کامپوزیت دندان همان خمیری است که برای پر کردن دندان از آن استفاده می‌شود. با استفاده از کامپوزیت می توان مشکلات دندانی از جمله بد رنگی دندان ها، فاصله دندان ها ، نامرتبی دندان ها و .... برطرف نمود.
کامپوزیت به صورت یک لایه نازک توسط دندانپزشک روی دندان های مراجه کننده قرار میگیرد و سپس با کمک نور آبی آن را روی دندان بیمار محکم می کنند.
 

 

قیمت کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان بسته به برند انتخابی،مهارت پزشک، تجهیزات کلینیک و.... متفاوت است.

کامپوزیت دندان قسطی

 بسیاری از دندانپزشکی ها کامپوزیت اقساطی نیز انجام می دهند که نصف مبلغ به صورت پیش گرفته می شود و مابقی باید به صورت اقساط ماهانه پرداخت شود.

قیمت کامپوزیت دندان جلو

کامپوزیت دندان جلو بسته به برند انتخابی و تعداد دندان هایی که در زمان خنده مشخص می شود تعیین می شود. در اصلاح طرح لبخند معمولا برای هر فک 8 الی 10 واحد کامپوزیت نیاز است.
یکی از پر طرفدارترین انواع کامپوزیت کامپوزیت ونیر است که به کامپوزیت ارزان معروف است، زیرا علاوه بر زیبایی و مقاوم بودن، از قیمت مناسبی هم برخوردار است.
با تمام این تفاسیر ممکن است مطالبی دال بر کامپوزیت دندان رایگان مشاهده کنید که صرفاً جهت تبلیغات است زیرا با توجه به تورم و هزینه مواد مصرفی و دستمزد همچین موردی دور از ذهت به نظر می آید..

علت تفاوت قیمت کامپوزیت

تفاوت قیمت کامپوزیت بسته به برند انتخابی، مهارت دندانپزشک،  تجهیزات کلینیک و ....  بستگی دارد.به عنوان مثال ممکن است یک دندان پزشک برای نصب روکش های کامپوزیت 1 میلیون تومان بگیرد و دندانپزشک دیگر نصب هر واحد از همان برند کامپوزیت را 500 هزار تومان. مطمئنا نتیجه و ظرافت کار یکسان نخواهد بود.
ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که کامپوزیت ارزان تر است یا لمینت؟ جواب این سوال به طور یقین کامپوزیت است زیرا نسبت به لمینت از مقاومت و طول عمر کمتری برخوردار است و پس از 5 الی 8 سال نیاز به تعویض دارد در صورتی که لمینت در صورت مراقبت صحیح تا 20 سال هم نیاز به تعویض ندارد.
 

 

انواع کامپوزیت دندان

با توجه به پیشرفت علم کامپوزیت ها در انواع و کیفیت های متفاوتی ساخته شده اند. در ادامه به معرفی چند برند معروف کامپوزیت می پردازیم.

کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر یکی از پرکاربردترین انواع کامپوزیت است که در موارد مختلفی از جمله اصلاح طرح لبخند، اصلاح فاصله دندان ها، نامرتبی دندان ها و .... کاربرد دارد. و به دلیل اینکه کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارد مناسب برای هر نوع بودجه ای است.

کامپوزیت آی پی اس 

از انواع جدید کامپوزیت ها می توان به کامپوزیت آی پی اس اشاره کرد.
در ترکیبات کامپوزیت ای پی اس ذره های سرامیک استفاده شده که موجب می شود مقاومت آن افزایش یابد و هم چنین در مقایسه با کامپوزیت های معمولی میزان تغییر رنگ کمتری دارند.
از همین رو طول عمر بیشتری دارند برای مثال کامپوزیت های معمولی بین 3 الی 5 سال عمر میکنند اما کامپوزیت ای پی اس پس از 6 سال نیاز به تعویض خواهد داشت.

کامپوزیت توکویوما

کامپوزیت توکویوما در مقایسه با کامپوزیت های دیگر از طیف رنگی گسترده تری برخوردار هست و همین موضوع باعث شده مورد توجه بسیاری از مراجعه کنندگان قرار بگیرد.
هم چنین با توجه به تنوع رنگ و ظاهر طبیعی از این نوع کامپوزیت می توان برای رفع پوسیدگی دندان، روکش های کامپوزیت دندان و ساخت دندان مصنوعی استفاده کرد.

البته با توجه به مطالب گفته شده می توان از کامپوزیت ونیر سرامیکی هم بهره برد که بسیار مقاوم و مشابه دندان طبیعی است. 
 

 

عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان مانند تمامی روش های دیگر به موازات تمام مزایایی که دارد ممکن است معایبی هم داشته باشد.
از جمله این معایب می توان به پیش ساخته نبودن این روکش اشاره کرد به همین دلیل نیاز به پزشک بسیار حاذق است که بتواند به خوبی این روکش را روی دندان شکل دهد و نصب کند.
علاوه بر آن اگر در زمان نصب کامپوزیت دندان نیاز به تراش دندان بود این کار باید توسط پزشک ماهر انجام شود در غیر اینصورت ممکن است دندان دچار پوسیدگی شود.
هم چنین حساس شدن دندان ها، تفاوت رنگ کامپوزیت با دندان طبیعی، التهاب لثه از عوارض کامپوزیت ونیر است.
با توجه به موارد گفته شده انتخاب درمان مناسب و پزشک متبحر در کاهش این عوارض بسیار مهم است.
 


کامپوزیت بهتره یا لمینت؟

برای جواب به این سوال لازم است ابتدا مزیت های هر یک را مورد بررسی قرار دهیم:

مزایای کامپوزیت دندان

1.کامپوزیت دندان به صورت پیش ساخته نیست پس نیاز به زمان طولانی برای آماده سازی ندارد.
2.از جمله مزایای کامپوزیت ونیر این است که بسیار ارزان تر از لمینت سرامیکی است.
3.نصب کامپوزیت در یک جلسه انجام می شود.
4.اگر به هر دلیلی کامپوزیت شما آسیب ببیند یا بشکند امکان ترمیم وجود دارد.
5.یکی دیگر از مزایای کامپوزیت ونیر دندان این است که به طور معمول نیازی به تراش دندان برای نصب این نوع روکش نیست.

مزایای لمینت دندان

1.لمینت سرامیکی دندان بسیار طبیعی و ظریف و کاملا مشابه دندان طبیعی فرد است.
2.با استفاده این روش می توان تمامی عیب های ظاهری دندان را رفع نمود.
3.از دیگر مزایای لمینت سرامیکی این است که نسبت به تغییر رنگ مقاوم است.
4.پس از انجام لمینت تقریبا هیچ حساسیتی ایجاد نمی شود.
5.دوام و ماندگاری لمینت سرامیکی بسیار بالا است و در صورت مراقبت صحیح  سالیان سال بدون تغییر شکل و رنگ خواهد بود.

با توجه به تمامی موارد گفته شده انتخاب روش مناسب برای اصلاح طرح لبخند و رفع عیوب ظاهری دندان ها با توجه به وضعیت دندانی فرد، بودجه مراجعه کننده، انتظارات شخص و تشخیص پزشک مشخص می شود.
 

 

طول عمر کامپوزیت دندان

روکش های کامپوزیت دندان با توجه به برند انتخابی و کیفیت نصب ممکن است طول عمرهای مختلفی داشته باشند.اما به طور کلی طول عمر کامپوزیت دندان 5 الی 7 سال است که در مقایسه با لمینت بسیار کم است. اگر به درستی از کامپوزیت دندان خود مراقبت نکنبد امکان آسیب و شکستن آن وجود دارد. برای مثال طول عمر کامپوزیت سوئیسی و دوام آن بسیار بالا بوده و همینطور شکل پذیری این نوع کامپوزیت بر روی دندان بسیار زیاد و آسان است.
هم چنین طول عمر کامپوزیت آی پی اس که نسل جدیدی از کامپوزیت ایت نسبت به مابقی نمونه ها از مقاومت و طول عمر بیشتری برخوردار است.

تراش دندان برای کامپوزیت

تراش دندان برای روکش کامپوزیت بسته به میزان نامرتبی دندان ها دارد. تمام سعی دندان پزشک این است که کامپوزیت را بدون تراش و یا با تراش دندان بسیار اندک نصب کند.
اما دندان های بیرون زده یا نامرتب ممکن است نیاز به تراش بیشتری باشد.البته میزان این تراشها نسبت به تراش دندان برای لمینت بسیار کم تر است.
در لمینت سرامیکی برای افزایش ظرافت نیاز است که بر سطح مینای دندان تراش داده شود البته باید دقت شود که اصلا به مینای دندان آسیبی وارد نشود.
 

در آخر فراموش نشود که انتخاب روش اصلاحی دندان وابسته به شرایط مختلفی دارد و در نهایت دندانپزشک با توجه ب شرایط و بودجه شما بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد. در صورت انتخاب هر کدام باید بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت شود و مراقبت شود تا ضربه ای به دندان وارد نشود چون در صورت ضربه محکم حتی اگر دندان شما طبیعی هم باشد امکان شکستن آن وجود خواهد داشت.