با افزایش سن پوست کلاژن خود را از دست می دهد و همین امرموجب از دست رفتن حالت ارتجاعی پوست و پدیدار شدن آثار پیری می شود. چین و چروک، شلی و افتادگی پوست از جمله مواردی است که تمامی افراد با افزایش سن شاهد آن ها خواهند بود. در گذشته برای رفع افتادگی پوست عمل لیفتینگ انجام میشد که در این روش پوست را به طور غیر طبیعی ای میکشیدند و همین مورد سبب میشد چهره شخص مصنوعی شود  ولی امروزه با توجه به پیشرفت علم و استفاده از بروز ترین دستگاه ها عمل لیفتینگ صرفا برای جوانسازی و شادابی صورت به طور طبیعی صورت میگیرد. در ادامه به بررسی بهترین روش برای لیفتینگ صورت می پردازیم.
 


چه افرادی برای لیفتینگ صورت مناسب هستند؟


 افزایش سن نشانه هایی به همراه دارد که از جمله آن ها افزایش چین و چروک و افتادگی پوست صورت است. که میتوان با بهره گیری از بهترین روش لیفتینگ صورت این نشانه ها را به حداقل رساند. افرادی که مشخصات زیر را دارند کاندید مناسبی برای این عمل هستند.

1.پوست زیر گونه شما دچار شلی و افتادگی شده است.
2.زیر پلک خود چروک های عمیق مشاهده میکنید.
3.در قسمت خط خنده و بالای لبتان خط های عمیق است.
4.با شل شدن صورت، چربی ها به صورت افتاده در آمده است.
5. زیر گردن و غبغب حالت افتاده پیدا کرده.

 



انواع روش های لیفتینگ صورت


امروزه بر خلاف روش های قدیمی که به صورت جراحی های سنگین و با بی هوشی انجام میشد از روش های کم دردتر و بدون نیاز به بی هوشی و نقاهت استفاده می شود.  روش های مختلفی برای لیفت و جوانسازی صورت وجود دارد که با استفاده از افزایش کلاژن و احیای سلول های پوستی انجام میگیرد در زیر به چند مورد از بهترین روش لیفتینگ صورت میپردازیم.


1. تزریق ژل برای لیفت صورت


یکی از روش های لیفت صورت بدون جراحی تزریق ژل، برای حجم دادن به برخی از قسمت های صورت  و کاهش چین و چروک و در نتیجه جوان تر به نظر رسیدن آن است.
این ژل ها سرشار از اسید هیالورونیک هستند که برای شادابی و جوانسازی پوست بسیار نقش مهمی دارند. البته به این نکته توجه شود که استفاده از این روش به صورت دائمی نیست و پس از 6 الی یک سال نیاز به ترمیم خواهد داشت.

 

2.تزریق چربی برای لیفت صورت


این روش نیز مانند روش قبلی با پر کردن برخی از نواحی صورت باعث جوانسازی آن می شود. در این روش که یک روش نیمه تهاجمی است با استفاده روش لیپوساکشن چربی را از نواحی مختلف بدن بیمار خارج کرده و به صورت شخص تزریق میکنند.
تزریق چربی نسبت به تزریق ژل بسیار دوام بالاتری دارد و میتواند حتی برای چندین سال آثار آن بر صورت شخص باقی بماند.

 

3.استفاده از نخ برای لیفت صورت


میتوان به عنوان بهترین روش لیفتینگ صورت استفاده از نخ لیفت را نام برد که طرفداران بسیاری نیز یافته است.در این روش توسط پزشک متخصص از نخ های لیفت برای کشیدن نواحی صورت که دچار افتادگی شده اند استفاده می شود. این نخ ها علاوه بر لیفت کردن آنی صورت خاصیت کلاژن سازی نیز دارند.
 

4.استفاده از بوتاکس برای لیفت صورت


تزریق بوتاکس برای رفع چین چروک و جوانسازی ناحیه پیشانی و دور چشم تاثیر زیادی خواهد داشت. در این روش عضلات صورت را به طور موقت فلج میکنند و باعث صاف تر شدن آن میشوند. مشاهده تاثیر تزریق بوتاکس معمولا به دو هفته زمان نیاز دارد. و دوام آن نیز به طور معمول سه ماه است.


5. انجام جراحی برای لیفت صورت
 

اگر به دنبال بهترین روش لیفتینگ صورت به طور دائمی هستید میتوانید از این روش که نسبت به روش های گفته شده قبلی، قدیمی تر است استفاده کنید. در این روش پوست صورت را به طور کامل کشیده و بافت صورت را جا به جا میکنند و بدین صورت افتادگی و شلی پوست صورت و گردن را رفع میکنند. قبل از بخیه زدن نیز پوست اضافه برش داده میشود.

البته از روش های دیگری مانند استفاده از لیزر، هایفوتراپی، میکرونیدلینگ و پی آر پی نیز برای جوانسازی و رفع چین و چروک می توان بهره برد.

 



نکات مهم قبل از انجام لیفت صورت
 

به این نکته دقت کنید که حتی اگر بهترین روش لیفتینگ صورت را نیز انتخاب کرده باشید پزشک  شما باید از تمامی دارو های مصرفی اطلاع داشته باشد زیرا ممکن است برخی از دارو ها خونریزی و التهاب را بیشتر کنند. همین طور اگر به دارویی آلرژی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا در غیر این صورت ممکن است در موارد نادر به داروی بیهوشی حساسیت نشان دهید.

از رژیم غذایی سالم برای بهبودی زودتر خود استفاده کنید و این مورد را فراموش نکنید که استفاده از دخانیات 4 هفته قبل و بعد از انجام جراحی ممنوع است.

 


عوارض لیفت صورت


لیفت صورت با روش های جدید که بدون انجام جراحی صورت میگیرند عواض زیادی به همراه ندارد. . ولی ممکن است در برخی از روش ها مانند بوتاکس عوارض زیر پدیدار گردد:

1.ورم کردن صورت
2.افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس
3.سردرد گرفتن یک الی 2 هفته پس از تزریق
4.کبودی و قرمزی ناحیه تزریق شده
 
به این نکته توجه کنید که گریه کردن بعد از تزریق بوتاکس تا چند روز اول میتواند باعث تورم ناحیه تزریق شده شود پس حتما مواردی که دکتر می گوید به خوبی گوش داده و عمل کنید.
با استفاده از بهترین روش لیفتینگ صورت می توان تا حد زیادی این عوارض را کاهش دهد.

 


سخن پایانی

برای انجام هر یک از روش های لیفت صورت حتما به متخصص مراجعه کنید زیرا مراجعه به شخصی که تبحر کافی ندارد حتی اگر از روش های کم خطر استفاده کنید می تواند عوارض جبران ناپذیری مانند نابینایی یا عفونت داشته باشد.