کرونا بیماری که امروزه افراد زیادی را به خود  مبتلا کرده. این بیماری ابتدا با علائمی مانند  سرما خوردگی شروع شده و به مرور شدت میگیرد. نکته ای که بسیاری از بهبود یافتگان به آن اشاره میکنند عوارض بعد از بهبود است. از جمله این عوارض می تواند به مشکلات ریوی، بویایی و ریزش مو اشاره کرد. یکی از مهمترین دغدغه افراد زیبایی است و مو یکی از فاکتور های اصلی برای تحقق آن است. 24 درصد از افرادی که به کرونا مبتلا شده اند از ریزش موهای خود شاکی هستند و حتی برخی از آن ها تا مرز طاسی نیز پیش رفته اند. در این مقاله به راه های درمان ریزش مو بعد از کرونا می پردازیم پس با ما همراه باشید.
 

 

چرا کرونا باعث ریزش مو میشود؟

ریزش مو در این افراد به صورت تی ای است. یعنی به این شکل که ممکن است شاهد ریزش موهایشان به صورت دسته ای و زیاد باشند. این ریزش معمولا 6 تا 9 ماه به طول می انجامد و در طی این زمان شخص ممکن است بیش از نصف موهای خود را از دست بدهد. و پس از این مدت موهای از دست رفته مجدد رشد میکنند. در زیر چند مورد از عواملی که منجر به ریزش مو در بیماران کرونایی میشود را بررسی میکنیم.

بالا رفتن دمای بدن و تب

یکی از مهمترین عوامل برای بروز ریزش مو تی ای، بالا رفتن دمای بدن است. مطمئنا یکی از دلایل ریزش مو پس از کرونا  تب داشتن بیماران کرونایی است. هم چنین بالا رفتن دمای بدن سبب تحریک سلول های مو و ریزش آن می شود.

استرس داشتن

یکی دیگر از عوامل بروز ریزش مو تی ای استرس داشتن است. دچار شدن به این بیماری و استرس از بهبود نیافتن، هم چنین قرنطینه و ندیدن نزدیکان خود باعث افزایش استرس و اضطراب در نتیجه ریزش مو در افراد میشود.

 

 

داروهای درمان ریزش مو

چون این بیماری ناشناخته است و درمان قطعی برای آن نیست، پزشکان داروهای متفاوتی برای بهبود بیماران تجویز میکنند. و همین دارو ها ممکن است عوارضی از جمله ریزش مو داشته باشد.

درمان های خانگی برای درمان ریزش مو ناشی از کرونا

در ادامه به چند مورد از راهکارهای خانگی موثر بر ریزش مو اشاره خواهیم کرد.

تغییر سبک زندگی

تغذیه مناسب و طریق نگهداری از موها میتواند تاثیر بسزایی بر سلامت موهای شخص داشته باشد. هم چنین از حرارت دادن به مو و بستن آن با کش تنگ باید دوری کرد. هم چنین استفاده از محصولات نامناسب برای مو میتواند ریزش آن را به صورت دائمی تبدیل کند.

ویتامین دی

یکی از بهترین موارد برای درمان ریزش مو و استحکام آن استفاده از ویتامین دی است. موادغذایی مانند قارچ، شیر کم چرب، ماهی و ... میتواند منبع غذایی مناسبی برای تامین ویتامین دی باشد. هم چنین آفتاب منبع غنی برای این نوع از ویتامین است و می تواند تاثیر بسزایی در درمان ریزش مو بعد از کرونا داشته باشد.

مصرف آمینواسیدها

یکی از اصلی ترین مواد برای سلامت مو کراتین است. این آمینو اسید به طور طبیعی در بدن ساخته نمیشود و از طریق مواد غذایی مانند تخم مرغ، شیر، مرغ، سبزیجات و .... تامین میشود. استفاده از این مواد غذایی میتواند در درمان ریزش مو تاثیر زیادی داشته باشد.

مصرف روغن ماهی

روغن ماهی حاوی ویتامین و اسید های چربی است که برای درمان ریزش مو بعد از کرونا و سلامت مو بسیار مفید است. این روغن را میتوان هم به صورت خوراکی هم به صورت مالیدن به مو استفاده کرد. اگر تحمل بوی ماهی بر روی موهای خود را ندارید از قرص های خوراکی آن پس از مشورت با پزشک استفاده کنید.

استفاده از آب پیاز

اگر دچار ریزش مو به صورت ناگهانی شده اید آب پیاز میتواند یک ماده درمانگر برای رفع آن باشد. آب پیاز علاوه بر درمان ریزش مو میتواند در رفع عفونت های سر نیز موثر باشد. ترکیب آب پیاز و روغن نارگیل میتواند در درخشان شدن مو و رفع ریزش آن موثر باشد. هم چنین ترکیب آن با عسل میتواند معجزه گر در زمینه تقویت موی شما باشد.

ماساژ مو با روغن رزماری

روغن های گیاهی مانند رزماری میتوانند یک درمانگر گیاهی مناسب برای ریزش مو باشند. ماساژ سر با استفاده از این روغن باعث افزایش گردش خون و کمک به تقویت موی سر و درمان ریزش مو بعد از کرونا میکند.

 

 

درمان های پزشکی برای درمان ریزش مو

معمولا استفاده از درمان های خانگی برای ریزش مو در طولانی مدت جوابگو هستند. اگر  میخواهید با سرعت بیشتری جواب بگیرید و مشکل ریزش موی خود را رفع کنید باید از درمان های پزشکی استفاده کنید که در ادامه به چند نمونه اشاره خواهیم کرد.

داروهای درمانی 

یک نمونه از این داروها قرص هیرویت است که میتوانید از داروخانه تهیه کنید. مکانیزم عملکرد این قرص ها به گونه ای است که ویتامین های مورد نیاز برای تقویت و خونرسانی را به مو رسانده و علاوه بر تقویت آن باعث درمان ریزش مو بعد از کرونا خواهند شد.

مزوتراپی

مزوتراپی درمانی که امروزه بسیار زیاد برای درمان ریزش مو میشنویم. در این روش مواد مغذی برای تقویت و کاهش ریزش مو را به سر تزرق میکنند و از این طریق ریشه مو ها را تغذیه میکنند . این روش میتواند یکی از اثر گذارترین و سریع ترین روشها برای درمان ریزش مو باشد.
 

 


سخن پایانی

اگر به کرونا مبتلا و دچار عوارض ریزش مو شدید  نگران نباشید زیرا استرس میتواند ریزش موهای شما را تشدید کند. بهتر است به پزشک مراجعه کرده و یا از درمان هایی که در بالا گفته شد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این عارضه موقتی است و طی مدت چند ماه برطرف میشود. در این مقاله به بررسی راه های درمان ریزش مو بعد از کرونا پرداخته ایم. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.