متینی: کار دیگر از صداوسیما هم گذشته و تبلیغات و آموزش‌های کنکور به شکل گسترده‌تری در فضای مجازی انجام می‌شود. الان مجموعه‌ای وجود دارد که بدون مجوز با گروهی از اساتید خوب به شکل مجازی کلاس برگزار می‌کند و سرمایه‌گذارش از دوستان‌مان است. این مجموعه چند استودیو حرفه‌ای دارد که آموزش معلمان در آن فیلمبرداری می‌شود. در سال اول این موسسه ۷۰۰هزار تومان از دانش‌ آموزان پول می‌گرفت، امسال این مبلغ را به ۸ میلیون تومان تبدیل کرده است. با این مبلغ هزاران دانش‌آموز از کل کشور ثبت‌نام کردند و کمتر کسی است که از این مجموعه استفاده حرفه‌ای می‌کند.
 


این‌ مجموعه‌ها باهوش هستند، آن‌ها جای صداوسیما در بیلبوردهای شهر هزینه می‌کنند و از معلمان باسوادی هم استفاده می‌کنند تا کار حرفه‌ای ارائه بدهند. اما مسئله این است که این یک کار حرفه‌ای صنعتی و برای درآمدزایی است.
دماوندی: این فضا در دوره کرونا و آموزش مجازی به وجود آمد اما مطمئنم حتی زمانی که آموزش حضوری شود این فضا تعطیل نمی‌شود و بلکه پررنگ‌تر می‌شود.ما به عنوان متولیان این کار می‌گوییم که آموزش آنلاین هیچ فایده‌ای ندارد. این مجموعه طوری تبلیغ می‌کند که دانش‌آموز در یک مدرسه عادی ثبت‌نام کند و کنارش در این مجموعه هم باشد. چطور ممکن است که موسسه آموزشی دانش‌آموزان را به شکل مالی وسوسه کنند؟
واقعا شکل آموزش در ایران عوض شده است و افراد اصلی و تصمیم‌گیر به شکلی رفتار می‌کنند که نشان می‌دهد بخش اصلی آمورش مالی است.
 


یک زمانی در بازار مالی آموزش فقط به مدارس غیرانتفاعی اشاره می‌شد الان با این همه رقیب و موسسه جدید وضعیت تغییر کرده است؟

متینی: اگر این کار سود نداشت، خیلی از مدارس به دنبال ساخت یک شعبه جدید نبودند.

تقریبا همه در سیستم مخالف این روند آموزش هستند، چطور است که همه آن‌ها خودشان بخشی از این آموزش صنعتی هستند؟

دماوندی: این افراد آنقدر تاثیری ندارند که بخواهند با این قضیه مقابله کنند، همچنین وضعیت طوری است که اگر کسی بخواهد شروع به انتقاد کردن کند به راحتی از سیستم خارج می‌شود. معلمی به همین دلایل که اشاره کردید با مدرسه‎‌ای دچار مشکل شد، این مدرسه به تمام مدارس دیگر در منطقه گفت که این معلم را نگیرید و آن فرد طرد شد.