مزونیدلینگ برای درمان چه آسیب‌هایی استفاده می‌شود؟


شادابی، طراوت و زیبایی پوست در دوران جوانی ویژگی است که بسیاری از افراد دوست دارند که آن را برای مدتی طولانی حفظ کنند و در سنین بالاتر پوستی صاف و یکدست داشته باشند. به همین دلیل افراد ممکن است روش‌های مختلفی را برای رفع چین و چروک‌های پوست به کار بگیرند. یکی از جدیدترین این روش‌ها که می‌تواند برای جوان‌سازی پوست استفاده شود، مزونیدلینگ است. روشی که از ترکیب دو روش دیگر برای جوان‌سازی پوست ترکیب‌شده و مزیت‌های هر دو روش را با هم دارد.

مزونیدلینگ نه تنها یک روش موثر برای جوانسازی پوست است بلکه با استفاده از این روش می‌توان به رشد موها نیز کمک کرد و مانع ریزش آن‌ها شد. در مزونیدلینگ مو روند تولید الاستین سریع‌تر می‌شود و به همین دلیل موها دوباره استحکام و زیبایی خود را به دست می‌آورند.

ازآنجایی‌که این روش شیوه‌ای نسبتا جدید برای رفع مشکلات پوست و مو است، نقاط ابهام زیادی در خصوص آن وجود دارد. بسیاری از افراد حتی از شیوه انجام این روش نیز مطلع نیستند و نمی‌دانند که با انجام این کار دقیقا چه اتفاقی برای پوست یا موی آن‌ها رخ می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود که هر شایعه و حرفی را درباره آن باور کنند. بنابراین از انجام این کار می‌ترسند و ترجیح می‌دهند از روش‌های شناخته‌شده‌تری برای جوان‌سازی پوست و زیبایی موی خود استفاده کنند. در ادامه این مطلب اطلاعاتی جامع و کامل در خصوص مزونیدلینگ به شما ارائه می‌دهیم تا با آگاهی بیشتری برای جوان‌سازی پوست و موی خود اقدام کنید.
 

 

مزونیدلینگ چیست؟


کلمه مزونیدلینگ از ترکیب دو کلمه مزو و نیدلینگ تشکیل شده است. همین موضوع نشان می‌دهد که این روش یکی از روش‌های ترکیبی برای جوان‌سازی پوست و مو است. مزونیدلینگ ترکیبی از روش‌های مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که هر دو از روش‌های متداول برای جوان‌سازی پوست و مو هستند. در مزونیدلینگ مو کوکتل‌های مزوتراپی از طریق سوزن‌های میکرونیدلینگ وارد پوست می‌شوند و با نفوذ به بافت‌های آسیب‌دیده آن‌ها را درمان می‌کنند.

استفاده از مزونیدلینگ برای پوست باعث تسریع روند تولید کلاژن در پوست می‌شود. این موضوع انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی پوست را به آن برمی‌گرداند و باعث رفع چین و چروک‌ها و جوان‌سازی پوست می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که مزونیدلینگ یکی از روش‌های پیشرفته برای درمان پیری پوست و آسیب‌های آن است. اگر داروهای مخصوص با استفاده از این روش به پوست سر تزریق شوند، سلول‌های تولیدکننده الاستین و فولیکول‌های مو را تحریک می‌کنند تا رشد موها بیشتر شود. این روش با تقویت ریشه موها نیز باعث محکم شدن موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها خواهد شد.


 

در مزونیدلینگ پوست دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟


برای انجام مزونیدلینگ پوست از سیستم سوزنی دیجیتال استفاده می‌شود. این دستگاه دارای تعداد زیادی سوزن‌های ریز و بسیار ظریف است که داروهای مخصوص از طریق آن‌ها به پوست تزریق می‌شوند. پیش از شروع درمان با این روش، پزشک با استفاده از پمادهای بی‌حسی یا بعضی داروها محل درمان را بی‌حس می‌کند. البته نسبت به روش مزوتراپی درد این روش بسیار کمتر است. اما برای به حداقل رساندن درد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

س از مرحله بی‌حسی کوکتل‌های مزوتراپی در سیستم سوزن دیجیتال قرار می‌گیرند. پزشک با توجه به سن بیمار، نوع پوست، میزان آسیب و محل درمان مقدار دارو و عمق نفوذ سوزن‌ها را تنظیم می‌کند. همچنین مدت‌زمان درمان نیز با توجه به همین موارد تعیین می‌شود. پس از قرار دادن این سیستم بر روی پوست، سوزن‌ها وارد پوست شده و معمولا در ناحیه میانی درم و اپیدرم قرار می‌گیرند. محل ورود و قرارگیری سوزن‌ها در این روش میکروپانچ نامیده می‌شود که از طریق آن داروها وارد پوست می‌شوند. ورود این داروها به پوست باعث تحریک کلاژن‌ها و رفع اثرات پیری پوست می‌شود.

تعیین تعداد جلسات موردنیاز برای انجام مزونیدلینگ به شدت و نوع آسیب، نوع پوست، سن فرد و ناحیه درمان بستگی دارد. پزشک در جلسات مشاوره بیمار را به‌طور کامل معاینه می‌کند تا نوع و مقدار موردنیاز و تعداد جلسات درمانی را دقیقا تعیین کند‌. معمولا جلسات موردنیاز برای تکمیل درمان مزونیدلینگ ۶ تا ۸ جلسه است که با فاصله‌های ۱ تا ۱.۵ ماهه انجام می‌شوند. اما بسته به شرایط پزشک ممکن است جلسات کمتر یا بیشتر با فاصله‌های متفاوتی را برای فرد تجویز کند‌.