امروزه زیبایی صورت به یکی از دغدغه های اصلی برای بسیاری از افراد تبدیل شده. همانطور که میدانید بینی در مرکز صورت قرار گرفته و نقش بسزایی بر زیبایی آن دارد. 
تا به حال به این فکر کرده اید که بینی خود را جراحی کنید ولی ترس از بیهوشی مانع انجام آن شود؟ با پیشرفت روز افزون علم روش های زیادی برای تغییر فرم بینی بدون بیهوشی و تنها با بی حسی به وجود آمده اند. البته فرم دهی بینی بدون جراحی تنها برای برخی از بینی ها قابل انجام است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کردم.
 

 

فرم دهی بینی بدون جراحی برای چه اشخاصی مناسب است؟

چون این فرم دهی بدون بیهوشی صورت میگیرد پس مطمئنا نمیتواند به اندازه جراحی تغییرات زیادی ایجاد کند. ولی برخی از نواقص کاملا با این روش قابل رفع هستند:

1. برطرف کردن عدم قرینگی بینی
2.رفع کج بودن بینی
3.اگر روی بینی خود قوز یا فرو رفتگی دارید با این روش قابل برطرف کردن است.
4.اگر بینی شما افتادگی اندکی دارد میتوانید با روش های غیر جراحی آن را رفع کنید.

 

 

انواع روش های فرم دهی بدون جراحی بینی

فرم دهی بینی با تزریق فیلر 

در این روش پزشک با توجه به وضعیت بیمار و مقدار تغییرات با فیلر یا چربی نواقص بینی را مرتفع میکند. این روش بصورت بی حسی و با سوزن های مخصوص انجام میگیرد. معمولا مدت ماندگاری فیلر تزریق شده یک سال است. هر زمان که شخص از فرم بینی خود پس از تزریق راضی نباشد می تواند با تزریق آنزیم که حل کننده و از بین برنده فیلر هست بینی خود را به شکل قبل برگرداند.

فرم دهی بینی با نخ لیفت

در این روش پزشک پس از بی حس کردن ناحیه چند سوراخ بسیار کوچک بر روی بینی بیمار ایجاد میکند و از این طریق نخ ها را داخل بینی او قرار میدهد. این روش فرم دهی بینی بدون جراحی بیشتر برای افرادی که دچار افتادگی بینی هستند کاربرد دارد.مدت زمان ماندگاری این روش تقریبا 2 سال است. ممکن است شخص پس از انجام مقداری کبودی داشته باشد که این کبودی ها پس از مدت کوتاهی رفع خواهند شد.

فرم دهی بینی با پلاسماجت

یکی از روش های نوین برای تغییر فرم بینی استفاده از پلاسماجت است. این دستگاه بیشتر برای جوانسازی و رفع چین و چروک صورت کاربرد دارد اما امروزه برای کوچک کردن بینی نیز از آن استفاده میکنند. مکانیزم عمل این روش به گونه ای است که هوای بین پوست و اپلیکاتور را یونیزه میکند و سبب می شود بافت سطحی پوست از حالت جامد به گاز تبدیل شوند.
در این روش ابتدا بینی را تمیز و ضدعفونی میکنند. پس از آن نقاط مختلف که شخص مایل به کوچک تر شدن آن است توسط این دستگاه سوزانده میشود. این عمل ممکن است با اندکی درد و احساس گرما همراه باشد. این سوختگی معمولا بعد از یک هفته برطرف خواهد شد. تعداد جلسات بسته به تشخیص پزشک تعیین میشود.

فرم دهی بینی با لیزر

یکی از روش هایی که سرو صدای زیادی به پا کرده فرم دهی و تیز کردن بینی با استفاده از لیزر است. هر چند مدارک مستندی دال بر اثر بخشی آن نیست اما این روش ادعا میکند میتواند بدون بیهوشی، درد و خونریزی بینی را کوچک کند. در این روش با استفاده از یک دستگاه کوچک باعث تابش لیزر به سطح بینی میشوند. برای جوابدهی این روش به چند جلسه نیاز دارد که توسط پزشک تعیین میشود.

فرم دهی بینی با آنزیم

اگر بینی گوشتی دارید و مایلید سایز بینی خود را کوچک کنید یکی از بهترین راه ها برای این کار تزریق آنزیم است. این نکته را فراموش نکنید که اگر بینی استخوانی دارید بهترین روش برای شما جراحی رینوپلاستی است. زیرا هیچ یک از روش های گفته شده قابلیت تغییر شکل دادن استخوان بینی شما را ندارند.

 

 

مزایای روش های بدون جراحی

1. در این روش ها لیفت بینی و فرم دهی آن بدون جراحی و عوارض ناشی از آن صورت میگیرد.
2.در هر یک از روش ها در بافت و مخاط بینی تغییری ایجاد نمیشود به همین دلیل نیاز به مراقبت های پس از جراحی نیست.
3.اگر پس از انجام شخص از بینی خود ناراضی باشد قابل برگشت است.
4.تورم پس از جراحی و مشکل بویایی برای شخص ایجاد نمیشود.
5.هزینه فرم دهی بینی بدون جراحی نسبت به رینوپلاستی بینی کمتر است.
 

 

معایب روش های غیر جراحی

1. با این روش ها تغییرات جزئی می توان بر روی بینی اعمال کرد.
2. رفع پولیپ و مشکلات تنفسی با این روش ها امکان پذیر نیست.
3.ممکن است شخص پس از تزریق دچار حساسیت و قرمزی یا کبودی شود که این مورد قابل رفع است.
4.مراجعه به پزشک غیر متخصص برای انجام فرم دهی بینی بدون جراحی میتواند صدمات جبران ناپذیری مانند نکروز به همراه داشته باشد.
 

 

سخن پایانی

انجام کارهای پزشکی باید حتما توسط متخصص انجام گیرد زیرا در غیر این صورت میتواند صدمات جبران ناپذیری به صورت شما وارد کند. آسیب به بافت صورت از جمله عوارضی است که میتواند زیبایی شخص را دست خوش تغییرات کند. در این مقاله به توضیح روش های فرم دهی بینی بدون جراحی و مزایا و معایب آن ها پرداختیم امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد.