ریزش مو میتواند دغدغه اصلی برای بسیاری از خانم ها باشد. موهای ما به طور معمول 50 تا 100 عدد در روز میریزد تا موهای جدید جایگزین موهای قدیمی ما شوند. اگر موهایتان در طول روز بیش از این تعداد میریزد متاسفانه شما به ریزش مو دچار شده اید. ریزش زیاد مو میتواند موجب کچلی یا طاسی کف سر شود در این مقاله میخواهیم علل ریزش مو و درمان ریزش مو در زنان را مورد بحث قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

 

 

علل ریزش مو در زنان

ریزش مو میتواند به علت های مختلفی به وجود بیاید از وراثت گرفته تا کمبود ویتامین میتواند موجب این امر شود. علت ریزش مو در زنان میتواند موارد زیر باشد:
1.یکی از علت های ریزش مو در زنان بالای 50 سال یائسگی است. زیرا تا قبل از این سن هورمون استروژن باعث سلامت مو می شود ولی پس از یائسگی کاهش این هورمون موجب ریزش مو میشود.
2.ابتلا به برخی بیماری ها میتواند ریزش شدید مو را به همراه داشته باشد. لوپوس، کم خونی و دیابت از جمله بیماری هایی هستند که میتوانند عوارضی مانند ریزش مو داشته باشند.
3.برخی از مشکلاتی که در زندگی پیش میاید مانند فوت نزدیکان یا از دست دادن شغل میتواند به فرد استرس زیادی وارد کند. و استرس یکی از دیگر عامل ریز ش مو است که کنترل آن میتواند این نوع ریزش مو ناشی از استرس را، برطرف کند.
4.بدن برای ادامه ی حیات از مواد مغذی برای سلامت اندام های حیاتی مانند قلب و مغز استفاده میکند، از همین رو اگر تغذیه شخص مناسب و مواد مغذی کافی در بدن نباشد مو سهمی نخواهد برد و همین امر موجب ریزش آن خواهد شد.
5.اگر از آن دسته از افرادی هستید که مدام موی خود را با کش به طور محکم میبندید یا علاقه زیاد به بافت کف سر دارید نباید زیاد از ریزش موی خود تعجب کنید. دقت کنید مو نیز مانند پوست به روتین نیاز  دارد پس هرگز بدون استفاده از روغن و ماسک مخصوص  موهای خود را در معرض حرارت اتو و سشوار قرار ندهید. 
6.ریزش مو بعد از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی میتواند یکی دیگر از عوامل ریزش موی شدید باشد.

اگر به هر دلیلی دچار ریزش مو شدید نگران باشید زیرا درمان ریزش مو در زنان با راه هایی که در ادامه میگوییم قابل انجام است.
 

 

درمان ریزش مو در زنان

هر چه درمان ریزش مو را سریع تر شروع کنید احتمال درمان و جلوگیری از طاسی بسیار بیشتر خواهد بود. درمان ریزش مو در زنان یائسه،درمان ریزش موی هورمونی، درمان ریزش موی سکه ای و..... با هم متفاوت هستند اما در زیر به چند درمان کلی برای این مشکل اشاره خواهیم کرد.

1.درمان ریزش مو با تغذیه

همانطور که گفته شد تغذیه نقش به سزایی در درمان ریزش مو در زنان دارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین د ،ای،ب و پروتئین و سبزیجات می تواند تا حد زیادی سلامت موهای شمارا تضمین کند.

2.درمان ریزش مو با دارو

از موثر ترین راه های درمان ریزش مو استفاده از داروهاست. داروهایی مانند ماینوکسیدیل و کتوکونازول میتوانند ریزش موهای شما را به طور شگفت آوری کم کنند. البته این نکته را فراموش نکنید که استفاده از دارو نیازمند  زمان حداقل دو ماهه است.

3.درمان ریزش مو با داروهای تقویتی

اگر دچار این مشکل شده اید مراجعه به پزشک و دادن آزمایش میتواند شما را در یافتن علت آن کمک کند. اگر شما کمبود ویتامین یا کم خونی دارید بهترین کار استفاده از قرص آهن و قرص های ویتامین برای سلامت و کاهش ریزش موهایتان است.

4.درمان ریزش مو با روش های کلینیکی

با یشرفت روز افزون علم پزشکی روشهای مختلفی برای رفع ریزش مو به وجود آمده اند از جمله این روش ها تزریق کورتیکواستروئیدها است که معمولا برای افراد مبتلا به آلوپسی استفاده می شود.
روش دیگری که برای این امر استفاده می شود پی آر پی است. که در این روش از خود شخص خون میگیرند و پس از خارج کردن پلاسمای غنی از پلاکت آن را به سر شخص تزریق میکنند.

5.درمان ریزش مو با هورمون درمانی

اگر پس از انجام آزمایش متوجه شدید که ریزش موی شما ناشی از هورمون است باید از داروهای هورمونی که توسط پزشک داده میشود استفاده کنید. برای درمان ریزش مو در زنان یائسه نیز از این روش استفاده می شود.

6.درمان ریزش مو در طب سنتی

در طب سنتی روش های موثری برای رمان ریزش مو در زنان گفته شده که از جمله آن استفاده از آب پیاز و روغن های طبیعی مانند رزماری،نارگیل و ... است. هم چنین استفاده از چای سبز نیز میتواند تاثیر زیادی در رفع این مشکل داشته باشد.
 

 

سخن پایانی:

هر یک از ما ممکن است در طول زندگی به ریزش مو مبتلا شویم. مهمترین نکته حفظ آرامش و نداشتن استرس است زیرا این مورد خود میتواند ریزش را افزایش دهد. پس از آن به متخصص مراجعه کنید تا با دادن آزمایشات لازم علت اصلی این مشکل را فهمیده و در جهت رفع آن درمان را شروع کنید. در این مقاله به توضیح درمان ریزش مو در زنان پرداختیم امیدواریم مورد پسند شما واقع شده باشد.