در زمان قدیم به دلیل بزرگ بودن خانه ه و ویلایی بودن آن ها معمولا خود افرا فرش ها را در حیاط خانه می شستند اما این روز ها به دلیل آپارتمان نشینی این کار میسر نیست، همچنین شستشوی فرش در کارخانه های قالیشویی از مصرف آب صرفه جویی می شود زیرا برای شستشو از آب شهری استفاده نمی کنند.
همچنین استفاده از ماشین آلات و شوینده های تخصصی باعث بهتر شسته شدن فرش ها می شود.

خدمات قالیشویی:
شستشوی فرش ماشینی
شستشوی فرش دستبافت
خشکشویی مبلمان
شستشوی موکت

شستشوی فرش ماشینی:
از آنجایی که فرش ماشینی از الیاف مصنوعی و پلاستیکی ساخته شده و کثیفی ها و گرد و خاک را به خود جذب می کند در نتیجه برای شستشو باید از موادی استفاده شود که باعث تغییر رنگ بافت فرش نشود.
و همچنین استفاده از دستگاه های مدرن امکان آسیب رسیدن به فرش را به حداقل می رساند.

شستشوی فرش دستبافت:
فرش خای دستباف به دلیل استفاده از تار و پود و الیاف طبیعی بهتر است به جای استفاده از ماشین آلات، این فرش ها در کارخانه به روش سنتی شسته شوند تا آسیبی به فرش ها وارد نشود. به همین دلیل شستشوی فرش ها باید توسط افراد ماهر، آموزش دیده و با تجربه انجام شود.

قیمت شستشوی فرش ماشینی و دستبافت:
قیمت قالیشویی بستگی به نوع فرش و موادی دارد که برای شستشوی فرش استفاده می شود. قیمت شستشوی فرش ماشینی نسبت به فرش دستبافت پایین تر است. برای فرش های دستبافت، گل ابریشم و ابریشم از مواد نانو استفاده می شود که موجب تغییر رنگ فرش نشود و هزینه آن به ازای هر متر مربع بیشتر می شود. برای شستشوی فرش ها می توانید اعلا شویی را انتخاب نمایید تا از مواد بهتری برای شستشوی فرش ها استفاده شود.

قیمت شستشوی فرش ماشینی از 12 هزار تومان شورع می شود و برای فرش دستبافت از 45 هزار تومان شروع و تا 100 هزرا تومان می شود.

نگهداری از فرش بعد از شستشو در قالیشویی:
بعد از شستشوی فرش باید تئجه شود که فرش مجدد لک و کثیفی به خود نگیرد و شرایط خشک شدن فرش به صورتی باشد که فرش دفرمه نشود

شستشوی فرش به روش دستی:
در شستشوی فرش به روش دستی ابتدا فرش را جارو کرده تا همه گرد و غبار و آشغلل های فرش گرفته شد و سپس با فشار آب بالا فرش را خیس کرده و مواد شوینده، روی فرشته ریخته می شود و سپس با دست شسته می شود. فقط در زمان خشک کردن فرش از خشک کن استفاده می شود.

شستشوی فرش به روش نیمه اتوماتیک:
در این روش نیمی از کار به روش اوتوماتیک و نیمی به صورت دستی انجام میشود. به این صورت که مرحله جارو کشی و خیس کردن فرش به صورت دستی انجام می شود و برای مرحله فرچه کشی از فرچه های اتوماتیک استفاده می شود که توسط متصدی روی فرش کشیده می شود. از مرایای روش نیمه اتومات نسبت به روش دستی سریع تر انجام می شود.

شستشوی فرش به روش تمام اتوماتیک:
در این روش صفر تا صد شستشوی فرش به صورت اتوماتیک انجام می شود به این صورت که فرش روی ریل پهن می شود و با استفاده از تسمه داخل دستگاه می شود و سپس مرحله شتشو انجتم می شود. همچنین برای خشک کردن فرش نیز به صورت مکانیزه و در دستگاه انجام می شود.

 

چگونه بهترین قالیشویی را انتخاب نماییم:

شاید مواردی مثل قیمت ارزان یا قالیشویی با سرویس رایگان برایتان مهم باشد، این موارد اهمیت دارد تا زمانی که کیفیت خدمات کاهش پیدا نکند. حتما در نظر داشته باشید برای انتخاب قالیشویی، حتما ضمانت کتبی داشته باشند تا در صورت خسارت به فرش ها هزینه آن به عهده شما نباشد. قالیشویی هایی که ضمانت ندارند درواقع بی مسئولیتی مواد مصرفی و خدمات خود را بر عهده مشتری می اندازند، پس این مورد با توجه به قیمت بالای فرش ها بسیار حائز اهمیت است. همچنین زمانی را که برای تحویل فرش مشخص می کنند باید در قرار داد یا فاکتور ذکر شود، زمان نگهداری از فرش بیش از 5 روز خلاف قانون اتحادیه قالیشویی می باشد.

اکثر قالیشویی ها هزینه حمل و نقل را دریافت می کنند چون هزینه ی زیادی را برای کارخانه قالیشویی به همراه دارد. اما برخی از قالشویی ها برای جذب مخاطب خدامت قالیشویی با سرویس رایگان را ارائه می دهند.
در سایت برترین ها می توانید لیست تعدادی از بهترین قالیشویی های تهران را مشاهده نمایید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.