راهنمای انتخاب بهترین متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان فردی است که میتواند به خانم ها کمک کند تا مشکلات زیبایی (سیاهی واژن، گشادی و …) و مشکلات درمانی (فیبروم، سرطان، کیست و … ) مربوط به ناحیه تناسلی و رحم را به کمک به روز ترین روش ها و ابزار های پزشکی حل کند. انتخاب بهترین متخصص زنان میتواند به برطرف شدن مشکل شما به صورت صحیح کمک کند. شاید با خود بپرسید بهترین متخصص زنان در تهران کیست و چه خدماتی ارائه میدهد؟ یا یک متخصص زنان خوب چه ویژگی هایی دارد؟ در ادامه این مطلب به طور کامل به این سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

علت مراجعه به متخصص زنان
بیشتر خانم ها این تصور را دارند که فقط باید برای آمادگی های قبل از بارداری  و همچنین برای دوره بارداری باید به متخصص زنان مراجعه نمایند در حالی که این باور اشتباه است. زنان در طول زندگی خود فراز و نشیب های مختلفی را تجربه می کنند. از بیماری ها و اقدامات پیشگیرانه که بگذریم، هر بانویی در طول زندگی خود باید در زمان های مناسب به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند تا شرایط و وضعیت جسمانی خود را بررسی نماید.

این چکاپ ها همواره در طول زندگی زنان باید مورد توجه قرار بگیرد و از سن یائسگی به بعد نیز تاکید بیشتری روی این چکاپ ها می شود.

خانم ها به دلیل آن که دارای ساختار بدنی خاصی هستند، ممکن است به بیماری های خاص که اصلا علائم خاصی هم نداشته باشند مبتلا شوند. بیماری های زنان فقط با مراجعه به متخصص زنان با انجام آزمایش و روش های خاص قابل تشخیص است. برخی از بیماری ها ممکن است در صورت عدم تشخیص به موقع مشکلات فراوانی را در آینده برای خانم ها ایجاد کند. پس توصیه می شود تا حداقل سالی دو بار برای معاینه کلی به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایید.

همچنین در صورتی که در دوران قاعدگی و رابطه جنسی دچار مشکل شدید، سریعا به متخصص زنان مراجعه نمایید.
چه زمان به متخصص زنان مراجعه کنیم؟
شاید خیلی از افراد گمان کنند که دختران نوجوان هیچ نیازی برای مراجعه به متخصص زنان ندارند و مراجعه به این پزشک متخصص تنها مختص زنان بزرگسال می باشد. در پاسخ به این سوال لازم است ابتدا این باور نادرست را از ذهن خود پاک کنید.

با توجه به شیوع بیماری های جنسی در عصر کنونی لازم است آگاهی بخشی در این زمینه از سوی متخصص زنان صورت پذیرد.

انجام چکاپ های دوره ای حتی در سنین نوجوانی می تواند عامل بسیار مهمی در تشخیص زود و به موقع برخی از بیماری های مهم باشد. همچنین پزشک با انجام بررسی های لازم می تواند اطلاعات کامل و کافی در مورد خود مراقبتی صحیح را در اختیار نوجوانان و دختران عزیز برای ساختن یک زندگی سالم و دور از عارضه قرار دهد.

وظایف بهترین متخصص زنان
متخصص زنان دارای وظایف مختلفی است که همگی در حوزه زنان می باشد. وظایف متخصص زنان به دو دسته درمان و زیبایی تقسیم بندی می شود. متخصص زنان در وهله بیماری هایی که مربوط به زنان و اختلالاتی را که به دنبال آن می آید را تشخیص و درمان می نماید.

همچنین در بحث زیبایی می تواند با انجام جراحی زیبایی واژن هم زیبایی را به اندام خانم ها برگرداند و هم باعث گردد تا برخی از بیماری های مربوط به زنان مانند خشکی واژن درمان شود.

دکتر شهناز شایان فر با داشتن فلوشیپ جراحی های زیبایی ناحیه تناسلی زنان از انجمن زیبایی آمریکا با 16 سال سابقه کاری یکی از بهترین پزشکان در حوزه تخصصی زنان و زایمان می باشند که عضو انجمن متخصصین زنان، مامایی و نازائی ایران نیز می باشند.

متخصص زنان و زایمان چه خدماتی را ارائه میدهد؟
متخصص زنان و زایمان به ارائه خدمات مختلفی میپردازد. او میتواند علاوه بر درمان مشکلات و بیماری های دستگاه تناسلی شما به جوانسازی و زیبایی آن نیز کمک کند. اگر میخواهید با همه خدماتی که دکتر شهناز شایان فر ارائه میدهد آشنا شوید حتما مواردی که در ادامه میگوییم را به دقت بخوانید.

1- عمل های زیبایی واژن
از جمله جراحی هایی که امروزه بین خانم ها طرفدار زیادی پیدا کرده است، جراحی زیبایی واژن به منظور جوانسازی و درمان برخی از بیماری های واژن می باشد.

دکتر شایان فر از لیزر ژولیت به منظور جوانسازی واژن و جراحی زیبایی واژن استفاده می کنند. جراحی زیبایی واژن به منظور بر طرف کردن افتادگی های لگن، افزایش میل جنسی، کاهش خشکی واژن و رفع شل و افتادگی واژن انجام می شود.

لابیاپلاستی
یکی از جراحی های زیبایی واژن لابیاپلاستی است. گاهی لبه های واژن بیش از حد بزرگ و بیرون زده هستند و همین مساله باعث خجالت و کاهش شدید اعتماد به نفس خانم در روابط جنسی با همسرش می شود. حتی گاهی این مساله باعث احساس درد و سوزش در هنگام راه رفتن، دوچرخه سواری و پوشیدن لباس های تنگ می شود. برای حل این مشکل لابیاپلاستی به کمک خانم ها آمده است.

لابیاپلاستی (labiaplasty) یک نوع عمل زیبایی است که بر روی اندام تناسلی خانم ها انجام می شود و جراح سعی میکند تا ظاهر لبه های داخلی و بیرونی واژن را تغییر دهد تا زیباتر به نظر آید. لبه های داخلی از کلیتورس و دهانه واژن و لبه های بیرونی از ناحیه اطراف واژن تشکیل شده است.

اکثر مراجعین درخواست دارند تا لبه های داخلی واژن کوچک تر شود و دیگر از لبه خارجی بیرون نزند.

چه مسائلی باعث نیاز به لابیاپلاستی می شود؟
رابطه زناشویی
مقاربت جنسی
زایمان
ژنتیک
افزایش سن
روش های لابیاپلاستی
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی روش های جراحی لابیاپلاستی نیز تغییر کرده است. در گذشته با ایجاد برش هایی چین و پوست اضافه لابیا را برمیداشتند که این کار عوارضی مانند ماندن جای بخیه، بی حسی و کاهش میل جنسی را همراه داشت اما امروزه از روش های جدیدی استفاده می شود که عوارض را به حداقل رسانده و باعث بهبود روابط جنسی نیز می شود.

در روش های جدید از دو تکنیک trimming و wedge-shaped استفاده می شود که کمترین آسیب را به بافت های عصبی میزنند.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای جراحی لابیاپلاستی هستند؟
کسانی که هنگام دوچرخه سواری و فعالیت هایی که نیاز به نشستن دارد احساس درد و کشش دارند.
کسانی که هنگام پوشیدن لباس تنگ احساس خارش و درد و ناراحتی دارند.
کسانی که در اندام تناسلی خود چین و چروک، افتادگی و شل شدگی دارند.
کسانی که در حین رابطه جنسی احساس درد و فشار دارند.
کسانی که انحراف و پخش در جریان ادرار دارند.
کسانی که ظاهر لابیا آن ها بد شکل است.
کسانی که لابیا آن ها نا متقارن است.
پس از عمل جراحی لابیاپلاستی چه مراقبت هایی لازم است؟
در روز جراحی فردی را به عنوان همراه با خود بیاورید تا در هنگام راه رفتن و یا مرخص شدن به شما کمک کند.

شما میتوانید 48 ساعت بعد از جراحی حمام بروید اما توجه داشته باشید نباید در وان و یا استخر قرار بگیرید.

دارو هایی که پزشک برای شما تجویز کرده است را به موقع مصرف کنید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید.

شما بعد از یک هفته میتوانید به محل کار خود بازگردید و تمامی فعالیت های روزانه خود را مانند سابق انجام دهید.

در دوره نقاهت و بهبودی لازم است رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

توصیه می شود تا دوماه از دوچرخه سواری و انجام ورزش های این چنینی خودداری کنید.

لباس های تنگ و چسبان که باعث برخورد با بدن شما می شود را تا یک هفته نپوشید.

اندام تناسلی خود را با ژل مخصوص بشویید و با سشوار خشک کنید.

تا دو روز بعد از جراحی از نشستن های طولانی مدت خودداری کنید.

تا مدتی از کشیدن سیگار و قلیان و همچنین نوشیدن الکل بپرهیزید.

پماد هایی که پزشک به شما میدهد را حتما مرتب استفاده کنید.

بعد از یک ماه میتوانید فعالیت جنسی خود را از سر گیرید.

واژینوپلاستی (تنگ کردن واژن)
یکی دیگر از جراحی هایی که با هدف ترمیم ناهنجاری های ناحیه تناسلی و همچنین زیبایی و جوانسازی واژن انجام می شود واژینوپلاستی است. در این عمل ماهیچه های کف لگن بیمار که در اطراف واژن واقع شده است، محکم می شود  و جراح به ترمیم پارگی، گشادی و کشیدگی واژن میپردازد تا فرد احساس رضایت بیشتری در رابطه جنسی خود داشته باشد.

برای انجام این کار میتوان از لیزر ژولیت برای خانم هایی که زایمان طبیعی نداشته اند استفاده کرد که اغلب 3 جلسه نیاز است. اگر فرد زایمان طبیعی داشت میتواند از دیگر روش های تنگ کردن واژن مانند جراحی استفاده کرد.

در هر صورت انتخاب بهترین روش جراحی بر عهده متخصص زنان است.
 

 

 

علت گشادی واژن چیست؟
گشادی واژن علل مختلفی میتواند داشته باشد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره میکنیم:

یائسگی که باعث کاهش هورمون زنانه و ضعیف شدن عضلات ناحیه تناسلی می شود.
انجام فعالیت های سنگین در طولانی مدت
روابط جنسی متعدد
زایمان طبیعی
معمولا این افراد کاندیدای مناسبی برای جراحی گشادی واژن هستند. با انجام این جراحی میتوان اعتماد به نفس بیشتر و رابطه جنسی بهتری را تجربه کرد.

نشانه های گشاد شدن واژن
یکی از رایج ترین سوال مراجعه کنندگان این است که چگونه متوجه گشادی واژن شویم؟ اگر دارای علائم زیر هستید ممکن است شما دچار این مشکل باشید:

درد حین رابطه زناشویی
بی اختیاری ادرار
عفونت های دائمی واژن
احساس پری در زیر دل
عدم رضایت از رابطه جنسی و عدم تجربه ارگاسم
احساس فشار در ناحیه لگن
عمل تنگ کردن واژن چگونه انجام می شود؟
جراحی تنگ کردن واژن
برای انجام این جراحی بیمار بیهوش می شود . سپس جراح متخصص ماهیچه های کف لگن را میکشد و به هم نزدیک میکند تا گشادی برطرف شود. در حین این جراحی میتوان هر گونه پوست اضافه را برداشت. این جراحی 1 تا 2 ساعت زمان میبرد و نتیجه قابل قبولی برای بیمار به همراه خواهد داشت.

تنگ کردن واژن با لیزر
یکی دیگر از روش های تنگ کردن واژن کمک از لیزر ژولیت است.  این روش باعث تحریک کلاژن سازی و بهبود خون رسانی می شود و از این طریق به تنگ شدن واژن کمک میکند. این روش کاملا بدون درد بوده و با استفاده از میله کوچکی که وارد واژن می شود انجام میپذیرد.

تنگ کردن واژن با لیزر حدود 20 دقیقه طول خواهد کشید و پس از آن شما میتوانید به فعالیت های عادی و روزمره خود بپردازید. شما بعد از گذشت چند هفته شاهد تغییرات خواهید بود.

پرینورافی چیست؟
یکی از رایج ترین دلایلی که باعث گشادی واژن می شود زایمان طبیعی است . گاهی در حین این زایمان جراح مجبور می شود تا پایین واژن را برش بزند و بعد از خارج کردن بچه آن را دوباره بخیه بزند. جراحی پرینورافی جراحی است که در آن واژن و ناحیه پرینه ترمیم می شود.

چگونگی انجام عمل پرینورافی
در پرینورافی جراح سعی میکند تا دیواره های پشتی واژن را بهم نزدیک وسپس متصل کنید تا تنگ شود. در این جراحی بیمار بی حس می شود و بعد از اتمام میتواند به منزل برود. این جراحی معمولا بین 30 تا 45 دقیقه طول میکشد و بعد از یک هفته فرد به طور کامل خوب خواهد شد. توصیه می شود فرد پس از این جراحی تا 1 ماه رابطه جنسی نداشته باشد.
 

سفید کردن واژن
به دلایل مختلفی ممکن است رنگ واژن تیره شود. برای سفید کردن واژن راه های مختلفی وجود دارد. متخصص زنان سعی میکند کم عارضه ترین راه را به بیماران توصیه کند تا فرد دچار هیچ مشکلی نشود.

دلیل تیرگی واژن چیست؟
افزایش سن
تولید زیاد ملانوتین در ناحیه تناسلی
ژنتیک
پوشیدن لباس های تنگ
اختلالات هورمونی
کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن
مرطوب بودن ناحیه تناسلی
تعریق در واژن
عدم تهویه هوا در واژن
اختلالات تیروئید
بارداری
اختلالات کبدی و پوستی
رابطه جنسی مکرر
ابتلا به بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک
بیماری هایی مانند کوشینگ، سرطان معده، آکرومگالی
ساییده شدن ناحیه تناسلی در اثر پیاده روی یا دوچرخه سواری بیش از حد
استفاده بیش از حد تیغ و ژیلت یا استفاده از تیغ ها و ژیلت های کهنه
عدم رعایت بهداشت فردی
کاهش و افزایش مکرر وزن
عفونت های واژینال
انواع روش های سفید کردن ناحیه تناسلی
معمولا سفید کردن واژن با سه روش صورت میگیرد که در ادامه هریک را به طور کامل توضیح میدهیم:

سفید کردن واژن با روش های خانگی
توصیه می شود خانم ها با انجام مراقبت های بیشتر و همچنین رعایت بهداشت فردی از تیره شدن اندام خود جلوگیری کنند. روش های خانگی مختلفی در اینترنت ذکر شده که فرد میتواند استفاده کند . توجه داشته باشید هیچ کدام از این روش ها دائمی نخواهند بود.

سفید کردن واژن با کرم ها
گاهی متخصص زنان توصیه میکند فرد از کرم و پماد های دست ساز گیاهی و یا شیمیایی استفاده کند. گاهی ممکن است این کرم ها برای فرد حسایت ایجاد کند و دچار عارضه هایی شود پس حتما در هنگام استفاده از این کرم ها این به این مورد توجه کنید.

سفید کردن واژن با لیزر
یکی از بهترین روش ها برای سفید کردن واژن استفاده از لیزر است. لیزر ژولیت یکی از بهترین انواع لیزر برای سفید کردن واژن است. لیزر ژولیت از پوست لایه برداری میکند و بدون هیچ عارضه ای مانند سوختگی به سفید شدن واژن و جوانسازی کمک میکند.

سفید کردن واژن با لیزر در چند جلسه انجام می شود؟
با توجه یه میزان تیرگی و همچنین جنس پوست فرد بین سه تا پنج جلسه لیزر نیاز دارد . بین هر جلسه لیزر باید یک ماه فاصله وجود داشته باشد. گاهی پزشک میتواند همزمان از چند روش ترکیبی برای درمان استفاده کند.

اقدامات لازم بعد از سفید کردن واژن با لیزر
پماد های و کرم هایی که پزشک برای شما تجویز میکند را به صورت مرتب مصرف کنید.

پس از لیزر لباس های گشاد و راحت بپوشید تا کمترین برخورد را با بدن داشته باشد.

دارو های تجویز شده مانند آنتی بیوتیک را به موقع مصرف کنید.

پس از دو روز میتوانید رابطه جنسی را از سر گیرید.

ناحیه تحت لیزر را تمیز و خشک نگهدارید.

3- مراقبت های بارداری
یکی دیگر از دلایلی که خانم ها به متخصص زنان مراجعه میکنند مراقبت های بارداری است. همان طور که میدانید دوران بارداری برای خانم ها بسیار مهم است و یک مراقبت خوب میتواند سلامت مادر و کودک را تضمین کند. در این دوران لازم است مادر چند وقت یکبار آزمایش و تصویر برداری های را از جنین انجام دهد تا وضعیتش مشخص شود. در این صورت در هنگام بروز مشکل پزشک میتواند زود تر اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین لازم است مادر در این دوران تغذیه مناسبی داشته باشد و دارو های که پزشک برایش تجویز میکند را به موقع مصرف کند.

4- زایمان و باروری
یکی از لذت بخش ترین تجربه های هر خانومی در طول زندگی میتواند به آغوش کشیدن فرزندش باشد. دو روش عمده برای انجام زایمان وجود دارد. هر یک از این روش ها دارای ویژگی های خاصی است که در این بخش میخواهیم هر یک را به صورت کامل توضیح دهیم.

زایمان طبیعی
زایمان طبیعی به فرایندی میگویند که نوزاد از طریق دهانه رحم مادر به صورت طبیعی و با کمک انقباضات بدن خارج می شود. عبور از مجرای زایمان باعث تحریک سیستم قلبی و عروقی جنین می شود. زمانی که نوزاد از این مجرا عبور میکند تعدادی باکتری وارد بدنش می شود که باعث افزایش سیستم ایمنی بدنش می شود. همچنین این نوع زایمان باعث می شود مایع آمنیوتیک از ریه کودک خارج شود با خروج جفت از بدن مادر زایمان به پایان میرسد.

زایمان طبیعی
دوره نقاهت در این نوع زایمان بسیار کوتاه است و خطراتی مانند عفونت و ایجاد زخم بسیار کمتر از زایمان طبیعی است.

مزایای زایمان طبیعی
زایمان طبیعی مزایایی دارد که باعث میشود پزشک در درجه اول این نوع زایمان را در اولویت قرار دهد.

1- مادر میتواند کودک را پس از خارج شدن به سرعت بغل کند و به او شیر دهد.

2- مادر در این زایمان کاملا هوشیار است و دچار عوارض بی حسی و بیهوشی نخواهد شد.

3- همسر میتواند مادر را در اتاق عمل همراهی کند و به او قوت قلب دهد.

4- مایعاتی که به ریه کودک وارد میشود پس از زایمان طبیعی از بدنش خارج میشود.

5- این زایمان از نظر هزینه مقرون به صرفه است.

6- مادر پس از زایمان خونریزی زیادی نخواهد داشت.

زایمان سزارین
زایمان سزارین یک نوع زایمان غیر طبیعی است. در این زایمان جراح بر روی شکم و همچنین دیواره رحم برش ایحاد میکند تا بتواند کودک را خارج کند. این نوع زایمان زمانی انجام می شود که فرد نتواند کودک را به طور طبیعی زایمان کند و دارای شرایط خاصی باشد.

مراحل زایمان سزارین چگونه است؟
مراحل زایمان سزارین به ترتیب زیر هستند:

مرحله اول: تزریق داروی بیهوشی یا بی حسی به مادر
ابتدا مادر تحت یکی از روش های بیهوشی عمومی و یا بی حسی قرار میگیرد تا در حین جراحی هیچ گونه دردی را حس نکند و عمل راحت تری داشته باشد.

مرحله دوم: ایجاد برش های افقی یا عمودی بر روی شکم
پس از این که مادر بیهوش و یا بی حس شد جراح یک برش افقی و یا عمومی را با کمک بهترین ابزار ها بر روی شکم مادر ایجاد میکند تا بتواند به نوزاد دسترسی داشته باشد.

مرحله سوم: باز کردن رحم و خروج نوزاد از شکم مادر
پس از این که شکم بریده شد نوبت به باز کردن رحم است. بعد از آن متخصص زنان میتواند به راحتی کودک را از شکم مادر خارج کند.

مرحله چهارم: بستن شکم
در نهایت پزشک جفت را خارج میکند و دستگاه تناسلی را معاینه میکند و برش های شکم را بخیه میزند. پس از آن مادر به اتاق ریکاوری منتقل میشود.

در زایمان سزارین به دلیل عوارض مواد بیهوشی مادر نمیتواند به سرعت فرزندش را بغل کند در حالی که در زایمان طبیعی اینگونه نیست و مادر میتواند بلافاصله فرزندش را به آغوش بگیرد.
سزارین با بی حسی یا بیهوشی؟
زایمان سزارین با هر دو روش بی حسی و بیهوشی قابل انجام است اما توصیه متخصص زنان استفاده از بی حسی اپیدورال است. در بی حسی اپیدورال زن کاملا به هوش است و میزان خون خروجی از بیمار کمتر از بیهوشی عمومی است.

زایمان و باروری
از آنجایی که در بیهوشی عمومی بیمار تحت تاثیر مواد بیهوشی قرار میگیرد، موقع به دنیا آمدن حال خواب آلودگی دارد در حالی که در روش بی حسی این گونه نیست. ممکن است بعد از بی حسی مادر کمی احساس کمر درد و یا سر درد داشته باشد که به سرعت برطرف می شود.

5- درمان ناباروری با IUI
از مهمترین مواردی که امروزه در بین زوجین جوان و بعد از ازدواج مطرح است، بحث نازایی است. یکی از دلایل مراجعه مرتب به متخصص زنان بیماری ها و مشکلات خانم ها، تشخیص علت نازایی و روش های برخورد  با آن و درمان است. در ادامه این مطلب در مورد موارد ذکر شده توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه می دهند.

نازایی زمانی است که زوجین یک سال رابطه منظم و بدون استفاده از ابزار های پیشگیری داشته باشند ولی باردار نشوند که در این صورت میتوان گفت وضعیت غیر طبیعی است.

در بحث نازایی زمانی که علت نازایی مرد نباشد، زن مورد بررسی قرار می گیرد. این بررسی توسط متخصص زنان انجام می شود. روش های مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد . یکی از متداول ترین این روش ها درمان ناباروری با IUI  است.

در روش آی یو ای پزشک سعی میکند مایع منی فرد را جدا کرده و پس از شست و شو و جدا شدن اسپرم های سالم  در آزمایشگاه به داخل رحم زن تزریق کند. این روش درمانی بسیار موثر و مفید است.

 

 

آیا روش آی یو آی تاثیر منفی بر رحم دارد؟
خیر IUI هیچ تاثیر منفی بر روی رحم ندارد فقط ممکن است بعد از انجام آن کمی احساس درد در زیر شکم داشته باشد که بسیار طبیعی است و پس از مدتی از بین میرود.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای انجام IUI هستند؟
بعضی افراد فکر میکنند تنها دلیل استفاده از روش IUI  ضعف و نامناسب بودن تعداد اسپرم هاست. این تصور غلط است . این روش برای سایر مشکلاتی که در زیر به آن اشاره میکنیم قابل استفاده است:

در صورت وجود آنتی اسپرم و آنتی بادی در مایع منی
تحرک کم و نامناسب اسپرم
وجود اسپرم های بسیار بیشتر از حد طبیعی
آندومتریوز تخمدان
مشکلات و اختلالات دیواره رحم
زنانی که دارای ترشحات آنتی اسپرم می باشند
زود انزالی یا دیر انزالی در مردان
مشکلات تخمک گذاری و مشکلات تخمدان در زنان
ناباروری های ناشی از دلایل ناشناخته
6- درمان مشکلات مربوط به رحم
عفونت واژن
شایع ترین عفونت هایی که خانم ها را درگیر می کند بیشتر عفونت های واژینال هستند که هر چه سریع تر باید درمان شوند. این عفونت ها علائم متفاوتی دارند که شایع ترین آنها، عفونت های قارچی است و معمولا با علائم بسیار شدیدی نمایان می شود که عبارتند از:

سوزش و خارش واژینال
ترشحات زیاد
اگر چه علائم عفونت های قارچی برطرف می شود و بیمار احساس می کند که بهبود یافته است اما بعد از دو هفته درمان به طور کامل صورت نگیرد دوباره علائم با شدت کمتری ظاهر می شود و در دفعات بعدی ممکن است بدون علامت باشد و عفونت در ناحیه واژن باقی بماند و عوارضی را برای خانم ها در پی داشته باشد.


بعد از عفونت های قارچی، عفونت هایی که در خانم ها شایع است که حتما باید توسط بهترین متخصص زنان تشخیص داده شوند و درمان های خاص خودشان را دارند. خانم ها باید هر سه ماه یکبار توسط متخصص زنان معاینه شوند چون یک سری از بیماری ها وجود دارد که علامتی از خود نشان نمی دهند اما در داخل واژن تغییراتی را به وجود می آورد که موجب بروز عوارضی مانند نازایی برای بیمار میشود.

بنابراین خانم ها باید سعی کنند مراقبت دوره ای سه ماهه داشته باشند تا هر سه ماه از نظر عفونت های واژینال و بررسی رحم و تخمدان توسط پزشک متخصص زنان بررسی شوند.

عفونت های دستگاه تناسلی خانم ها متعدد است و موردی که باید حتما بررسی شود تست پاپ اسمیر (تست غربالگری سرطان رحم ) است. این تست را خانم ها حتما باید هر سه سال یک بار انجام دهند و در افرادی که ریسک بالایی دارند باید هر 6 ماه یک بار این تست را لنجام دهند.

خشکی واژن
خشکی واژن به حالت غیر طبیعی میگویند که دیواره های واژن رطوبتش را از دست بدهد و لغزندگی کافی را حین رابطه نداشته باشد و باعث درد و سوزش می شود. خشکی واژن یکی از مسائل و مشکلاتی است که بیشتر در زنانی که به سن یائسگی رسیده اند دیده می شود. خشکی واژن دلایل مختلفی دارد و با علائمی همراه است که باعث می شود فرد به متخصص زنان مراجعه کند .

علت خشکی واژن چیست؟
گاهی افراد برای شستن ناحیه تناسلی خود از صابون های معطر و موارد شیمیایی که باعث کاهش پی اچ واژن می شود استفاده میکنند که خود دلیل اصلی خشکی است.
صابون معطر
بعضی از دارو هایی که فرد در دوره ای از زندگی اش مصرف میکند باعث خشک تمام پوست و همچنین ناحیه واژن میشود.
مصرف دارو
زایمان، شیردهی و عفونت های مکرر واژن در این دوران ممکن است باعث خشکی واژن شود.
بارداری
اگر هورمون استروژن در فرد کاهش پیدا کند باعث کاهش شادابی و همچنین مرطوب نگهداشتن واژن می شود.
کاهش هورمون استروژن
گاهی افراد برای شستن ناحیه تناسلی خود از صابون های معطر و موارد شیمیایی که باعث کاهش پی اچ واژن می شود استفاده میکنند که خود دلیل اصلی خشکی است.
صابون معطر
بعضی از دارو هایی که فرد در دوره ای از زندگی اش مصرف میکند باعث خشک تمام پوست و همچنین ناحیه واژن میشود.
مصرف دارو
زایمان، شیردهی و عفونت های مکرر واژن در این دوران ممکن است باعث خشکی واژن شود.
بارداری
اگر هورمون استروژن در فرد کاهش پیدا کند باعث کاهش شادابی و همچنین مرطوب نگهداشتن واژن می شود.
کاهش هورمون استروژن
گاهی افراد برای شستن ناحیه تناسلی خود از صابون های معطر و موارد شیمیایی که باعث کاهش پی اچ واژن می شود استفاده میکنند که خود دلیل اصلی خشکی است.
صابون معطر
علائم خشکی واژن چیست؟
تحلیل عضلات بافت داخل واژن دیواره واژن و نازک تر شدن آن
کاهش میزان کلاژن سازی در واژن و به دنبال کاهش میزان کشسانی عضلات
کاهش خونرسانی بافت واژن و کاهش رطوبت آن
مشکلات ادراری مانند تکرر ادرار، التهاب مجرای ادراری، سوزش ادرار و عفونت های ادراری مکرر
احساس درد در هنگام رابطه جنسی
سوزش و خارش واژن
احساس خارش در قسمت پایین واژن
درد با خونریزی در هنگام برقراری رابطه جنسی با همسر
خشکی واژن چگونه تشخیص داده میشود؟
معاینه لگن و واژن
تست  پاپ اسمیر
آزمایش ادرار در صورت تکرر ادرار در خانم
خشکی واژن چگونه درمان میشود؟
یکی از سریع ترین و بهترین روش های درمانی که توسط متخصص زنان پیشنهاد می شود استفاده از لیزر است. لیزر ژولیت یکی از بی عارضه ترین روش های درمانی است که بدون درد و بیهوشی انجام می شود. این دستگاه همزمان به کلاژن سازی و جوانسازی اندام شما کمک میکند. این روش موثر بین 3 تا 7 دقیقه طول میکشد.

فیبروم رحم
یکی دیگر از مشکلات شایع در خانم ها فیبروم رحم است. فیبروم رحم از رشد سلول های عضلات رحم به وجود می آید و خوشبختانه از نوع خوش خیم هستند. این فیبروم ها توده های لاستیکی هستند که ممکن است باعث افزایش خون ریزی عادت ماهیانه شود.

فیبروم چه نشانه هایی دارد؟
خونریزی شدید

احساس درد در زمان دوران قاعدگی

طولانی شدن مدت زمان دوره قاعدگی

احساس فشار در شکم، تورم و بزرگ شدن شکم

 

آیا با وجود فیبروم میتوان باردار شد؟
ترجیحا بهتر است فیبروم های بزرگ قبل از بارداری عمل شوند زیرا اگر فرد با این فیبروم باردار شود احتمال سقط و زایمان زودرس وجود دارد.

انواع فیبروم رحم
فیبروم ها با توجه به این که کجا قرار دارند به چند نوع مختلف تقسیم بندی میشوند

داخل حفره رحمی

داخل مخاطی

داخل عضله

روی رحم (ساپسزور)

هر نوع از این فیبروم ها تا حدی میان خانم ها شایع است . معمولا فیبروم های بسیار شایع مشکلی برای بیمار ایجاد نمیکند مگر این که خیلی بزرگ باشند.

کیست تخمدان
کیست ها ممکن است در هر جایی از بدن به وجود آید. تخمدان به دلیل ساختاری که دارد بیش از هر بخش دیگری احتمال تشکیل کیست را دارد. هر ماه تعدادی فولیکول در تخمدان رشد میکند و در نهایت یک فولیکول بزرگ شده و تخمک گذاری را انجام میدهد تا باروری صورت بگیرد. اگر این فعالیت ها غیر طبیعی شود کیست به وجود می آید.

اگر کیست ها فقط شامل مایع باشند معمولا خطری به همراه ندارند ولی در بعضی موارد کیست ها خطرناک میشوند و نیازمند بررسی بیشتری هستند.

انواع کیست تخمدان
کیست ساده
تخمدان پلی کیستیک
کیست درموئید
کیست شکلاتی
کیست بدخیم
درمان کیست تخمدان چیست؟
پزشک ابتدا سعی میکند با کمک روش های غیر تهاجمی کیست را کنترل کند و یا از بین ببرد ولی اگر کیست بسیار بزرگ شود، دچار پیچ خوردگی شود، در هر دو تخمدان باشد، مشکوک به سرطان باشد و با درد شدیدی همراه باشد بیمار باید جراحی انجام دهد.


درمان مشکلات مربوط به رحم
لاپاراسکوپی
کلمه لاپاراسکوپی از دو کلمه lapara به معنای لگن و skopein به معنای دیدن تشکیل شده است. با کمک این تکنولوژی جدید میتوان داخل شکم را دید. لاپاراسکوپی یک عمل کوچک است که که در آن یک لوله کوچک فلزی به همراه دوربین به داخل شکم فرستاده می شود.

در جراحی لاپاراسکوپی از بیهوشی عمومی و بی حسی موضعی استفاده می شود . پس از این که بیمار بی هوش و یا بی حس شد یک شکاف کوچک در ناف ایجاد می شود و شکم با گاز دی اکسید کربن پر می شود تا اعضا داخلی شکم از هم دور شوند. این گاز کمک میکند تا به سار بخش ها آسیب وارد نشود و دسترسی به همه اعضا آسان شود.

پس از این مرحله یک میله فلزی که سر آن دوربین است به نام آندوسکوپ از شکاف ایجاد شده در ناف به داخل شکم فرستاده می شود. با کمک این لوله میتوان تصویر دقیق از داخل شکم را بر روی صفحه مانتیتور دید.

پس از پیداکردن مشکل اگر پزشک صلاح بداند و امکانش باشد میتواند میتواند در همان حین مشکل را بررسی کرده و آن را رفع کند.

هیستروسکوپی
در این جراحی پزشک یک دستگاه به نام هسیتروسکوپ که دارای یک دوربین است را از طریق دهانه واژن وارد رحم میکند. سپس رحم با گاز کربن دی اسکید به آرامی پر میشود تا رحم گشاد شود. پزشک میتواند داخل رحم را به راحتی مشاهده کند و ناهنجاری ها را تشخیص دهد. در این حین اگر پزشک متوجه شود که بیمار نیاز به جراحی دارد میتواند از همین طریق مشکل را برطرف کند.


موارد منع استفاده از هیستروسکوپی چیست؟
خانم های باردار
خانم های مبتلا به سرطان رحم و واژن
 انسداد و تنگی دهانه رحم
آیا هیستروسکوپی، عوارض و خطراتی را به همراه دارد؟
هیستروسکوپی، روش کاملا بی خطر است. اما ممکن است مانند هر جراحی دیگری عوارضی داشته باشد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره میکنیم:

عفونت
تشکیل اسکار در رحم
خونریزی شدید
واکنش و حساسیت به داروی بیهوشی و یا مایعی که جهت پاکسازی رحم استفاده می شود .
هیسترسکوپی
میومکتومی
فیبروم ها توده های خوش خیمی هستند که ممکن است در رحم خانم ها به وجود اید. میومکتومی همان جراحی برداشتن فیبروم است. در این جراحی زنانه بافت های اضافی مانند توده های سرطانی و غیر سرطانی برداشته می شود و بافت رحم بازسازی می شود. برای برداشتن فیبروم میتوان از سه روش هیسترکتومی، لاپاراسکوپی و جراحی استفاده کرد.

ویژگی های بهترین متخصص زنان
چه پارامترهایی در یک پزشک می تواند آن را به بهترین فرد درمانگر یا بهترین جراح زیبایی مبدل کند؟ نظر شما در این رابطه چیست؟

1- همانطور که می دانید تجربه در زمینه ی تخصص زنان شرط مهمی برای کسب نتایج ایده آل از روند درمانی یا زیبایی می باشد. علم پزشکی به نوبه ی خود رو به پیشرفت و ترقی است. بنابراین یکی از شرایط بهترین متخصص زنان باید، به روز بودن اطلاعات و کسب مهارت های جدید باشد.

2- تجهیزات مدرن و روش های درمانی نوین نیازمند بروزرسانی تخصص و تبحر می باشند. به طور مثال پزشکی را در نظر بگیرید که همانند اعصار قدیم از روش های سنتی و حتی ممنوع شده برای معاینه و درمان بیماران خود استفاده می کند و هیچ اطلاع و آگاهی ای در زمینه ی روش های نوین و بکارگیری تجهیزات مدرن ندارد!!! مطمئنا این پزشک جوابگوی مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای یک فرد نمی باشد.

3- یکی از مهم ترین ویژگی های بهترین متخصص زنان توانایی تصمیم گیری در مواقع خاص است. پزشک باید بتواند به موقع بیماری را تشخیص داده و در سریع ترین زمان ممکن راهکار درمانی ارائه کند. اگر این پروسه به خوبی صورت نگیرد ممکن است خسارت جبران ناپذیری اتفاق افتد.

4- پزشک باید با بیمار همدل باشد و همچنین دلسوز باشد تا بیمار حس امنیت و اعتماد بیشتری داشته باشد.

5- بهترین متخصص زنان باید در درجه اول سلامت بیمار را در نظر بگیرد و به فکر منافع شخصی خودش نباشد. اگر جرحی برای سلامت بیمار خطر دارد با آگاهی کامل به فرد گوشزد کند تا فرد بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

6- بهترین متخصص زنان باید پرونده پزشکی بیمار را نزد خود محفوظ نگهدارد و در اختیار شخص دیگری قرار ندهد.

7- یک دکتر خوب باید صبور باشد و به صحبت های بیمارانش با آرامش گوش کند و وقت کافی برای هر بیمار بگذارد تا فرد بتواند تمامی مشکلاتش را بدون عجله و تر از تمام شدن وقت به پزشک بگوید.

 
تاثیر پزشک متخصص در تشخیص صحیح بیماری
همانطور که می دانید تشخیص صحیح و ریشه یابی دقیق عوارض موجود گام مهمی در برنامه ریزی پروسه ی درمانی موفق و موثر می باشد. اگر تشخیص صحیح باشد، بنابراین راهکار درمانی مورد نیاز نیز درست انتخاب خواهد شد. در غیر این صورت انجام هرگونه اقدام درمانی ممکن است نه تنها تاثیر مثبتی نداشته باشد بلکه بر شدت عوارض موجود نیز بیافزاید!!! برای تشخیص صحیح باید چندین پارامتر را مد نظر قرار داد. انتخاب پزشک اصلح، انجام آزمایش ها و تست های مورد نیاز، تهیه ی گرافی های تشخیصی، ارائه سابقه ی پزشکی و جراحی های سابق به پزشک متخصص، گزارش دقیق از شرح حال و وضعیت خود به پزشک؛ از جمله عوامل موثر و حائز اهمیت در تشخیص صحیح می باشند.

راه های انتخاب بهترین متخصص زنان
جستجو در اینترنت: اولین کاری که ممکن است به ذهن هر فردی برسد جست و جو در اینترنت است . شما میتوانید رد موتور جست و گوی گوگل کلمه “بهترین متخصص زنان در تهران ” را سرچ کنید و لیستی از بهترین پزشکان تهیه کنید. همچنین شما میتوانید به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام سری بزنید و نظرات مراجعه کنندگان و بیماران را بخوانید.
تحقیق و پرس و جو : شما میتوانید از دوستان و اطرافیانتان در مود پزشکی که به او مراجعه میکنند سوال کنید و تا به انتخاب شما کمک شود.
بررسی رزومه پزشک : شما میتوانید با مراجعه به سایت پزشک اطلاعات زیادی کسب کنید برای مثال رزومه ایشان را بررسی کنید و سوابق تحصیلی و کاری پزشک را بخوانید.
مراجعه به صورت حضوری: شما میتوانید به مطلب پزشک مراجعه کرده و از نزدیک با مراجعه کنندگان صحبت کنید و با مراجعه به پزشک از حسن اخلاق پزشک و میزان مهارتش اطلاعات کسب کنید.
چرا دکتر شهناز شایان فر؟

دکتر شهناز شایان فر از سال 1381، تاکنون با انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی متنوع و کسب تجربه فراوان دوره های مختلف فوق تخصصی لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، کولپوسکوپی و لیزر را در دانشگاه تهران گذرانده اند. برخی از خدمات درمانی و زیبایی که توسط دکتر شهناز شایان فر ارائه می شود عبارتند از: لابیاپلاستی، واژینوپلاستی، پرینورافی، لیزر جوانسازی واژینال، تزریق چربی، درمان ناباروری، زایمان طبیعی و سزارین، درمان عفونت واژن و …. است.

دکتر شهناز شایان فر
سوالات متداول

فرق میان ماما با متخصص زنان و زایمان چیست؟
دکتر شهناز شایان فر در کدام بیمارستان مشغول هستند؟
دکتر شهناز شایان فر چه جراحی هایی را برای جوانسازی واژن انجام میدهند؟
آیا دکتر زایمان اختیاری انجام می دهد؟
نتیجه گیری

انتخاب بهترین متخصص زنان در نزدیکی محل سوکنتتان میتواند به تشخیص بهنگام بیماری شما و همچنین درمان درست کمک کند. در انتخاب پزشک خود دقت کنید تا به دلیل عدم انتخاب صحیح دچار مشکلات جبران ناپذیر نشوید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و به انتخاب دکتر خوب به شما کمک کند. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب برای ما به اشتراک بگذارید.