دندانپزشکی با لیزر
به طور کلی دندانپزشکی یکی از حیطه های پزشکی است که خیلی از افراد بی دلیل از آن ترس دارند و تا جایی که میتوانند از انجام امور دندانپزشکی سر باز میزنند،چرا که از درد و ورم های ناشی از درمان دندانپزشکی واهمه بسیاری دارند.
اما خوشبختانه امروزه با کمک روش لیزر در حیطه پزشکی دیگر خبری از ترس و دلهره نیست.همچنین خیلی از بیماری ها و اختلال های دندانپزشکی را میتوان با صرف کمترین زمان و درد درمان کرد.دکتر فراز تیموری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت در این باره توضیحات بیشتری را ارائه می دهند.

انواع لیزر در دندانپزشکی
لیزر های مورد استفاده در دندانپزشکی برای درمان بیماری های دهان و درمان عبارتند از :

لیزر اربیوم
دستگاه لیزر اربیوم تولید کشور آمریکا در راستای درمان های زیبایی لثه (لیفت لثه) ساخته شد. عدم خونریزی، درد و بخیه از مزایای استفاده از لیزر اربیوم می باشد. با استفاده از آن و با تنظیم خنک کنندگی و رطوبت در محل می توان حرارت را کنترل کرد و بر روی بافت نرم هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

استفاده از لیزر اربیوم در عمل لیفتینگ لثه از مهمترین کاربردهای آن محسوب می شود. تغییر شکل لثه و یا گام لیفت در محل لبخند و یا طرح لبخند فرد قابل انجام است که به طور ذاتی دارای لبخندهای گامی اسمایل هستند و با لبخند آنها قسمت زیادی از لثه دیده می شود.

از دیگر استفاده لیزر اربیوم ترمیم محل پوسیده می باشد. در این روند با کمک اربیوم و انجام بی حسی دندان توسط لیزر، بدون نیاز به هیچگونه تزریق، بدون ناراحتی بیمار در همان شرایط طبیعی با تاثیر لیزر بر سطح دندان پوسیدگی برداشته می شود.

لیزر دیود
تحول بزرگ در دندانپزشکی با ورود لیزر دایود یا دیود شروع شد. این نوع لیزر جزو لیزرهای خشک در دندانپزشکی محسوب می شود. به طور معمول سه نوع لیزر دیود وجود دارد که لیزرهای دیود 940 نانومتر نتایج مطلوب و بهتری را در دندانپزشکی به وجود می آورد.

متاسفانه دیود بر روی بافت سخت تاثیر چندانی ندارد و بیشترین تاثیر آن بر روی بافت های نرم است. اما با اینحال تاثیرات زیادی در بافت های نرم بدون انجام عمل های جراحی داشته است.

بیماری های لثه ای را به روش هایی مانند کورتاژ، پاک سازی دور ریشه و با کمک محلول های ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال و…  درمان می کردند، تاثیرات چندانی به چشم نمی آمد. حال این را تصور کنید افرادی توانایی انجام جراحی را نداشتند و مجبور به مراجعه هر دو تا سه ماه یکبار برای پاکسازی کامل شیارهای لثه داشتند.

اما لیزر دیود با وجود فیبرها یا درواقع فایبروبتیک های بسیار ظریف و همچنین بلندی و یا طول مختلف به داخل شیارهای لثه وارد می شود و یک درمان موثر برای این کار می باشد.

علاوه براین با کمک لیزر دیود می تواند رنگدانه های لثه ( سیاهی هایی که دارای منشاء ملانینی هستند) را به راحتی رفع کنید. با کمک این روش به طور تقریبی چهار هفته زمان نیاز است که لثه به رنگ طبیعی خود بازگردد.

 

 

لیرز دی اکسید کربن
تقویت دندان ها با کمک لیزر دی اکسیدکربن قابل انجام است. دی اکسید بعنوان لیزرهایی با طراحی ویژه با طول موج صحیح  با ترکیب شیمیایی مینای دندان را تغییر می دهد و باعث تقویت دندان می شود.
با ایجاد گرمای ناشس از لیزر لایه سطحی و رویی مینای دندان از هیدروکسی آپاتیت کربناته ی معمولی به هیدروکسی آپاتیت تغییر پیدا می کند و همین امر باعث می شود که مقاومت بیشتری نسبت به اسید تولید شده توسط باکتریها ایجاد شود.


کاربردهای دندانپزشکی با لیزر
جراحی بافت سخت و نرم، جرم گیری، آماده کردن مینا و عاج دندان برای درمان پوسیدگی و سوراخ شدن دندان، تشخیص پوسیدگی، تمیز کردن کانال ریشه در عصب‌کشی، لایه برداری (اچینگ)، تغییر ساختار کریستالی مینای دندان به منظور پیشگیری از پوسیدگی، سفید کردن دندان، درمان پریودنتال ، پر کردن دندان ، افزایش طول دندان ، لبخند لثه ایی ، فرنول ، اپولیس و درمان پری ایمپلنتایتیس از کاربردهای لیزر در دندانپزشکی محسوب می‌شود.

جراحی بافت نرم با کمترین درد و خونریزی
تقریبا تمام لیزر های شایع مورد کاربرد در دندانپزشکی با مکانیسم های مختلف قادر به برش بافت نرم هستند.برداشت ضایعات بافت نرم یا اصلاح فرم بافت نرم با لیزر قابل درمان است.لیزر ها با نفوذ به بافت نرم ضمن برش دادن آن،سبب انسداد عروق خونی ومهار گیرنده های درد در محل برش می شوند.
به همین دلیل بیشتر بیماران درد کمتری نسبت به روش جراحی معمولی تجربه میکنند. همچنین کار با لیزرهای بافت نرم ترمیم زخم را تسریع کرده و چون التهاب مختصری ایجاد میکند،تورم و ناراحتی پس از عمل نیز بسیار کمتر است.

کمتر از چهار روز آفت وتبخال را درمان کنید
لیزر یک درمان قطعی و جادویی برای این دو بیماری است.آفت یک بیماری موذی است که بسیاری از مواقع منشا نامشخصی دارد و علت آن ناشناخته است ، ولی با لیزر میتوان ۱۳ تا ۱۵ روه این بیماری را به سه یا چهار روز کاهش داد ، تبخال های بسیار گسترده و دردناک نیز به طرز معجزه آسایی بعد از یک تا دو روز بهبود می یابند. پس دیگر وحشت نداشته باشید! درمان را به لیزر بسپارید.

نقش لیزر در جراحی لثه
لیزر در جراحی لثه به منظور حذف بافت گرانولیشن یا عوامل محرک سطح ریشه و در جراحی افزایش طول تاج به منظور اصلاح بافت نرم و استخوان آلوئولار کاربرد دارد.البته این روش عمدتا در اقدام فکین که عرض استخوان بین دندانی کمتر است،گاربرد داشته و در نواحی خلفی فکین برداشت استخوان نیازمند کنار زدن فلپ و افزایش طول تاج به شکل کلاسیک است.

معایب و مزایای دندانپزشکی با لیزر چیست؟
* در مقایسه با روشهای سنتی استفاده از لیزر می تواند باعث کاهش درد شود بنابراین استفاده از داروهای بی حسی را کاهش می دهد.
* اضظراب و ناراحتی بیمار را کم می کند نسبت به وقتی که از دریل استفاده می شود.
* خونریزی و ورم کردگی را هنگام درمان بافت ها کاهش می دهد.
* آسیب رسیدن به دندانهای سالم را در حین کار کاهش می دهد.

مراقبت های لازم بعد از لیزر
استفاه از لیزر در جراحی ها نیز مراقبت هایی را به خود اختصاص میدهند اما دوره محافظت و مراقبت برای آن بسیار محدود و جزئی خواهد بود و با رعایت تنها چند نکته ظریف که از طریق متخصص به مراجعه کننده می رسد میتوان از نتیجه درمان راضی بود.