آرنج تنیس بازان ( Tennis elbow) در واقع التهاب سر یکی از تاندون های عضلات  دست ( ساعد)  است که به آرنج متصل می شود. التهاب این تاندون در قسمتی که به خارج آرنج متصل می شود می تواند منجر به التهاب خارج مفصل آرنج نیز شود . این التهاب دردی در آرنج و گاهی ساعد ایجاد می کند و می تواند منجر به مختل شدن حرکات روزمره فرد شود.

علیرغم نام این بیماری شما می توانید حتی بدون یک بار تنیس بازی کردن به آن مبتلا شده باشید زیرا علت اصلی آن حرکات تکراری در دست است. این بیماری شایع ترین علت درد های آرنج است. در هر سنی می تواند رخ دهد ولی شیوع آن در سن ۴۰ سالگی بیشتر است.

علل بیماری:
علت اصلی بیماری ، حرکات تکرار شونده در دست و یا اعمال نیروی زیاد در گرفتن با دست می باشد . مثلا گرفتن راکت تنیس در دست و ضربه های متوالی در دراز مدت می تواند منجر به التهاب در تاندون شود. گاهی حرکات تکراری به مرور می توانند باعث پارگی های کوچک در عضله شده و به مرور tennis elbow ایجاد نماید.

آناتومی  آسیب به تاندون در آرنج تنیس بازان 
این حرکات تکراری و یا فشار زیاد با دست می تواند هم در ورزش ایجاد شود مانند: تنیس، راکت بال، اسکواش، وزنه برداری و …

و هم می تواند در فعالیت های شغلی ایجاد شود مانند :  تایپ کردن ، دوخت و دوز ، نجاری ، نقاشی و … . همچنین می تواند در یک فعالیت تکراری طولانی مانند کار با پیچ گشتی و یا همزن دستی و …  ایجاد شود.

علائم:
علائم شامل درد و حساس شدن ناحیه خارجی آرنج است . یعنی درست جایی که تاندون مورد نظر می چسبد . همچنین درد می تواند به بالاتر یا پایین تر ناجیه اصلی نیز منتشر شود .با اینکه درد را شما در ناحیه آرنج خود حس می کنید ولی مشکل در هنگانم کار کردن با انگشتان و گرفتن اجسام ایجاد شده است مانند:

۱- بلند کردن جسم سنگین
۲- گرفتن اشیاء با فشار زیاد بین شست و انگشت سبابه و دوم مانند فشار زیاد بر خودکار هنگام نوشتن
۳- باز کردن تکراری در های سنگین
در بعضی موارد علائمی مانند ضعف در گرفتن اجسام و یا حتی علائم تیر کشنده تا اگشتان نیز دیده می شود.

تشخیص:
تشخیص این بیماری با معاینه دقیق علائم و تاریخچه گیری از بیمار است . البته برای رد کردن سایر بیماری ها استفاده از عکس رادیوگرافی و یا MRI نیز گاهی لازم است.

درد در ناحیه آرنج بیماران
درمان:

نکته خوشحال کننده این است که در بسیاری از موارد، آرنج تنیس بازان ( tennis elbow) خود ببه خود درمان می شود . فقط باید به دست خود استراحت کافی بدهید . استفاده از کیسه یخ در روزهای اولیه بیماری می تواند درد و التهاب را کاهش داده و روند بهبودی خود به خود را تسهیل کند.

 

 

استفاده از کیسه یخ برای درمان tennis elbow
۱- فیزیوتراپی:

اگر درد و التهاب با استراحت و ظرف چند روز برطرف نشد بهترین درمان برای آن فیزیوتراپی است . فیزیوتراپی به خصوص در مواردی که بیماری مزمن شده است ( چند هفته از شروع آن گذشته است ) درمان اصلی محسوب می شود . در فیزیوتراپی نیز بعد از معاینه با استفاده از دستگاه های الکتریکی مختلف و همچنین درمان های دستی که فیزیوتراپیست روی ناحیه انجام می دهد التهاب از بین رفته و ترمیم تاندون آسیب دیده شروع می شود.

فیزیوتراپی در بیماران tennis elbow
در بسیاری از موارد مزمن عضلات دست بیمار نیز به دلیل عدم استفاده از آن ها ، ضعیف شده اند که فیزیوتراپیست با ارائه تمرینات ورزشی مناسب این ضعف ا بر طرف کرده تا بیمار بتواند به زندگی عادی روزمره خود و یا شغل خود بازگردد درد درمان این بیماری باید صبور باشید تا کامل مشکل برطرف شود و نباید عجله کنید.

۲- استفاده از داروهای ضد التهاب:
استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ایبوبروفن و … نیز می تواند به کاهش علائم بیمار کمک کند . البته یادتان باشد این دارو ها نباید طولانی مدت استفاده شوند زیرا عوارض جانبی آن ها ( مانند ایجاد زخم و خونریزی )  بر بدن زیاد خواهد بود . معمولا  این دارو ها در چند روز اول بیماری می توانند موثر باشند و در موارد مزمن تر شاید تاثیری جز بر طرف کردن درد نداشته باشند و حتی گاهی استفاده طولانی از آن هی می تواند منجر به جلوگیری از درمان کامل شود.

۳-تزریق کورتون:
یکی دیگر از درمان های اولیه در فاز حاد تزریق کورتون در ناحیه است که البته با توجه اثرات جانبی آن فقط باید در ضورت لزوم استفاده شود . کورتون در دراز مدت اثر مثبتی بر بیماری نخواهد داشت.

۴- بریس:
استفاده از بریس یا آرنج بند نیز می تواند علائم را کاهش دهد و به بهبودی کمک کند . استفاده از بریس بهتر است با مشورت فیزیوتراپیست باشد زیرا استفاده طولانی مدت از آن می تواند منجربه ضعیف شدن عضلات دست شده و مشکلات را بیشتر نماید.

استفاده از بریس برای آرنج
۵- جراحی:

در موارد نادری که درمان های اولیه و به خصوص فیزیوتراپی جوابگو نیست و مدت زمانی طولانی ( ۶ ماه تا ۱ سال ) بدون موثر بودن درمان های دیگر گذشته است جراحی می تواند راه حلی برای خلاص شدن از درد باشد . در این جراحی قسمت تخریب شده تاندون برداشته می شود و مابقی تاندون را به استخوان متصل می کنند . البته یادتان باشد که برای عملکرد درست دست بعد از جراحی نیز باید دوره های فیزیوتراپی انجام شود تا کارآیی دست کامل شود.

پیشگیری از TENNIS ELBOW:
چند نکته مهم در پیشگیری از این بیماری وجود دارد:

۱- حتما وضعیت درستی هنگام کار کردت با دست به خود بگیرید. مثلا در تایپیست ها باید وضعیت قرارگیری دست بر روی کیبورد درست باشد.
۲- از انجام کارهای سنگین تکراری در دراز مدت بپرهیزید .مانند کار با پیچ گشتی ، باز کردن درب بطری های سفت و …
۳- حتما حین کار کردن فواصلی برای استراحت دادن به دستخود قرار دهید.
۴- اگر احساس کردید درد در آرنج شروع شده است حتما چند روز به دست خود استراحت دهید و از کیسه یخ روی ناحیه استفاده کنید.
۵- اگر احساس کردید که درد آرنج بیش از یک هفته ادامه پیدا کرده است حتما با فیزیوتراپیست خود مشورت نمایید تا بیماری مزمن نشود.
۶- همواره سعی کنید با انجام ورزش  عضلات دست خود را قوی نگه دارید تا کمتر دچار آسیب دیدگی در فعالیت های سنگین شوند.