اگر شما به زگیل تناسلی یا اچ پی وی مبتلا شده اید باید این نکته را بدانید که در حال حاضر درمان قطعی زگیل تناسلی وجود ندارد. در واقع این ویروس در بدن شخص مبتلا می ماند ولی میتوان با استفاده از روش هایی علایم این بیماری را کنترل و از بین برد. در این مقاله با زگیل تناسلی آشنا خواهیم شد و به توضیح راه های درمان علایم این بیماری خواهیم پرداخت.
 


 

زگیل تناسلی چیست؟


زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که توسط ویروس اچ پی وی ایجاد میشود. امروزه یکی از رایج ترین بیماری های جنسی بیماری زگیل تناسلی است. ایجاد بافت های نرم روی ناحیه تناسلی از مهمترین نشانه های این بیماری است.
این بیماری برای زنان خطرناک تر است زیرا ممکن است باعث بروز سرطان دهانه رحم شود اما این بیماری به خودی خود ماهیت غیر سرطانی و خوش خیم دارد.

 


درمان زگیل تناسلی چیست؟


همان طور که گفته شد زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد و در صورت درمان نیز ممکن است مجدد بروز کند ولی با روش های مختلفی می شود ضایعات این بیماری را از بین برد. بهترین روش ها در درمان قطعی زگیل تناسلی در زیر گفته شده:

1. استفاده از محلول پدوفیلین

استفاده مداوم از این محلول به مدت تعیین شده باعث از بین رفتن ضایعات حاصل از این بیماری خواهد شد.

2.منجمد کردن

یکی از بهترین و ارزانترین روش های رفع زگیل تناسلی استفاده از انجماد کردن و سرما است. ممکن است در ابتدا درمان شاهد تاول های کوچک باشید که به مرور زمان رفع خواهند شد.

3.استفاده از لیزر

با استفاده از لیزر میشود در عمق بیشتری نفوذ کرد و زگیل تناسلی را به طور جدی تری نابود کرد. البته در این مورد مراجعه به مرکز خوب از مهمترین نکات است تا بدون درد و آسیب به بافت پوست این عمل صورت گیرد.

4.عمل جراحی

اگر ضایعات بزرگ باشند یا روش های فوق روی آن ها تاثیر زیادی نداشته باشد عمل جراحی آخرین راه برای برداشتن زگیل تناسلی از روی پوست است.

 


 

درمان خانگی زگیل تناسلی
 

علاوه بر روش های کلینیکی میتوان از روش های خانگی هم برای جلوگیری از انتشار این بیماری و تسریع روند بهبود استفاده کرد.

1.درمان با سرکه سیب

سرکه سیب در درمان قطعی زگیل تناسلی همانند اسید عمل کرده و ویروس را میکشد.

2.درمان با سیر

با گذاشتن عصاره سیر بر روی ضایعات زگیل تناسلی می توانید روند درمان آن را تسریع بخشید.

3.درمان با روغن درخت چای

همانطور که می دانید این محلول خاصیت ضد قارچی دارد به همین دلیل می تواند در درمان قطعی زگیل تناسلی کمک کننده باشد.

4.درمان با زرد چوبه

زرد چوبه علاوه بر خواص بسیاری که دارد می تواند التهاب زگیل تناسلی را کنترل کرده و در ضدعفونی کردن و جلوگیری از انتشار آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

5. درمان با پیاز

پیاز یک ضد میکروب قوی است از همین رو می تواند از منتشر شدن زیاد ویروس اچ پی وی جلوگیری کند. هم چنین چون جریان خون را تقویت میکند باعث التیام ضایعات می شود. ترکیب آن با نمک می تواند یک درمان معجزه آسا برای این مشکل باشد.

6.درمان با آناناس

آنزیم بروملین که در آناناس وجود دارد میتواند در درمان بیماری هایی مانند اگزما و پسوریازیس و زگیل تناسلی بسیار مفید باشد.

 


 

عوارض زگیل تناسلی در زنان
 

اگر زگیل تناسلی درمان نشود و ویروس در بدن شخص گسترش پیدا کند،می تواند موجب سرطان دهان رحم شود.
االبته این نکته را در نظر داشته باشید که که فقط انواع خاصی از این ویروس خطرناک هستند. هم چنین ابتلا به زگیل تناسلی ممکن است در زمان زایمان مشکل هایی به وجود بیاورد. امکان بزرگ شدن و مسدود کردن مجاری ادرار وسخت شدن عملیات ادرار از جمله این مشکلات است.
هم چنین به هیچ عنوان زایمان طبیعی پیشنهاد نمی شود زیرا این بیماری کاملا مسری است و ممکن است به نوزاد منتقل شود.

 


عوارض زگیل تناسلی در مردان


زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد که فقط انواع نادری از آن ها خطرناک هستند که می توانند در مردان موجب سرطان تناسلی و مقعد شود. بیشترین راه شایع انتقال این بیماری رابطه جنسی است به همین دلیل سرطان مقعد بیشتر در مردانی رخ میدهد که با همجنس خود رابطه داشته باشند. به این نکته دقت شود که استفاده از کاندوم به تنهایی روش موثری برای جلوگیری از این بیماری نیست زیرا ممکن است ویروس آن در نواحی خارج از منطقه پوشش کاندوم وجود داشته باشد.
البته در افرادی که سیستم ایمنی بدن قوی دارند ابتلا به این بیماری با احتمال کمتری همراه است.

 



سخن پایانی

همانطور که گفته شد هنوز درمان قطعی زگیل تناسلی شناخته نشده . متاسفانه در صورت درمان ضایعات هم چنان این ویروس در بدن شخص باقی می ماند و ممکن است مجدد بروز کند. دقت کنید که رایج ترین طریق انتقال این ویروس رابطه جنسی است پس قبل از برقراری رابطه از سلامت شخص مطمئن شوید. هم چنین واکسن گارداسیل یک راه ایمن برای جلوگیری از انواع خطرناک این بیماریست پس از تزریق آن غافل نشوید.