امروزه جراحی های زيبايی به اوج خود رسيده است و بخش زيادی از اين جراحی های زيبايی مربوط به حوزه دندانپزشكی است كه از آن به عنوان دندانپزشكی زيبايی ياد می شود. داشتن دندان های خوش فرم، منظم و با رنگ مناسب به يكی از دغدغه های جدی بسياری از افراد بدل شده است به طوری كه بخش زيادی از خدمات دندانپزشكی را به خود اختصاص می دهد.

خوشبختانه در طی سالهای گذشته به جهت فرهنگ سازی هايی كه صورت گرفته منجر به افزايش رعايت بهداشت دهان و دندان شده است به همين دليل ميزان آسيب هايی از قبيل پوسيدگی و خرابی دندان كاهش چشمگيری يافته است. از همين رو اغلب مراجعه كنندگان خواستار دريافت خدماتی هستند كه در حوزه دندانپزشكی زيبايی قرار می گيرد. در حوزه دندانپزشكی زيبايی ها فعاليت های زيادی صورت گرفته كه منجر به ابداع متدها و روش هايی شده كه با استفاده از آن ها می توان بخش زيادی از مشكلات از جمله بدرنگی، بدفرمی، شكستگی، ترک و… را ترميم كرد.

متاسانه در طی سالهای اخير به دليل استقبال بالای جامعه از خدمات دندنپزشكی زيبايی، عده ای كه تخصص لازم را ندارند اقدام به تاسيس مراكزی جهت ارائه خدمات در اين زمينه كرده اند كه منجر به آسيب هايی به مراجعه كنندگان شده است لذا لازم است كه حتما خدمات دندانپزشكی را از مراكز معتبر دريافت كرد. فراموش نكنيد كه دندانپزشكی زيبايی يک علم و تخصص است و صرفا در محيط های دانشگاهی با صرف زمان جندين سال می توان اين تخصص ها را فرا گرفت.

طرح لبخند
يكی از موضوعات اصلی در حوزه دندانپزشكی زيبايی كه به نوعی شاكله اصلی اين بخش از دندانپزشكی محسوب می شود اصلاح طرح لبخند است. اصلاح طرح لبخند نيازمند اقدامات خاص و متنوعی است كه با توجه به شرايط هر فرد صورت می گيرد به علاوه اينكه برای اين كار روش های مختلفی وجود دارد. در مسئله طرح لبخند چند نكته مدنظر است كه اولی رنگ دندان هاست، در واقع اصلاح رنگ دندان ها از جمله اقداماتی است كه در اين زمينه صورت می گيرد. موضوع بعدی نامنظمی دندان هاست كه تاثير بسيار بدی روی لبخند افراد دارد به همين جهت يكی از اقدامات ديگری كه در اين زمينه انجام می شود نظم بخشيدن به دندان هاست. يكی ديگر از مشكلاتی كه در خصوص دندان ها مطرح است فاصله بين دندان هاست كه بايد ترميم شود.

در واقع در اصلاح طرح لبخند مواردی كه گفته شد اصلاح می شود كه البته موارد فوق بخشی از اين موارد است و مشكلاتی از جمله شكستگی و ترک خوردگی دندان ها هم اصلاح می شود.

برای اصلاح طرح لبخند عمدتا از دو روش بليچينگ و لامينيت استفاده می شود. اگر مشكل صرفا بدرنگی دندان ها باشد معمولا از روش بليچينگ استفاه می شود كه با استفاده از اين روش رنگ دندان ها به رنگ اصلی يعنی سفيد صدفی باز می گردد. نكته ای كه در مورد بليچينگ مطرح است پايين بودن قيمت آن به نسبت لمينيت است.

در خصوص لمينيت هم در مقالات قبلی مفصل بحث شده لذا در اينجا صرفا به بيان نكات كلی اكتفا می كينم؛ لمينيت دارای دو نوع سراميكی و كامپوزيتی است، در اين روش همه مشكلات مربوط به زيبايی دندان از جمله رنگ، فاصله، نظم و.. اصلاح می شود و يكی از روش های بسيار پرطرفدار در اصلاح طرح لبخند به شمار می رود. لمينيت يكی از روش ها و متدهای اصلی در دندانپزشكی زيبايی محسوب می شود به طوری كه بيتشر ارائه خدمات زيبايی در اين زمينه است.

يكی ديگر از كارهايی كه در دندانپزشكی زيبايی مرسوم است ايمپلنت دندان است كه اين روش يكی از مطمئن ترين روش ها برای جايگزين كردن دندان های از دست رفته است. ايمپلنت از جمله روش هايی است كه علاوه بر كاركرد زيبايی كاركرد درمانی هم دارد و صرفا با هدف زيبايی صورت نمی گيرد. در خصوص شرايط سنی ايمپلنت هم بايد گفت كه اين روش معمولا از سن ۱۸ سالگی به بعد قابل انجام است.

همان طور كه گفته شد امروزه دندانپزشكی زيبايی اهميت بسياری يافته است و عمدتا مراجعات در همين زمينه است. موارد گفته شده در بالا بخش اصلی دندانپزشكی زيبايی شامل می شود به طوری كه عمده خدمات ارائه شده در حوزه های گفته شده در بالاست.