم غذایی تان قرار دهید. به عنوان مثال یکی از بهترین آن ها، آناناس است که برای بهبود بخیه ها بسیار کمک کننده است.
فعالیت های سنگین را تا مدتی کنار بگذارید.
استراحت مطلق نداشته باشید تا احتمال لخته شدن خون در بدنتان کاهش یابد.
مشاهده خونابه به مدت دو هفته طبیعی است، اما اگر خونریزی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.
از مصرف دخانیات مانند: سیگار، قلیون و… خودداری نمایید.
اسکار یا جای بخیه پس از عمل ابدومینوپلاستی
برش هایی که در ناحیه شکم ایجاد می شود، از ناحیه لگن و دقیقا از خط رویش موی زائد است. همچنین برای قسمت ناف دقیقا از بخش فرورفتگی ناف برش ایجاد می شود. بعد از عمل و طی پشت سر گذاشتن دوره نقاهت، اسکارهای موجود روی شکم شما ترمیم می شوند. شاید این جای بخیه ها به کلی از بین نروند، اما تا حد مطلوبی بهبود می یابند. ناحیه هایی که برش در آن ها ایجاد می شود به وضوج قابل رویت نیستند و تنها در برهنگی ممکن است خودشان را نشان دهند.