پوکی استخوان چیست؟ درمان و علائم
پوکی استخوان موجب می شود استخوان ضعیف و شکننده شود، به طوری که در اثر زمین خوردن یا یک تنش ملایم مثل خم شدن یا سرفه کردن، دچار شکستگی شود. شکستگی های مربوط به پوکی استخوان، اغلب در نواحی باسن، مچ دست و یا ستون فقرات ایجاد می شود.

هدف کلینیک درمانی ما پیشگیری و درمان پوکی استخوان از طریق تحقیقات و مراقبت های بالینی می باشد. چنانچه فکر می کنید شما و یا یکی از اعضای خانواده تان مبتلا به بیماری پوکی استخوان هستید و یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارید، لطفا برای انجام معاینات و اقدامات درمانی لازم با ما تماس بگیرید.


علائم و نشانه ها پوکی استخوان
به طور معمول علائم پوکی استخوان در مراحل اولیه، هیچ نشانه ای وجود ندارد. اما با ضعیف شدن استخوان، ممکن است علایم و نشانه هایی ایجاد شود که شامل موارد زیر است:
•    کمر درد، در اثر شکستگی ستون مهره ها
•    کاهش قد به مرور زمان
•    خمیدگی حالت بدن
•    شکستگی استخوان ساده تر از حد انتظار

علل پوکی استخوان
استخوان های شما به طور پیوسته در حال بازسازی هستند یعنی استخوان قدیمی تخریب شده و استخوان جدید ساخته می شود.  وقتی که جوان تر هستید، بدن ساخت استخوان جدید را نسبت به تخریب استخوان قدیمی سریع تر انجام می دهد و در نتیجه جرم استخوان افزایش می یابد. اغلب افراد در اویل دهه ی ۳۰ زندگی خود به بیشترین میزان جرم استخوانی خود می رسند. با افزایش سن، جرم استخوان، سریع تر از تولید آن تخریب می شود.

شانس شما برای ابتلا به علایم پوکی استخوان ، تا حدی به جرم استخوانی که در جوانی اندوخته اید بستگی دارد. هر چه میزان جرم استخوان های شما بیشتر باشد، ذخیره استخوان بیشتری خواهید داشت و در نتیجه شانس ابتلای شما به پوکی استخوان با افزایش کمتر خواهد بود.

 

 

روش های درمان پوکی استخوان
روش های درمانی علت پوکی استخوان شامل موارد زیر می باشد:

تمرینات وزنه برداری
مصرف مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D
مصرف دارو
استروژن درمانی
بیس فسفونات ها
تعدیل دهنده های انتخابی گیرنده ی استروژن
هورمون پاراتیروئید
بیولوژیک تراپی
مگنت تراپی

مگنت تراپی (MRT)
مگنت تراپی، که با عنوان بیوانرژی تراپی نیز شناخته می شود، یک روش درمانی جایگزین به حساب می آید. در این روش از آهن رباهایی با اندازه و قدرت متفاوت استفاده می شود که بر روی بدن و به منظور کاهش درد و بهبود بیماری قرار داده می شود. آهن رباهای فلزی باریک به صورت تکی و یا چند تایی به بدن متصل می شوند.  می توان آن ها را به صورت گردنبند و یا دست بند استفاده کرد تا سر جای خود قرار بگیرند و یا به پدهایی چسباند و با استفاده از باند به دور مچ دست، بازو، مچ پا، زانو، پا و یا دور کمر پیچید. همچنین می توان از کفی کفش، پتو و چشم بند خواب مغناطیسی نیز استفاده کرد. بسته به نوع بیماری و نظر پزشک، از این آهن رباها می توان به مدت چند دقیقه و یا چند هفته استفاده کرد.

روند درمان پوکی استخوان
در حال حاضر، کلینیک ما، یکی از معدود کلینیک های کشور است که دارای تخت MRT می باشد. بیمار بر روی تخت دراز می کشد و بخشی از دستگاه بر روی ناحیه ی مبتلا به آرتروز کشیده می شود تا درمان شود. در حالی که دستگاه روشن است، بیمار به راحتی بر روی تخت دراز می کشد. هر جلسه درمان یک ساعت طول می کشد که بخشی از یک دوره ی ۳، ۵ و یا ۹ ساعته را تشکیل می دهد. این روش درمانی کاملا بدون درد است.  برخی بیماران احساس سوزن سوزن شدن را گزارش داده اند.

ایمنی
این دستگاه ها به طور کلی ایمن هستند و خطری برای بیمار ایجاد نمی کنند.

 جلوگیری (پیشگیری) از پوکی استخوان
رژیم غذایی  و کیفیت زندگی شما دو عامل مهم هستند که می توانید با کنترل آن ها، از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کنید. جایگزینی استروژن از دست رفته از طریق هورمون درمانی نیز می تواند مانعی قوی در برابر پوکی استخوان در زنان یائسه ایجاد کند.

رژیم غذایی
برای داشتن استخوان هایی قوی و سالم، به رژیم غذایی غنی از کلسیم در طول زندگی خود نیاز دارید. ویتامین D  نیز مهم است، چون بدن را قادر می سازد کلسیم موجود در مواد غذایی را جذب کند.

شیوه زندگی
داشتن یک شیوه ی زندگی سالم، می تواند میزان از دست دادن استخوان را کاهش دهد. یک برنامه ی ورزشی منظم را شروع کنید و از مصرف زیاد تنباکو و الکل پرهیز کنید. ورزش هایی مثل پیاده روی،  دویدن، ایروبیک و پیاده روی که عضلات شما را وادار به فعالیت بر خلاف نیروی جاذبه می کنند، بهترین تقویت کننده های استخوان هستند.