امروزه یکی از بزرگترین دغدغه ی مردم داشتن تناسب اندام و لاغری است. مخصوصا در کشور ما که زیبایی یکی از فاکتورهای اصلی به شمار می رود باعث شده بسیاری از افراد به سمت عمل‌های زیبایی و رژیم‌های سخت رو بیاورند. برای تحقق همین موضوع روش‌های مختلفی برای لاغری به وجود آمده که یکی از جدید ترین و پرطرفدارترین روش‌ها بوتاکس معده است. با ما در برترین ها همراه باشید تا روش انجام آن را برای شما بازگو کنیم.

بررسی بوتاکس در معده

در این روش، بوتاکس را به معده تزریق می کنند و از این طریق اسپاسم معده را کاهش می دهند. از همین رو به شخص سیری طولانی مدت دست می‌دهد. این روش بدون جراحی و بیهوشی صورت می‌گیرد.

البته باید به این نکته توجه داشت که تنها افرادی می‌توانند این روش را انجام دهند که شاخص بدنی بالاتر از 30 داشته باشند. درست است که بوتاکس باعث کاهش اشتها می‌شود ولی کاهش وزن در این روش با رژیم غذایی صحیح و ورزش امکان‌پذیر است.

بنابراین اگر به دنبال روش سریع برای لاغری هستید، بوتاکس در معده را امتحان کنید. در نظر داشته باشید قبل از انجام این عمل فرد باید آزمایش‌های لازمه را انجام دهد تا ثابت شود که به هیچ بیماری زمینه‌ای مبتلا نیست.

 بلافاصله بعد از انجام بوتاکس فرد دچار کاهش اشتها می‌شود و میزان کالری‌های مصرفی او کاهش می‌یابد. خبر خوب اینکه با عمل بوتاکس بر روی معده بدون اینکه درگیر عوارض خطرناکی شوید، خیلی سریع شاهد کاهش وزن خود خواهید بود و بلافاصله روند لاغری شما شروع می‌شود. در ضمن با این روش ممکن است حتی سرطان معده نیز به طور کامل رفع شود.


بیشتر بخوانید: دستگاه های لاغری و مقایسه آن ها با یکدیگر




لاغری با بوتاکس معده

 

بوتاکس معده چگونه انجام می شود؟

در این روش لاغری، بوتاکس را توسط آندوسکوپی به 28 نقطه از معده بیمار تزریق می کنند.  مدت زمان این عمل 20 الی 30 دقیقه است. این روش غیر جراحی بوده و نیاز به بستری ندارد و بر خلاف جراحی، دوره بهبودی این روش بسیار کوتاه مدت است.

یک ماه پس از تزریق شخص شروع به کاهش وزن می‌کند واین روند تا 6 ماه ادامه دارد. طبق بررسی‌‌های علمی با تزریق سم بوتولینوم یا همان بوتاکس معده انقباضات عضلات معده فرد با محدودیت روبه‌رو می‌شود، در نتیجه تخلیه معده با تاخیر همراه خواهد بود. بدین‌ترتیب اشتهای فرد کاهش می‌یابد و لاغر می‌شود.

عملکرد بوتاکس معده چگونه است؟

همان طور که می‌دانید از بوتاکس برای رفع چین و چروک صورت و جوانسازی استفاده می‌شود. در واقع در این روش نیز با تزریق بوتاکس یا سم بوتولینوم انتشار یکی از انتقال دهنده‌های عصبی را مختل کرده و باعث فلج شدن آن عصب می‌شود.


این کار دقیقا همان روشی است که در جوانسازی صورت استفاده می‌شود. با این تفاوت که آن را به معده تزریق می‌کنند و باعث کم اشتهایی فرد و در نتیجه لاغری او می‌شود. می‌توان گفت بوتاکس در معده مانع آزاد شدن ماده‌ای به نام استیل کولین خواهد بود.

پیش از این نیز گفتیم با این کار یک انتقال‌دهنده حاضر در سیستم عصبی باعث انقباض ماهیچه‌های صاف می‌شود. علاوه بر این، بوتاکس رگ‌های خونی بدن فرد را گشاد می‌کند و ضربان قلب او را پایین می‌آورد. از این‌رو پیوند مستقیمی میان مغز و نوع فعالیت ماهیچه‌ها ایجاد می‌شود.

در نهایت با تزریق بوتاکس در معده در واقع انقباضات عضلانی محدود می‌شود و ماهیچه‌ها از حرکت باز می‌ایستند. در ادامه می‌توان گفت عضلات و ماهیچه‌های معده دچار فلجی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: هایفو لاغری چیست؟


بوتاکس معده برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی افرادی که به کاهش وزن و لاغری تمایل دارند می‌توانند از این روش استفاده کنند. لاغری با بوتاکس در معده امکان‌پذیر است ولی از نظر تخصصی و پزشکی هر فردی نمی‌تواند این عمل را انجام دهد. بیشتر افرادی که نمی‌توانند با ورزش یا با رعایت کردن رژیم غذایی وزن خود را کم کنند، بهتر است به این روش روی آورند.

در صورتی که فرد مورد نظر بیش از حد چاق است و شاخص توده بدنی او بالاتر از 40 محاسبه می‌شود، بهتر است از بوتاکس استفاده نکند زیرا این عمل برای او تاثیرگذار نیست و عوارض بدی به همراه دارد. در واقع این عمل برای افرادی که شاخص توده بدنی کمتر از 40 دارند استفاده می‌شود.

البته در برخی موارد حتی افرادی با شاخص توده بدنی 25 نیز بعد از بوتاکس به وزن ایده‌آل خود نرسیدند. در صورتی که فردی 10 الی 20 کیلوگرم اضافه وزن دارد ولی جزء دسته افراد خیلی چاق به حساب نمی‌آید، برای این عمل گزینه مناسبی خواهد بود.

  1. افرادی که در حال کاهش وزن با رژیم غذایی هستند.
  2. کسانی که عموما چاق نیستند و فقط می‌خواهند چند کیلو از وزن خود را کم کنند.
  3. شاخص توده بدنی افراد مناسب برای این روش نباید بیشتر از 30 باشد.

 

بهترین دکتر بوتاکس معده
 

ماندگاری بوتاکس معده چقدر است؟

از آنجایی که هزینه بوتاکس معده بسیار بالا است، بیشتر افراد توقع دارند ماندگاری این عمل بسیار طولانی مدت باشد. در نظر داشته باشید با تزریق بوتاکس غدد مربوط به هورمون‌های گرلین که اشتهای فرد را افزایش می‌دهد همچنان در بدن او باقی است.

از این رو بلافاصله بعد از تمام شدن تاثیر بوتاکس دوباره همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد. پس کاهش وزن با تزریق بوتاکس بر روی معده روشی پایدار نیست و این امکان وجود دارد که شما دوباره به حالت قبل خود برگردید.

این تزریق 20 دقیقه‌ای حدود 4 الی 6 ماه تاثیرگذار است و ماندگاری دارد. براساس تحقیقات به دست آمده 100 درصد بازگشت به حالت قبل وجود دارد.

با تزریق بوتاکس به معده به طور موقت عضلات معده را فلج کرده و سبب کند شدن روند هضم غذا می‌شوند از این رو غذا مدت زمان بیشتری داخل معده و روده باقی می‌ماند و احساس سیری به شخص می‌دهد بدین ترتیب باعث کاهش وعده غذایی و لاغری وی می‌شود. ماندگاری این روش بسته به رعایت و مراقبت فرد حداقل 6 ماه است.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره جراحی های لاغری



اقدامات قبل از تزریق بوتاکس معده

با توجه به اینکه این عمل با بیهوشی انجام نمی‌شود معمولا اقدام خاصی لازم نیست ولی 8 ساعت قبل از عمل شخص باید ناشتا باشد.

عوارض بوتاکس معده چیست؟

هر عملی به موازات نتایج مثبت ممکن است عوارضی نیز داشته باشد البته مراجعه به شخص متخصص می‌تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند در زیر به چند نمونه از خطرات احتمالی  تزریق بوتاکس معده که ممکن است در صورت تزریق توسط شخص غیر متخصص بروز کند اشاره خواهیم کرد:
تزریق زیاد بوتاکس معده می‌تواند سبب نکروز و آسیب به بافت آن شود.
ممکن است خونریزی ناشی از آن زیاد باشد.
این احتمال وجود دارد شخص به بوتاکس آلرژی دهد که البته این مورد بسیار نادر است. برخی از بیماران پس از انجام این کار دچار یبوست می‌شوند که این مورد توسط داروهای تجویزی دکتر قابل رفع خواهد بود.

با توجه به اینکه تاثیر این عمل خیلی طولانی مدت نیست ولی عوارض آن زیاد است. در ضمن بوتاکس در مقایسه با سایر عمل‌های لاغری عوارض بیشتری دارد.

برخی از این عوارض برای مدتی کوتاه در بدن فرد قابل مشاهده هستند، در حالی که برخی دیگر تا پایان تاثیر تزریق بوتاکس همچنان با فرد همراه خواهند بود. در ادامه برخی از این عوارض را به صورت خلاصه نام می‌بریم:

  • وجود احساس درد در شکم
  • امکان خونریزی در ناحیه شکم
  • حالت تهوع دائمی
  • دچار شدن به سو هاضمه
  • امکان مشکلات تنفسی
  • نفخ دائمی
  • عدم توانایی در کنترل خروج مایعات زائد بدن
  • امکان نکروز معده
  • ایجاد اختلال در ضربان قلب
  • آسیب دیدن لایه‌های داخلی دستگاه گوارش
  • احتمال اسهال
  • احتمال استفراغ
  • امکان وجود حساسیت

عوارض بوتاکس معده
 

اقدامات بعد از تزریق بوتاکس معده

باید به این نکته توجه کرد که تا 12 ساعت به هیچ عنوان مایعات و غذاهای گرم نخورید زیرا سبب از بین رفتن اثر بوتاکس می‌شود. تنها نوشیدن مایعات و غذاهای سرد مجاز است.

سخن پایانی

این روش نمی‌تواند جایگزین پیکرتراشی و اسلیو معده برای شما باشد. زیرا این روش مختص افراد بسیار چاق نیست و بیشتر برای افرادی مناسب است که می‌خواهند چند کیلو از وزن خود را کاهش دهند.
لاغری با تزریق بوتاکس معده تنها می‌تواند کاهش 10 الی 15 درصد از وزن شما را بدون رژیم سنگین تضمین کند.
اگر از عمل های جراحی و به جا ماندن اسکار می‌ترسید این کار می‌تواند برای شما مناسب باشد. در نهایت با توجه هزینه بالای عمل  بوتاکس معده در تهران و تاثیر کوتاه مدت آن نمی‌توان این روش را جزء بهترین یا استانداردترین روش‌ها دانست. در این مقاله سعی کردیم شما را با روش بوتاکس معده آشنا کنیم. امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید. شما چه روشی برای لاغری سریع پیشنهاد میکنید؟!