یکی از مسائلی که غذا خوردن و صحبت کردن ما را با مشکل روبرو میسازد، آفت دهان “Aphthous stomatitis” میباشد که معمولاً با درد همراه است. مسلماً آفت دهان برای هیچ کس خوشایند  نیست و می تواند باعث ناراحتی شود.

آفت دهان معمولاً به گونه ای است که پس از مدتی خود به خود خوب می شود و این طور نیست که در صورت عدم درمان، اوضاع وخیم‌تر شود. اما به دلیل درد و سوزشی که در این ناحیه احساس می‌شود و غذا خوردن و صحبت کردن را با مشکل روبرو میسازد! فرد مبتلا، به فکر درمان آن خواهد افتاد. درمان آفت دهان به دو شکل درمان گیاهی و دارو درمانی صورت می‌گیرد، که در این مقاله به درمان گیاهی آفت دهان پرداخته شده است.

 


همانطور که گفته شد، آفت دهان پس از مدتی به خودی خود خوب می شود و نیازی به مراجعه به دندانپزشکی ندارد. اما با توجه به مشکلاتی که برای افراد مبتلا به آن ایجاد میکند، افراد را به فکر درمان میاندازد. درمان آفت دهان از طریق چندین و چند روش خانگی و گیاهی موجود است که به آنها خواهیم پرداخت. اما قبل از آن به تعریف آفت دهان و علت به وجود آمدن آن می پردازیم.

آفت دهان چیست و چرا اتفاق می افتد؟


آفت دهان بیماری است که معمولاً به شکل زخم های گرد و نه چندان بزرگ در قسمت داخلی دهان نمایان می شود.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آفت دهان به چه علت رخ میدهد. اما طبق نظریه هایی که افراد متخصص در این زمینه ارائه می دهند، آفت دهان معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که به دلایل نا معلومی سیستم ایمنی بیمار از وجود یک مولکول ناشناخته خبر می دهد. در نهایت وجود این مولکول باعث حمله لنفوسیت “Lymphocytes” میشود که خود را به شکل زخم هایی در دهان نشان میدهد. البته این مسئله می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد. مثلا حساسیت به یک ماده غذایی.

در بیشتر موارد این مسئله جدی نیست و خطری را به دنبال ندارد، اما از آنجایی که آفت دهان یک مسئله ناراحت کننده است باید هرچه سریعتر در صدد رفع آن برآمد.

همچنین میزان شیوع ابتلا به آفت دهان، در بین زنان بیشتر از مردان می باشد.

 

 

روش های موجود در درمان گیاهی آفت


در قسمتی از این مقاله خاطرنشان کردیم که علت دقیق آفت دهان مشخص نیست، اما این به این معنی نیست که درمانی نیز برای این بیماری وجود ندارد. بلکه برعکس، راههای زیادی وجود دارد که از طریق آن میتوان به درمان آفت دهان پرداخت و با این کار به درد نیز پایان داد.

همانطور که میدانید معمولاً داروهای گیاهی از عوارض و خطر بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمیایی برخوردار هستند. همچنین از آنجایی که آفت دهان مشکلی بسیار بزرگی نمیباشد، بهتر است که برای درمان به داروهای گیاهی رجوع کرد. در ادامه این مقاله به بررسی چند داروی گیاهی و تاثیر آن در درمان آفت دهان میپردازیم.

 

درمان آفت با عسل!


یکی از موثرترین روش ها جهت درمان آفت دهان، استفاده از عسل می باشد. جهت انجام این کار در ابتدا محل زخم را به تمیزی شسته و خشک نمایید. سپس می توانید مقداری عسل را روی زخم بمالید و اجازه دهید برای مدتی روی زخم بماند. بعد از گذشت کمی زمان می توانید نسبت به شستشوی دهان خود اقدام نمایید.

درمان گیاهی با ریحان


ریحان از جمله گیاهانی می باشد که دارای خاصیت ضد میکروبی است و از این جهت می‌تواند به درمان آفت دهان کمک کند. بنابراین جهت رفع آفت دهان روزانه دو تا سه بار برگ ریحان تازه مصرف کنید. البته باید توجه داشته باشید که برگ ریحان را به گونه ای مصرف کنید که با زخم تماس داشته باشد.

خواص سرکه سیب برای رفع آفت


از آنجایی که سرکه سیب دارای آنتی بیوتیک طبیعی می باشد، استفاده از آن می‌ تواند یکی از بهترین روش ها جهت درمان آفت دهان باشد.

درمان آفت بادرنجبویه


یکی از مسائلی که می‌تواند باعث تسریع روند بهبود آفت دهان شود، اضافه کردن مقداری بادرنجبویه به خمیر دندان می باشد.

خواص تخم گشنیز


از آنجایی که گشنیز خاصیت آنتی باکتریایی دارد، در درمان آفت دهان بسیار کمک کننده است. جهت این کار باید تخم گشنیز را بجوشانید و اجازه دهید سرد شود. روش استفاده از این محلول مانند دهانشویه می باشد.

روغن میخک


یک پارچه تمیز را به کمی روغن میخک آغشته نمایید و مدت زمان ۵ دقیقه آن را روی زخم نگه دارید.

پودر زردچوبه هم برای درمان موثر است!


برای استفاده از زردچوبه جهت درمان آفت دهان باید پودر آن را با مقداری گلیسیرین مخلوط نمایید و خمیر ایجاد شده را روی زخم قرار دهید.

استفاده از روغن فندق


یک پارچه تمیز را به کمی روغن فندق آغشته نمایید و اجازه دهید برای مدت کوتاهی روی زخم بماند.

آب پرتقال بنوشید!


یکی از دلایل احتمالی آفت دهان، کمبود ویتامین C می باشد. از این رو میتوانید با مصرف روزانه ۲ تا ۳ لیوان آب پرتقال به بهبود آفت دهان کمک کنید.

 

آفت دهان مسری است؟


همانطور که در ابتدا گفته شد، عوامل نا شناخته ای سبب ایجاد آفت دهان می شود. حتی ممکن است که سیستم خود ایمنی تشکیل دهنده ی آفت شود. با این حال آفت ها مسری نیستند. این ضایعه معمولا در حدود یک هفته تا 10 روز  به خودی خود درمان می شود. اما شما می توانید با استفاده از درمان گیاهی آفت دهان خود را زود تر درمان نمایید.

درصد شیوع آفت ها در میان زنان بیشتر از مردان است و در آمار کلی ممکن است بیش از 50% مردم را درگیر نماید.