قلب یکی از مهمترین ارگان های بدن است، همان طور که مغز وظیفه کنترل اعضای بدن را دارد، قلب وظیفه رساندن خون و اکسیژن به سایر ارگان های بدن را دارد تا بتوانند به کار و حیات خود ادامه دهند. 
قلب برای کار کردن نیاز به اکسیژن دارد و خون این اکسیژن را به قلب می رساند. در زمان سکته قلبی به دلیل انسداد شریان ها و بسته شدن رگ ها خون و در نتیجه اکسیژن به قلب نمی رسد و فرد دچار سکته قلبی می شود. 
 


 

علائم سکته قلبی

اگر علائمی چون درد در قفسه سینه، درد و ناراحتی در فک، درد در سمت چپ بدن، درد پشت و بازو ها داشتید و این درد 5 دقیقه به طول انجامید و شدت  درد افزایش یافت حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. 
گاهی شدت و کم و زیاد شدن هر یک از این علائم در افراد مختلف متفاوت است اما ادامه دار شدن این علائم را باید جدی بگیرید.
از دیگر علائم سکته قلبی می توان به تنگی نفس، خستگی غیرعادی و حالت تهوع شدید اشاره کرد.
اگر سکته قلبی خفیف باشد و علائم بیمار کم باشد به آن سکته قلبی خاموش نیز گفته می شود که در 50 درصد موارد رگ قلب به خودی خود باز می شود. اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی باید علائم را در نظر بگیرید. 

درد در قفسه سینه و قسمت مرکزی بدن
خستگی شدید
حالت تهوع
استفراغ
نشانه های سرماخوردگی و درد در معده و مشکلات گوارشی
آنژیوپلاستی

زمانی که فردی دچار سکته قلبی شود که در نتیجه انسداد رگ باشد و یا دارای سابقه بیماری قلب باشد باید هر6 ماه یا 1 سال برای چکاپ به پزشک متخصص قلب مراجعه نماید. اگر در نتیجه چکاپ پزشک تشخیص به انسداد شریان دهد، آنژیوپلاستی را تجویز می کند. در آنژیوپلاستی یک بالن کوچک از طریف رگ اصلی (معمولا رگ پا) وارد بدن فرد می شود و بالن در جایی که انسداد وجود دارد باز می شود و راه رگ را باز می کند. 
این امر موجب می شود از سکته قلبی جلوگیری شود. آنژیوپلاستی از عوارض کمی دارد پس بیمار باید پیش از وخامت اوضاع و رسیدن به عمل قلب باز برای درمان بیماری خود اقدام نماید.
 

 

عمل قلب باز

در عمل قلب باز فرد با بیهوشی عمومی بیهوش می شود. در حین عمل قفسه سینه فرد باز می شود و 2 تا 4 رگ به قلب بیمار پیوند می شود معمولا این رگ های اضافه را از پای بیمار می گیرند. به همین دلیل اگر در سال های بعدی زندگی بیمار فرد دچار سکته قلبی شد به دلیل وجود رگ های اضافه از سکته قلبی جلوگیری می شود.
همچنین باید توجه داشته باشید که فرد پس از انجام جراحی معمولا تا یک هفته درد را در قفسه سینه احساس می کند ولی باید درد طی یک هفته کاهش یابد اگر میزان درد افزایش یافت حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.
افرادی که دچار سکته قلب شده اند و یا عمل قلب باز انجام داده اند حتما باید از استفاده از سیگار خودداری نمایند. همچنین حتما باید پس از بهبودی و سپری شدن دوره نقاهت حتما باید فرد کارهای روزانه خود را از سر بگیرد و حتما ورزش را شروع نماید. 
ورزش تا مقدار بسیار زیادی از سکته قلبی بعدی جلوگیری میکند زیرا میزان عملکرد قلب را بهبود بخشیده و باعث بهتر شدن جریان خون و اکسیژن می شود.


 

مدت زمان  بیهوشی در عمل قلب باز

برای عمل قلب باز متخصص بیهوشی داروی بیهوشی را به بیمار تزریق کرده تا فرد بیهوش شود و در زمان به هوش آمدن مجدد داروی دیگری تزریق می شود تا فرد به هوش بیاید. گاهی اما پزشک برای ثابت شدن شرایط حیاتی بیمار زمان به هوش آمدن را به تعویق می اندازد تا زمان به ثبات رسیدن جریان خون، تنفس بیمار، افت فشار و.. . گاهی حتی زمان به هوش آمدن بیمار را تا دو روز به تعویق می اندازند تا خطری فرد را تهدید نکند و شرایط پایدار شود. 
مدت زمان عمل قلب باز، بسته به اینکه چند تعداد رگ به قلب بیمار پیوند داده شده است بین 2 تا 6 ساعت به طول می انجامد. پس از عمل بیمار 1 تا 3 روز در مراقبت های ویژه بستری می شود و پس از آن به بخش منتقل می شود و به طور کلی یک هفته بیمار در بیمارستان بستری می شود.