ایمپلنت کردن مزیت‌های زیادی برای افراد دارد اما هم‌ زمان نیازهای مراقبتی خاصی لازم است تا از آسیب دور باشند. درصورتی‌که به‌خوبی از ایمپلنت مراقبت نشود (به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی) ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل در این مقاله نحوه مراقبت از ایمپلنت به طور کامل توضیح داده شده است پس تا انتها همراه ما باشید.

 

 

مراقبت از ایمپلنت


نکات زیر به شما کمک می‌کند بهتر از ایمپلنت محافظت کنید. بادقت آن‌ها را مطالعه کنید تا در آینده مشکلی برای شما ایجاد نشود.

1- از مسواک نرم و نایلونی استفاده کنید

مسواک زدن برای هم برای سلامت دندان مهم است و هم برای افزایش طول عمر ایمپلنت. مسواک خشن و زبر باعث می‌شود روی سطح ایمپلنت خراش ایجاد شود. توصیه می‌شود از یک مسواک نرم استفاده کنید و البته فراموش نکنید باید همه جای دندان‌ها را تمیز کنید. ترجیحاً از مسواک برقی نیز استفاده نکنید.

2- نخ دندان بکشید

هرچقدر از اهمیت نخ دندان بگوییم کم است. زمانی که مواد غذایی وارد فضای بین دندان‌ها شوند فرصت مناسبی برای تکثیر باکتری ایجاد می‌شود. باکتری‌ها کار خود را به‌سرعت شروع می‌کنند بنابراین نباید به آن‌ها فرصت بدهید. همیشه نخ دندان همراه خود داشته باشید و فضای بین دندان‌ها را تمیز نگه دارید. فعالیت باکتری می‌تواند هم باعث پوسیدگی دندان و هم آسیب به ایمپلنت شود.

زمان نخ دندان کشیدن به یک نکته مهم توجه کنید. اطراف ایمپلنت نخ دندان نکشید زیرا مانند یک دندان طبیعی نیست که لثه محکم به آن چسبیده باشد. سعی کنید عمق نخ دندان کشیدن شما کم و در حد اعتدال باشد.

3- غذای درست را انتخاب کنید

مواد غذایی سفت باعث می‌شوند به دندان‌های شما آسیب برسد و فرقی نمی‌کند که دندان طبیعی یا پروتز (ایمپلنت دندان) باشد. موادی مانند یخ، هویج و مانند آن ممکن است احتمال آسیب را بیشتر کند. برای غذا خوردن آن را ریز کنید و به‌آرامی بجوید. مواد چسبناک مانند شیرینی، آب‌نبات و مانند آن هم همین خاصیت را دارند و می‌توانند باعث آسیب شوند.

4- از خمیر دندان مناسب استفاده کنید

نحوه مراقبت از ایمپلینت به روش درست، ارتباط زیادی با خمیر دندان مناسب دارد. خمیردندان برای ضدعفونی‌کردن و پاکیزه نگه‌داشتن دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. خمیر دندانی که برای سفیدی بیشتر استفاده می‌شود در دسته محصولات ساینده قرار می گیرد. استفاده از آن‌ها باعث از بین‌رفتن ایمپلنت می‌شود. علاوه بر خمیردندان، دهان‌شویه یا هر محصول دیگری که برای مراقبت از دندان‌ها استفاده می‌کنید باید مناسب باشد. منظور این است که علاوه‌بر پاکیزه نگهداشتن، خاصیت سایندگی نداشته باشد.

5- سیگار و الکل را کنار بگذارید

برای بهبودی ایمپلنت نیاز به چند ماه زمان است و مصرف سیگار در این فرایند مشکل ایجاد می‌کند. علاوه‌براین، مصرف سیگار به‌طورکلی نیز برای سلامتی دندان‌ها زیان‌آور است. الکل نیز همین خاصیت را دارد یعنی می‌تواند درمان کامل را به تعویق بیندازد.

6- معاینه منظم

سعی کنید در سال دو بار به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات با یک مراجعه ساده مشکلات کوچکی که ممکن است در آینده مشکل‌ساز شوند از بین می‌رود. با این کار هم هزینه شما کمتر می‌شود و هم عمر ایمپلنت طولانی‌تر می‌شود.

7- غذای سرد و غذای گرم را با هم نخورید

همه ما می‌دانیم که سردوگرم شدن چه ضررهای جبران‌ناپذیری برای دندان‌ها دارد. برای ایمپلنت نیز همین‌طور است بنابراین حتماً بین غذای سردوگرم فاصله زمانی بگذارید. دقت داشته باشید که محیط دندان به‌طورکلی گرم است و غذای خیلی سرد برای آن آسیب ایجاد می‌کند.

 

نتیجه‌گیری درباره نحوه مراقبت از ایمپلنت
ایمپلنت‌ها مانند یک دندان واقعی نیستند بنابراین گاهی بیشتر از یک دندان نیاز به مراقبت دارند. نکاتی که در این مطلب بیان شد به شما کمک می‌کند تا عمر ایمپلنت را طولانی‌تر کنید. برخی از این نکات مانند رعایت بهداشت عمومی بود و در همه شرایط باید آن را رعایت کنید.