یکی از بزرگترین معضلات اشخاصی که به دیابت مبتلا هستند درمان زخم دیابتی است. زیرا ایجاد زخم د ر افراد مبتلا به این بیماری ممکن است باعث افزایش سایر عوارض یا ایجاد عفونت گردد.
البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر شخص بیماری خود را به سرعت تشخیص دهد و بیماری خود را کنترل کند میتواند تاثیر به سزایی بر روی روند بهبود زخم ها و جلوگیری از عفونت داشته باشد. در این مقاله راه کار هایی برای بهبود این زخم ها ارائه خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

 



راه های درمان زخم دیابتی
 

طبق تحقیقات صورت گرفته ارتباط زیادی بین قند خون  و درمان زخم دیابتی گزارش شده. به این صورت که افراد دیابتی که تحت جراحی برای زخم ها شدید خود قرار گرفته اند اگر در حین انجام عمل قند خون آن ها کنترل شود زخم هایشان به احتمال زیاد درمان خواهد شد.
یکی از مواد اصاب در تولید انرژی در بدن انسولین است. ایتلا به دیابتد باعث اختلال در روند تولید انسولین یا حساسیت نشان دادن بدن به انسولین می شود و همین امر می تواند کنترل قندخون را با مشکل مواجه کند.
یکی از مهمترین وظایف گلبول های سفید دفاع از بدن در مقابل باکتری هاست. با ابتلا به دیابت عملکرد گلبول های سفید مختل می شود و همین امر موجب بسته نشدن زخم و خطر عفونت خواهد شد.
هم چنین علاوه بر این مشکل گردش خون نیز با ابتلا به دیابت کاهش میابد و همین مورد میتواند رسیدن مواد مغذی به بدن و جوش خوردن زخم را با تاخیر مواجه کند.
اگر اشخاص دیابتی قند خون خود را کنترل نکنند موجب آسیب به اعصاب می شود و این امر می تواند بر روی روند بهبود زخم های آن ها تاثیر گذار باشد به این گونه که ممکن است در زمان زخم شدن بدن خود اصلا متوجه آن نشوند.

 



عوامل موثر بر افزایش خطر عفونت در بیماران دیابتی
 

عوامل مختلفی می تواند باعث عفونت زخم در افراد دیابتی مخصوصا دیابت نوع 1 و 2 شود که د ر زیر به چند نمونه از این موارد اشاره خواهیم کرد:
1.اگر شخص در عرق کردن دچار اختلال باشد
2.پوست شخص دچار ترک و خشکی شده باشد
3.ناخن ها فرد دچار عفونت شده باشد

 



عوامل موثر بر روی درمان زخم افراد مبتلا به دیابت
 

عوامل مختلفی می توانند بر روی روند درمان زخم دیابتی علاوه بر مواردی که گفته شد تاثیر گذار باشند .
1. کم شدن هورمون هایی که وظیفه رشد و ترمیم را به عهده دارند.
2. کند شدن روند تولید و بازسازی رگ های خونی جدید
3.داشتن سد پوستی ضعیف برای جلوگیری از میکروب و باکتری ها
4.کم شدن تولید کلاژن در پوست

 



عوارض زخم دیابتی
 

1.ممکن است در زمانی که دیابت بر روی سیستم عصبی شخص بیمار آسیب وارد کند شخص به بیماری های دیگری مانند بیماری کلیوی، چشمی و قلبی نیز مبتلا شود.
2.اگر شخص در روند درمان دیابت خود دچار اختلال شود و زخم او عفونت کند در موارد شدید ممکن است مجبور به قطع عضو عفونت گرفته شود.
3.گسترش عفونت در جریان خون و کنترل نکردن آن در اشخاص دیابتی می تواند باعث ایجاد سپسیس شود. که حتی ممکن است باعث مرگ شخص شود.

 



کدام نوع از زخم دیابتی شایع تر است؟

یکی از شایع ترین انواع زخم در افراد دیابتی زخم پا دیابتی است. حدود 15 درصد از افرادی که به دیابت مبتلا می شوند این نوع زخم را تجربه میکنند. این مورد از زخم ها مانند یک زخم عادی بر روی پای شخص مبتلا به دیابت ایجاد می شود ولی تفاوتی که در این نوع از زخم وجود دارد بهبود نیافتن آن است. که دلیل آن آسیب عصبی وگردش خون پایین است. این زخم ها معمولا به عفونت منجر می شوند و میتوانند آسیب های زیادی به شخص وارد کنند. در درمان زخم های دیابتی مخصوصا مرتبط به پا مراقبت از آن و رعایت اصول بهداشتی می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از مشکلات آتی داشته باشد.
 

راه های درمان زخم دیابتی
 

را های مراقبتی بسیاری برای پیشگیری از زخم های ناشی از دیابت است که در ادامه چند نمونه را بررسی میکنیم:

1.هر روز وضعیت پاهای خود را بررسی کنید تا در صورت ایجاد زخم به سرعت برای درمان آن اقدام کنید.
2.حتما به این مورد دقت کنید که پاها مخصوصا لای انگشت ها به خوبی با آب و صابون شسته شوند. زیرا رطوبت میتواند برای بیماران دیابتی مضر باشد.
3. از کفش های نرم و راحت استفاده کنید. پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه بلند میتواند به پاهای شما آسیب وارد کند.

 



سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با عوارض بیماری دیابت و درمان زخم های دیابتی صحبت کنیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد.